Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Een TLP met veel Tegenslagen; Florennes, 13 mei 2002

Tactical Leadership Program 2002/3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de derde TLP van het jaar zouden er een aantal tegenslagen plaatsvinden. Tijdens de tweede week van de cursus zou er een Starfighter neerstorten op Leeuwarden in Nederland. Ook zou er later nog een Starfighter met problemen binnenkomen. De Nederlandse F-16’s hadden olie problemen in de pitotbuizen.

In april en mei vond alweer de derde TLP van het jaar plaats. Ook tijdens deze editie waren er weer veel NATO landen aanwezig tijdens deze grootschalige training. De derde TLP van het jaar vond plaats tussen vrijdag 19 april 2002 toen de deelnemers van deze TLP arriveerden en vrijdag 17 mei 2002 toen de deelnemers weer huiswaarts keerden. Tijdens deze TLP zou alles anders uitpakken, want een deel van de vluchten zou worden afgelast wegens de slechte weersomstandigheden. Donderdag 25 april, vrijdag 26 april en dinsdag 14 mei, waren dagen waarop de TLP geen missie vloog. Op deze dagen werden de zogenaamde non flying days gehouden waarbij de deelnemers in de schoolbanken zitten. De TLP cursisten krijgen op deze dagen theorielessen die later tijdens de vliegende missies worden geoefend. Deze theorie bestaat uit diverse scenario’s die worden doorgesproken. Tijdens de TLP worden de academic days meestal gehouden op de eerste maandag en dinsdag van de cursus. Ook worden er geen missies gelogen tijdens de publieke vakantiedagen. Op de woensdag tijdens de derde week wordt er normaliter ook niet gevlogen op de TLP. De laatste academische dag vindt in de vierde week plaats voordat de CSAR missie wordt gevlogen.

Aan deze TLP editie deden twee F-16’s mee van de Belgische luchtmacht van het 2 Wing op Florennes. De twee Franse Mirage 2000C’s arriveerden in de derde week en deden als external assets mee aan de training. Verder vlogen er ook drie Franse AS555AN Fennic helikopters mee om de scheidsrechters en waarnemers van de TLP missies mee te vervoeren. De Duitsers waren op de TLP aanwezig met maar liefst zes Tornado’s van JBG-31 op Nörvenich en JBG-33 op Büchel. De Italiaanse luchtmacht was vertegenwoordigd met vier Starfighters van het 4° Stormo van het Italiaanse Grosseto. Deze TLP editie was de laatste editie waaraan de Starfighters zouden deelnemen. De Italiaanse marine vloog mee met drie AV-8B Harrier II STOVL

vliegtuigen. Deze vliegtuigen deden mee als external assets vanaf de derde TLP week. De Nederlandse luchtmacht vliegt mee met vier F-16’s en twee Apache helikopters. Halverwege de TLP zijn de F-16’s omgewisseld voor vier nieuwe toestellen, omdat de F-16’s problemen hadden met de olie in de pitotbuizen. De vliegtuigen konden pas later omgewisseld worden, omdat het detachement in Goose Bay in Canada voor ging. Er waren op Volkel en Twenthe echter wel vliegtuigen beschikbaar die al geïnspecteerd waren. De Portugezen deden mee met twee F-16’s en vanaf de derde week met vlier toestellen. De Spaanse luchtmacht participeerde in de TLP met twee Mirage F1’s van Ala 14. Ook de Britten deden mee, zij stuurden twee Tornado Gr4-en naar Florennes. Tot slot vloog de USAFE mee met twee F-15C’s uit Lakenheath in het Verenigd Koninkrijk en twee F-16C’s uit Aviano in Italië.

Op vrijdag 19 april kwamen de eerste deelnemers aan op Florennes. Tijdens de hele operationele vliegdag arriveerden diverse deelnemers. Op een mei werd er geen missie gevlogen. Op maandag 29 april, werd de TLP missie gecanceld door het slechte weer in het target gebied waar de missie naartoe zou gaan. Op 2 mei startte de missie aan het begin van de middag. De vier Italiaanse F-104 Starfighters en twee Franse Mirage F-1-en stegen op zoals dat in de planning stond. Pas toen deze vliegtuigen al in de lucht zaten, werd de TLP missie alsnog afgelast. Alle andere vliegtuigen die al klaar stonden aan de kop van de startbaan draaiden per direct om en keerden terug naar het TLP platform. Slechts twee 4° Stormo F-104’s keerden terug naar Florennes na het cancelen van de missie. Later op die dag werd bekend dat de F-104S MM6778/9-40 was neergestort op vliegbasis Leeuwarden in Nederland. Volgens ooggetuigen zat de F-104 te hoog tijdens zijn approach op Leeuwarden waardoor het toestel te hard neer kwam op de grond bij de landing. Toen het vliegtuig tegen de grond aan kwam, brak het in tweeën. Na ruim 1,5 uur konden de reddingsdiensten de piloot redden uit zijn vliegtuig. De vlieger had een aantal ernstige verwondingen opgelopen bij het ongeluk. De overige Starfighter week uit naar Wittmund in het noorden Duitsland. De Starfighters waren eerder opgestegen omdat ze niet in de lucht konden worden bijgetankt. Tijdens de air to air refuelling missie worden de toetellen die niet kunnen worden bijgetankt in de lucht van brandstof voorzien op de vooruitgeschoven vliegbasis Leeuwarden.

Op vrijdag 3 mei werd er ondanks het ongeluk met de Starfighter op Leeuwarden wel gewoon gevlogen op Florennes. De eerste external Assets kwamen binnen op deze dag. Deze arrivals bestonden uit een tweetal Mirage 2000C’s en een drietal AV-8B Harriers van de Italiaanse Marine. Op maandag 6 mei stond er weer een TLP missie op het programma. Helaas zou ook deze keer de TLP niet ver komen. Door het slechte weer in het target gebied, werd de gehele TLP missie afgelast toen het gros van de vliegtuigen al in de lucht zat. De Falcon 20 die voor de elektronische oorlogvoering zou zorgen stond al aan de kop van de baan, maar taxiede terug naar het TLP platform. De drie Italiaanse Harriers stonden al warm te draaien op het TLP platform. Deze vliegtuigen zouden als laatste vertrekken. Uiteindelijk zetten de toestellen de motoren uit en de missie was voorbij. Al snel kwamen de eerste F-15’s binnen na dat ze hoorden dat de missie was afgelast. Kort na de landing van deze F-15’s meldde een van de Starfighters die in de lucht zat, dat het toestel een motor emergency had. Het toestel had een hydraulische storing en het toestel had eerst brandstof gedumpt alvorens het terugkeerde naar Florennes. De missie zou naar Duitsland gaan en werd een dag later herhaald. De rest van de TLP missie in de week die volgde, zouden de missies wel allemaal doorgaan omdat het weer aanzienlijk verbeterde. Op vrijdag 17 mei zouden de deelnemers van de TLP weer naar huis vliegen.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter