Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Squadron Rotatie 346 Mira; Leeuwarden, 25 juni 2001

Griekse F-16’s Opereren op Leeuwarden; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In de periode van 18 juni t/m 29 juni, vliegen er vier Griekse F-16’s mee tijdens de missies op vliegbasis Leeuwarden. De Griekse F-16’s zijn van het 346 Mira en zijn op Leeuwarden aanwezig tijdens een van de squadron rotaties met de Griekse luchtmacht. De host van de rotatie is het no 322 Squadron op Leeuwarden.

Nadat er eerder dit jaar al een Griekse F-16 eenheid op vliegbasis Eindhoven was geweest voor de tanker kwalificaties, was het nu de beurt aan vliegbasis Leeuwarden. Op Leeuwarden zouden er gedurende twee weken een viertal Griekse F-16’s staan. De Griekse F-16’s zouden vanaf 18 juni t/m 29 juni opereren vanaf de vliegbasis Leeuwarden. De Griekse F-16’s waren een onderdeel van een squadron rotatie tussen de Nederlanders en de Grieken. De Griekse eenheid die naar Nederland zou komen was het 346 Mira. De rotatie zou plaatsvinden tussen het no 322 Squadron dat op Leeuwarden staat gestationeerd en het 346 Mira uit Griekenland. Squadron rotaties gebeuren tegenwoordig niet meer zo vaak. Vroeger tijdens de Koude Oorlog werden dergelijke rotaties regelmatig gehouden tussen de NATO eenheden in Europa. Ook kwamen er vaak Amerikaanse eenheden tijdelijk naar Europa toe om te trainen met de Europese eenheden. Het is dus niet meer vanzelfsprekend dat eenheden uit andere landen komen trainen op elkaars vliegbasis. Dergelijke trainingen worden alleen nog maar gevlogen tijdens grote NATO oefeningen zoals in Nederland bijvoorbeeld tijdens Frisian Flag. Het no 322 Squadron heeft tijdens deze rotatie samen met het Griekse 346 Mira vooral de luchtverdedigingsscenario’s geoefend. Beide eenheden zijn in hun land gespecialiseerd in deze taak. In Nederland heeft het no 322 Squadron naast deze taak ook nog een conventionele aanvalstaak.

Het Griekse 346 Mira is een van de F-16 eenheden in het zuid Europese land. De eenheid is een hele jonge eenheid in Griekenland, want pas in 1990 werd het squadron opgericht. Deze eenheid was toen het was opgericht de tweede Griekse eenheid die de nieuwe Block 30 F-16 zou ontvangen. Deze toestellen werden op dat moment rechtstreeks vanuit de fabrieken van Lockheed geleverd aan de Griekse luchtmacht. De levering van deze F-16’s werd gedaan tijdens de Peace Xenia I order. Het 346 Mira werd gestationeerd op de Griekse vliegbasis Néa Anghialos waar het

deel ging uitmaken van het 111 Combat Wing. Deze F-16 basis ligt aan de oostkust van het Griekse vasteland. Het squadron werd na zijn oprichting aangesteld als de trainingseenheid voor de F-16. Het duurde echter niet lang voordat deze taak werd doorgegeven aan het 330 Mira dat ook op de vliegbasis Néa Anghialos staat gestationeerd. Er kwamen op deze vliegbasis steeds meer F-16 eenheden te staan en al snel raakte de basis te vol met squadrons. In 1997, werd er besloten om het 346 Mira te verhuizen naar Larissa om ruimte te maken op Néa Anghialos. Op Larissa werd het 346 Mira onderdeel van het 110 Combat Wing. Het verhuizen van deze eenheid naar Larissa betekende voor het 100CW dat het een hele moderne eenheid zou worden. Tot nu toe vloog de eenheid alleen met de verouderde RF-4E Phantom. Het 346 Mira ontving op deze vliegbasis de nationale luchtverdedigingstaak. De eenheid moest de luchtverdediging van het centrale oostelijke deel van Griekenland voor zijn rekening nemen. De bijnaam van deze eenheid werd Jason (Iason).

Het zou op 25 juni een warme dag worden op vliegbasis Leeuwarden. Er werd gevlogen via de kant van Marsum omdat de wind uit oostelijke richting kwam. Het zou niet lang duren voordat de eerste motoren rond de klok van half tien werden gestart. Zowel aan de 322 als de 323 zijde werden er diverse F-16’s opgestart. Na een klein kwartier verschenen de eerste vliegtuigen aan de zuidelijke kant van de startbaan. Deze F-16’s waren van het no 323 Squadron en staan in de shelters aan re zuidelijke kant van de basis. Er zouden op deze dag vooral veel tweezits F-16’s meevliegen tijdens de missies. Het no 323 Squadron heeft de meeste tweezitters in gebruik op Leeuwarden. De eerste twee toestellen die vertrokken waren beide tweezitters. Kort na het vertrek van deze twee F-16’s verschenen er aan de overkant ook vier F-16’s. De formatie van vier vliegtuigen bestond uit twee eenzits en twee tweezits F-16’s. Alle toestellen waren van het no 322 Squadron en de vliegtuigen lijnden een voor een op aan de overkant van de startbaan. Een van de tweezitters was de speciaal beschilderde Tijger F-16 van het no 313 Squadron. Het toestel zal waarschijnlijk na een onderhoudsbeurt op Leeuwarden zijn beland. Tot slot verschenen er aan de zuidelijke kant van de basis de vier Griekse F-16’s die vergezeld werden door nog eens twee Nederlandse F-16’s.

De eerste toestellen die zouden terugkeren waren twee 322 en twee 323 F-16’s. De vliegtuigen vlogen alle vier in een formatie over het vliegveld heen en gingen een voor een in de break. Als de vliegtuigen in de break gaan, verlaat steeds een toestel de formatie door weg te draaien boven het vliegveld. Op deze manier zit er genoeg ruimte tussen de vliegtuigen om kort achter elkaar te kunnen landen. Nadat deze F-16’s waren geland, zouden er nog eens twee tweezits F-16’s over het vliegveld heen vliegen voor de recovery. De eerste twee Grieken kwamen met twee Nederlandse F-16’s binnen op Leeuwarden. De Griekse en Nederlandse F-16’s waren bewust met elkaar gemengd zodat de vliegers van beide eenheden gedwongen worden om samen te werken tijdens de oefeningen. Ook de tweede groep F-16’s die binnen kwamen bestond uit twee Griekse en twee Nederlandse F-16’s. Nadat de Griekse F-16’s geland waren, kwam er ook nog een Nederlandse Chinook binnen op Leeuwarden. Deze helikopter is afkomstig van het no 298 Squadron dat op vliegbasis Soesterberg staat gestationeerd. Tijdens de middagvlucht, zou er een Fokker F-60UTA-N van het no 334 Squadron van vliegbasis Eindhoven meevliegen tijdens de missies. Dit transport- vliegtuig is een langzaam bewegend object. Dit is voor de jachtvliegers een erg geode oefening. Naast de Fokker 60, vloog er ook nog een Learjet mee die als target tower mee zou vliegen tijdens de oefening. Tegen de klok van vier uur stonden alle vliegtuigen weer aan de grond en was de vliegdag op Leeuwarden ten einde.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden