Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Duitse Transall Eenheden; Wunstorf, 24 juni 2000

De C-160 Transall, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De C-160D Transall vormt tegenwoordig de ruggengraad van de Duitse transport capaciteit. De Luftwaffe opereert vanaf drie grote vliegvelden met dit type. Deze vliegvelden liggen alle drie volledig verspreid over West Duitsland op de locaties Hohn, Wunstorf en Landsberg. Op Manching is nog een testeenheid gebaseerd.

Duitsland heeft drie grote eenheden die met de C-160D Transall vliegen, deze eenheden, zijn: LTG-61 op Landsberg, LTG-62 op Wunstorf en LTG-63 op Hohn. De Duitse transporteenheden vliegen alledrie met ongeveer dertig Transalls. Naast de drie operationele eenheden is ook WTD-61 actief met de Transall om vliegtuigen te testen. De Transall is het enige strategische transportvliegtuig dat in gebruik is bij de huidige Luftwaffe. De eerste eenheid in Duitsland dat ook met de C-160D Transall vliegt is WTD-61 op Manching-Ingolstadt. Het Technisch Centrum voor vliegtuigen en luchtwaardigheid van luchtvaartuigen van de Bundeswehr (Wehrtechnische Dienststelle 61, WTD 61) behoort tot de Federale Dienst van Defensie voor technologie en verbetering hiervan. Het centrum zit op Manching-Ingolstadt in Beieren in Zuid-Duitsland en werd opgericht in 1957. WTD-61 is ook verantwoordelijk voor de opleiding van personeel en het uitvoeren van steekproeven op wijzigingen aan vliegtuigen die op dit moment in gebruik zijn. Deze taak vereist dat WTD-61 is betrokken bij alle nationale en internationale programma's van de militaire bemande en onbemande vliegtuigen voor de Duitse strijdkrachten. De Transall is bij deze eenheid in gebruik om het type uitvoerig te testen en de updaten. De C-160D wordt bij WTD-61 ook ingezet als vliegend test station voor het testen van nieuwe technieken die geïmplementeerd kunnen worden in andere Duitse vliegtuigen zoals de Tornado en de nieuw te ontwikkelen Eurofighter.

Op 24 augustus 1957, werd LTG 61 opgericht door de toenmalige federale minister van Defensie Franz Josef Strauss als het eerste operationele squadron van de nieuwe West-Duitse luchtmacht op de Amerikaanse luchtmachtbasis in Erding. Het eerste jaar vloog de eenheid daar met de C-47 Dakota. Op 14 december 1957, werd er een tweede staffel opgericht binnen de eenheid. Dit staffel ontving de Noratlas N250. In 1958 verhuisde het squadron van Erding naar de luchtbasis Neubiberg. Al in 1960,

werd LTG-61 samen met het toen in Ahlhorn gestationeerde LTG-62 ingezet bij een buitenlandse missie na de aardbeving in Agadir in Marokko. De vliegtuigen zouden ruim 1494 passagiers vervoeren en ongeveer 180 ton vracht invliegen met 36 vliegtuigen. In de periode van 1970 tot 1971, werd het squadron geconverteerd van de Noratlas naar de C-160D Transall. Ook werd LTG-61 toen verplaatst van Neubiberg naar Penzing. Penzing is de officiële naam van de vliegbasis bij Landsberg, waar de eenheid tegenwoordig nog steeds is gebaseerd. Deze vliegbasis ligt in het zuiden van Duitsland net voor de Duitse Alpen onder de stad Ulm. In 1978, werd het tweede staffel ook uitgerust met de Transall. Later, in 1979, werden ook de SAR helikopters van HTG-64 ondergebracht bij LTG-61 op Penzing. In 1984, werd LTG-61 veelvuldig ingezet bij de hongersnood in Ethiopië en in de periode van 1992 tot 1996 vormde de eenheid een belangrijk deel van de luchtbrug naar Sarajevo.

Op 1 oktober 1959 werd de eenheid LTG-62 opgericht op Army Airfield Celle. De eenheid werd daar begin 1960 uitgerust met de Noratlas N2501. LTG-62 werd al snel ingezet bij een aardbeving in Agadir in Marokko op 29 februari 1960. Het squadron vervoerde daar slachtoffers van de aardbeving naar veiliger terrein. Later in hetzelfde jaar werd de eenheid overgeplaatst naar Keulen-Wahn. De volgende verhuizing vond plaats in april 1963, toen de eenheid naar Ahlhorner heide verhuisde. De Duitse Luftwaffe nam daar in april 1968 de eerste C-160D Transall in dienst. Op 30 september 1971, werd LTG-62 definitief verhuisd naar de Noord-Duitse vliegbasis Wunstorf. De vliegbasis Ahlhorner Heide werd de nieuwe thuisbasis van Hubschraubertransportgeschwader 64 (HTG-64). De HTG-64 werd opgeheven in 1994 en werd op dat moment weer verdeeld over LTG-61, LTG-62 en LTG-63. Op 1 oktober 1978 wordt de vliegschool voor transportvliegers opgericht als onderdeel van LTG-62. De eenheid nam om die reden een nieuw embleem aan waarin de raaf Hans Huckebein in afgebeeld staat. Een van de hoofdtaken van LTG-62 is het opleiden van vliegers die in de vierde fase van hun opleiding zitten. De vliegers in opleiding hebben al een heel traject erop zitten op de Lufthansa Pilot School in Bremen als ze arriveren op Wunstorf. Naast de opleiding gaat de gewone transporttaak ook gewoon door voor LTG-62.

LTG-63 werd voor het eerst opgericht op het militaire vliegveld Celle op 15 september 1961. De eenheid werd daar meteen uitgerust met de Nord 2501 Noratlas. In september 1967, werd de eenheid verplaatst naar Hohn bij Rendsburg. LTG-63 werd daar geplaatst op de kazerne van Hugo Junkers. Hohn ligt in het hoge noorden van Duitsland en daardoor is LTG-63 de meest noordelijk gebaseerde transporteenheid in Duitsland. In de jaren van 1968 tot 1970 werden de Noratlas transportvliegtuigen vervangen door C-160D Transall. Op 9 februari 1975, kreeg het squadron te maken met een zwaar ongeval. Een C-160D stortte bij het aanvliegen van de luchthaven van Chania neer als gevolg van een navigatiefout in combinatie met zware sneeuwval in de bergen. Bij dit ongeval kwamen alle bemanningsleden en ruim 42 passagiers om het leven. Het toestel was onderweg naar Kreta en had militairen van het anti raketbataljon 39 aan boord. In het voorjaar van 1993, werden delen van het ontbonden HTG-64 van Ahlhorn opgenomen in LTG-63. Dit betekende dat de eenheid naast de Transall ook de beschikking kreeg over enkele UH-1D helikopters die voor SAR taken konden worden ingezet. Deze SAR helikopter zijn herkenbaar aan de fel oranje gekleurde schuifdeuren. Vliegbasis Hohn waar de Transalls van LTG-63 gebaseerd staan is een relatief kleine vliegbasis. Het vliegveld bestaat uit niet meer dan een startbaan en een tweetal platformen langs deze baan.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter