Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Internationale Oefening Frisian Flag; Leeuwarden, 17 oktober 2001

Multinationale Samenwerking, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens Frisian Flag zitten er ruim 40 vliegtuigen tegelijk in de lucht. Om die reden staan er tijdens de oefening continue twee SAR helikopters stand-by. Deze veiligheids- maatregelen zijn nodig, omdat er ook veel buitenlandse deelnemers meevliegen. Deze vliegers kennen de omgeving van de oefening minder goed.

Tijdens deze editie van de oefening Frisian Flag, deden er voor de eerste keer Finse F/A-18 Hornets mee. De vliegtuigen die meevlogen waren afkomstig van het HävLLv 21 van de Finse vliegbasis Tampere. De vliegers van de Hornets waren afkomstig van alle drie de Finse F/A-18 vliegvelden. In totaal waren er zes vliegtuigen naar Leeuwarden gekomen voor de oefening. Vier van deze vliegtuigen zouden dagelijks meevliegen tijdens de missies. De Finse luchtmacht beschikt pas sinds enkele jaren over de F/A-18 Hornet. De Hornet is een toestel van Amerikaanse makelij en is ontworpen voor het gebruik aan boord van de Amerikaanse vliegdekschepen. De Finse Luchtmacht (Suomen ilmavoimat) bestelde 57 F-18C’s en zeven F/A-18D’s in de Jaren 90. De levering van de eerste vliegtuigen begon op 7 Juni 1995. De Hornet heeft in Finland de Russische MiG-21bis en de Zweedse Saab J35 Draken vervangen. De Finse Hornets worden initieel alleen ingezet in de luchtverdedigingsrol. Om die reden worden de Finse Hornets niet als F/A-18, maar als F-18 aangeduid. De F-18C is voor de zelfverdediging uitgerust met de ASPJ (Airborne-Self-Protection-Jammer) jamming pod ALQ-165. De Finse Hornets kunnen alleen worden bewapend met de AIM-9 Sidewinder hittezoekende raket en de AIM-120 AMRAAM radargeleide raket. De Finse F-18’s vliegen daarom hedendaags met weinig verschillende configuraties rond. De toestellen worden alleen ingezet voor de verdediging van het Finse luchtruim. Tijdens Frisian Flag, vliegen de Hornets ook in dezelfde rol.

De vierde internationale deelnemers aan de oefening, zijn de Duitsers. De Duitse deelnemers vliegen mee met de McDonnell Douglas F-4F Phantom. De F-4F is het oudste vliegtuig dat deelneemt aan de oefening. De Duitse Phantoms die op Leeuwarden staan, zijn afkomstig van de Duitse vliegbasis Wittmund. Deze basis ligt in het verre noorden van het land in de provincie Nedersaksen. De Phantoms zijn op deze basis ingedeeld bij Jagdgeschwader 71 (JG-71). Deze eenheid is genoemd naar

de beroemde Rode Baron Manfred von Richthoven. Om deze aas uit de Eerste Wereldoorlog te eren vliegen de Duitse Phantoms met de rode letter R op de luchtinlaten. De Duitse Luftwaffe heeft in totaal 10 F-4E’s, 88 RF-4E’s en 175 F-4F’s in dienst gehad. De West Duitse Luftwaffe was pas 16 jaar oud toen de Phantom in 1971 in dienst kwam van de Luftwaffe. Aan het eind van de jaren 80 en begin jaren 90 zijn alle Phantoms geüpdatet naar de F-4F ICE standaard. De ICE update (Increased Combat Efficiency) omvatte een elektronica update van diverse boordsystemen. Tijdens Frisian Flag vloog JG-71 mee met vier F-4F Phantoms. De Phantoms waren uitgerust in de luchtverdediging configuratie. De toestellen hebben een drietal droptanks bij, een onder de romp en onder elke vleugel een. Aan de ophangpunten waar de tanks onder de vleugels hangen, kunnen ook een viertal AIM-9 Sidewinder raketten worden bevestigd. Onder de romp kunnen een viertal AIM-120 AMRAAM raketten worden bevestigd.

De Noren deden tijdens Frisian Flag ook mee met een Dassault Falcon 20ECM. In totaal heeft de Noorse luchtmacht de beschikking over twee van deze vliegtuigen. Ook beschikt de Noorse luchtmacht over de Falcon 20C waarvan er een in gebruik is. De Noorse Flacons staan op de Noorse vliegbasis Gardermoen gestationeerd. De vliegtuigen zijn ingedeeld bij het 135 Luftving op Gardermoen waar ze deel uitmaken van het FEKS/717 Skvadron. Gardermoen is de thuisbasis van alle Noorse transportvliegtuigen. Naast de Falcons, staan ook de Noorse Herculessen op dit vliegveld gestationeerd. De Falcon 20 is een toestel dat is gebouwd door het Franse Dassault. De eerste Falcon 20 vloog voor het eerst onder de naam Dassault-Breguet Mystère 20 in december 1961. Het toestel is een licht business jet die acht tot tien passagiers mee kan nemen. De Flacon 20ECM is een vliegtuig dat wordt ingezet voor het verstoren van de vijandelijke communicatie. Ook tijdens Frisian Flag heeft het vliegtuig deze rol. Het toestel heeft voor deze taak allerlei vreemde antennes op de romp en de staart van het vliegtuig zitten. Tijdens Frisian Flag is de Flacon 20ECM elke het eerste toestel dat opstijgt en als laatste weer terugkomt. Het vliegtuig gaat niet het vijandelijke gebied in, mar zal vanaf een afstand de communicatie en radar van de vijandelijke eenheden storen met ECM apparatuur. Tijdens de missie zullen vijandelijke toestellen uiteindelijk proberen om de Falcon 20 uit te schakelen.

Tijdens de oefening Frisian Flag staan de helikopters van het no 303 Squadron continue stand-by tijdens de missies die gevlogen worden. De eenheid vliegt met de Italiaanse Britse AB-412SP helikopter. De eerste van de drie Agusta-Bell AB-412SP helikopters werd in februari 1994 geleverd op Leeuwarden. Al snel kreeg de helikopter de bijnaam “Tweety” vanwege zijn fel gele kleur. Het no 303 Squadron heeft een aantal operationele taken. Naast de militaire taak heeft de SAR vlucht ook een civiele taak. De primaire taak van het no 303 Squadron is het opsporen en redden van militairen die oefenen op 'De Vliehors' op Vlieland, de Air Combat Manoeuvring Instrumentation (ACMI) range op de Noordzee en de Temporary Reserve Airspaces (TRA's) ten noorden van de Waddeneilanden, wanneer zij onverhoopt hun toestel zouden moeten verlaten. Ook tijdens de oefening Frisian Flag is dit de hoofdtaak van de SAR vlucht op Leeuwarden. Naast de normale stand-by helikopters, is er in deze periode nog een tweede toestel stand-by. De eerste helikopter vertrekt elke dag voordat de missie start richting Terschelling. Deze helikopter zal pas na de oefening aan het einde van de dag terugkeren naar Leeuwarden. De tweede SAR helikopter staat op vliegbasis Leeuwarden stand-by tijdens de oefening. Deze maatregel is noodzakelijk, omdat er vanaf Leeuwarden tijdens de Frisian Flag missies ruim 40 vliegtuigen boven zee opereren.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden