Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

F-16 Weapon Instructor Training; Leeuwarden, 8 maart 2001

De FWIT Cursus op Leeuwarden; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De FWIT van 2001 startte dit jaar al vroeg. De FWIT training werd al in maart gehou- den waar deze training normaliter wordt gehouden in de zomermaanden. Tijdens de FWIT worden F-16 vliegers en grondpersoneel opgeleid tot wapeninstructeurs. De gehele FWIT bestaat uit een air to air fase en een air to ground fase.

De FWIT is een oefening die tegenwoordig jaarlijks op vliegbasis Leeuwarden wordt gehouden. De Fighter Weapon Instructor Coarse (FWIT) is een oefening waarbij wapeninstructeurs voor de F-16 worden opgeleid. De FWIT is een vooraanstaande oefening als het aankomt op het trainen van wapeninstructeurs. De oefening wordt jaarlijks georganiseerd door het no 323 Squadron dat op Leeuwarden is gestationeerd. De oefening is opgezet in samenwerking met de Belgen, de Denen en de Noren die beide ook met de F-16 MLU vliegen. Na de training zijn de deelnemers volledig getrainde wapenspecialisten en gaan zijn in hun eigen land de F-16 vliegers trainen in het gebruik van de diverse wapensystemen van de F-16. De gehele FWIT oefening kan worden opgedeeld in 4 fasen. In Noorwegen hebben de deelnemers meer ruimte om laag te vliegen tijdens de air to ground fase. De derde fase van de training zijn de basishandelingen die komen kijken bij het aanvallen van gronddoelen. Na deze derde fase vindt er een eindoefening plaats tijdens de vierde fase van de FWIT. Ook tijdens deze fase zullen er andere eenheden meedoen aan de training als tegenstanders van de cursisten. Na deze laatste fase zijn de cursisten volwaardige wapeninstructeurs op de F-16 Fighting Falcon. Het is de bedoeling dat de getrainde wapeninstructeurs de kennis overdragen aan andere eenheden in hun eigen land. De FWIT is geen gemakkelijke cursus voor de deelnemers aan de training.

Er wordt tijdens de vliegdagen twee maal per dag gevlogen. De ochtendmissie vindt plaats tussen 9:00 uur en 12:00 uur en de middagmissie wordt gevlogen tussen 13:30 uur en 16:00 uur. Tijdens beide missies zullen de F-16’s in een grote massastart opstijgen op vliegbasis Leeuwarden voor hun missie. Voor de veiligheid staat er tijdens de missie altijd een SAR helikopter stand-by op Terschelling ten noorden van Leeuwarden. Deze helikopter kan altijd in actie komen als er een F-16 in de problemen komt boven het Waddengebied. Tijdens deze FWIT cursus waren er uit Nederland zes

cursisten ingedeeld in de klas. Deze vliegers waren afkomstig van Leeuwarden, Volkel en Twenthe. De deelnemende vliegers zijn afkomstig van het no 311 Squadron, no 315 Squadron en no 323 Squadron. De Belgen deden ook mee met twee cursisten. De vliegers uit België waren beide afkomstig van de vliegbasis Kleine-Brogel in het noorden van het land. De Belgische vliegers zijn op deze basis ingedeeld bij het 10 Wing. De Noorse deelnemers waren afkomstig van het 334 Skvadron dat gestationeerd staat op de Noorse vliegbasis Bodo. De F-16’s van deze eenheid zijn te herkennen aan de rood witte markings op de staart van het toestel. De Noren vlogen net als de Belgen mee met twee cursisten.

Het weer zat mee tijdens deze FWIT missie. Het was op donderdag 8 maart erg mistig op vliegbasis Leeuwarden. Ondanks dit zou er toch volop gevlogen worden door de FWIT deelnemers. De dag begon met een tweetal Belgische Alpha-Jets die een aantal doorstarts zouden maken op Leeuwarden. Deze kleine straaltrainers zijn afkomstig van de Belgische vliegbasis Beauvechain in het midden van België. Een van de twee Alpha-Jets was de rode demonstratie Alpha-Jet die op veel vliegshows te zien is. De eerste vliegtuigen die aan de kop van de baan zouden verschijnen waren twee F-16’s van het 323 Squadron en twee F-16’s van de Noorse luchtmacht. Deze toestellen verschenen allemaal aan de zuidelijke kant van het vliegveld. De F-16’s stegen een voor een op en verdwenen erg snel na take-off in de mistwolken. Kort na het vertrek van de eerste FWIT deelnemers, kwam er een Belgische F-16 binnen op Leeuwarden. Dit toestel was een vervangend toestel voor een van de cursisten die een kapotte F-16 had. Ook vloog de SAR helikopter weg na de landing van deze F-16. Het toestel moest uitrukken om iemand vanaf de Waddeneilanden nar het ziekenhuis op het vasteland te vliegen. Aan de zuidkant van de vliegbasis verschenen ondertussen ook een tweetal F-16’s van vliegbasis Volkel. De deelnemers van Volkel waren dit jaar vliegers van het no 311 Squadron. De twee F-16’s die vanaf vliegbasis Twenthe zouden meedoen met de FWIT, waren van het no 315 Squadron. Alle deelnemers aan de FWIT zouden vanaf het zuidelijke shelterkamp vliegen. De laatste FWIT deelnemers die zouden vertrekken, waren de Belgen. Ook de Belgen zouden met twee vliegtuigen deelnemen aan de FWIT.

Aan de overkant waren ondertussen de vliegtuigen van het no 322 Squadron aan het oplijnen. Een van de vliegtuigen die meevloog tijdens de missie van vandaag, was de J-251. Deze F-16 was het eerste MLU toestel dat werd geleverd aan de luchtmacht aan het einde van de jaren 90. Het weer werd steeds erger in de loop van de vertrekwave. Het zicht werd met de minuut minder en het was nog maar de vraag of de landende toestellen überhaupt wel zichtbaar waren tijdens de landing. Na de vertrekwave zou het ruim een uur stil worden op Leeuwarden. Het wachten op de recovery van de missie was begonnen. Na een uur meldde de eerste vier F-16 zich bij de verkeerstoren van Leeuwarden. Een groep van drie Nederlandse F-16’s en een Belgische F-16 kwamen binnen. Er werd vandaag geen tactische break gevlogen over het veld door de dichte mist. De vliegtuigen kwamen allemaal straight in en vlogen. De vliegtuigen maakten allemaal gebruik van hun ILS systeem omdat ze de startbaan van Leeuwarden niet konden zien vanuit de lucht. Kort na de groep van vier vleigtuigen meldde de volgende groep van vier toestellen zich. Nu kwamen er kort achter elkaar een Nederlandse F-16, een Belgische F-16 en twee Noorse F-16’s binnen op Leeuwarden. De laatste vliegtuigen die binnen zouden komen, waren de F-16’s van Volkel. Na de landing van deze twee F-16’s zat de dag op Leeuwarden erop. Er werd geen middag missie meer gevlogen, omdat deze was afgelast door de dichte mist.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden