Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het no 315 Squadron; Twenthe, 25 juni 2002

De Nederlandse Leeuw uit Twenthe; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De F-16’s van het no 315 Squadron zijn herkenbaar aan de blauwe badge op de staart met daarin de gele leeuwenkop. De spreuk van het squadron op Twenthe is “Nec Timide Nec Tumide” wat betekend “Zonder Vrees en Zonder Overmoed”. Het no 315 Squadron is op 1 juli 1952 opgericht op vliegbasis Eindhoven.


De historie van het no 315 Squadron begint op vliegbasis Eindhoven als het no 315 Tactisch Jachtsquadron van de Koninklijke Luchtmacht wordt opgericht op 1 juli 1952. De eenheid wordt opgericht onder de leiding van de squadron commandant P Jolly. De eenheid werd opgericht toen de groep vliegers onder leiding van deze commandant een aantal geleverde F-84G Thunderjets zelf moest gaan ophalen in Kastrup in Denemarken. De Thunderjet is het eerste vliegtuig type waarmee de eenheid zal worden uitgerust. De Republic F-84 Thunderjet was een Amerikaanse straaljager die vlak na de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd. De Thunderjets werden aan de luchtmacht geleverd in het kader van het Mutual Defense Aid Program. De Thunderjet was een toestel dat geschikt was voor het aanvallen van gronddoelen. De eerste thuisbasis van het no 315 Squadron wordt vliegbasis Eindhoven. Eindhoven is pas sinds 1952 een militaire vliegbasis. Naast het no 315 Squadron, worden in deze periode ook het no 314 Squadron en het no 31 Squadron opgericht op deze vliegbasis. De drie eenheden op vliegbasis Eindhoven hoorden samen met de eenheden op vliegbasis Volkel tot het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten (CTL). Dit comman- do bestond uit zeven eenheden. Naast de eenheden op Eindhoven hoorden ook het no 306, no 311, no 312 en no 313 Squadron op vliegbasis Volkel tot dit commando. Het CTL was het offensieve deel van de Nederlandse luchtstrijdkrachten.

De Republic F-84G Thunderjet zou niet lang in dienst blijven van het no 315 Squadron. In die tijd ging de ontwikkeling van jachtvliegtuigen erg snel. Er werden veel nieuwe tactieken en technieken bedacht en al snel werden de toestellen in de eerste helft van 1956 vervangen door de Republic F-84F Thunderstreak. De laatste Thunderjet van het no 315 Squadron verlaat vliegbasis Eindhoven op 23 augustus 1956. Een groot aantal Thunderjets wordt op verzoek van de Amerikanen door de vliegers zelf naar landen als

Turkije en Portugal overgevlogen. De toestellen hebben eerst enige tijd in de opslag gestaan op de vliegbasis Gilze-Rijen. Het toestel was een jachtbommenwerper welke gebouwd was in de Verenigde Staten. De Thunderstreak die was uitgerust met een pijlvleugel had weinig gemeen met zijn directe voorganger. De F-84F was een van de eerste vliegtuigen met stabilisatoren met geheel beweegbare horizontale staartvlak- ken. De Thunderstreak had dezelfde tekortkomingen als zijn voorganger de Thunder- jet. Het toestel kwam moeilijk los van de grond en de landingssnelheid was met ruim 250 km/u aan de hoge kant. Sommige manoeuvres konden met dit toestel nog steeds niet worden uitgevoerd. De F-84F moest niet alleen dienen als jachtbommenwerper, maar ook als escortejager terwijl het toestel hier voor geschikt was. De Thunderstreak presteerde beter op lage hoogte, waar het toestel goed door de dichte en turbulente lucht kon vliegen.

Aan het begin van 1962 wordt de Operational Coversion Course ook bekend als de Operationele Conversie Cursus (OCC) bij het no 315 Squadron ingedeeld. Het aantal vliegtuigen bij het squadron groeit tot maar liefst 38 toestellen wat ruim twintig vliegtuigen meer is dan een normaal squadron. Naast de Nederlandse vliegers, worden er ook veel Belgische vliegers opgeleid bij het no 315 Squadron. In datzelfde jaar gaat de geïntrigeerde Belgisch-Nederlandse vliegopleiding van start. De Thunder- streaks van het no 315 Squadron zijn herkenbaar aan de blauwe badge op de staart met daarin de gele leeuwenkop. De spreuk van het squadron op Eindhoven is “Nec Timide Nec Tumide” wat betekend “Zonder Vrees en Zonder Overmoed”. Op 1 mei 1970 wordt het no 315 Squadron overgeplaatst naar de vliegbasis Twenthe. De F-84F Thunderstreaks worden achtergelaten op Eindhoven, omdat de toestellen worden vervangen door de Canadair NF-5 Freedom Fighter. Vliegbasis Twenthe fungeert als verzamelplaats voor de uit Canada overgevlogen NF-5’s. Het no 315 Squadron heeft een belangrijk aandeel in de operatie HI-Flite. Deze operatie bevatte het overvliegen van de toestellen van Canadair in Montreal in Canada naar Nederland. De Canadair NF-5 was een in licentie gebouwde variant van de Northrop F-5 Freedom Fighter. De eerste twee NF-5’s arriveren op Twenthe op 19 november 1969. Op 18 maart 1972 wordt de operatie officieel afgesloten met de aankomst laatste NF-5.

In totaal zouden er in Nederland vier eenheden worden uitgerust met de F-5. Het no 315 Squadron was in Nederland de eerste eenheid die met de NF-5 werd uitgerust. Naast het no 315 Squadron werden ook het no 313 Squadron op vliegbasis Twenthe, het no 314 Squadron op vliegbasis Eindhoven en het no 316 Squadron op vliegbasis Gilze-Rijen uitgerust met de NF-5. In 1986 wordt het no 315 Squadron de eerste NF-5 eenheid in Nederland die overschakelt naar de F-16 Fighting Falcon. De voormalige Starfightereenheden zijn ondertussen al overgeschakeld naar de F-16. Twenthe wordt de derde vliegbasis waar de F-16 in gebruik wordt genomen. De NF-5-en die Neder- land afstoot zijn in de jaren die volgden verkocht aan landen zoals Turkije en Griekenland. De F-16 is een veelzijdig vliegtuig en de vliegers van het no 315 Squadron krijgen hierdoor een aantal taken erbij zoals de luchtverdedigingstaak. Aan het begin van de jaren 90 worden de Nederlandse F-16’s voor het eerst veelvuldig ingezet bij internationale conflicten. Het no 315 Squadron wordt voor het eerst uitge- zonden tijdens de conflicten in het voormalige Joegoslavië in 1991. Op dit moment worden de vliegtuigen van de eenheid veelvuldig ingezet in Afghanistan. De vliegtuigen worden gestationeerd op de Italiaanse vliegbasis Villa Franca. De toekomst van het no 315 Squadron is nog niet zeker. Vliegbasis Twenthe staat in het kader van de aangekondigde bezuinigingen op de lijst om gesloten te worden. Wat er met de eenheden gaat gebeuren die op deze basis staan is op dit moment nog niet duidelijk.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden