Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

CSAR Missies en Close Air Support; Florennes, 10 juli 2002

Tactical Leadership Program 2002/4; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De vierde TLP van 2002, was een editie die in de laatste week een vergrootte nadruk had op het vliegen van CSAR missies. Er waren dan ook vooral veel helikopters aanwezig op Florennes. Voor de close air support eenheden is dit een moeilijke oefening. De luchtverdediging houdt tegelijkertijd het luchtruim schoon.

De vierde TLP van 2002 vond plaats van midden juni tot midden juli. De eerste arrivals zouden binnen komen op 14 juni 2002. Op maandag 17 juni en dinsdag 18 juni zouden de overige deelnemers binnen komen op Florennes. Deze dagen zijn voor de eerste deelnemers doorgaans academische dagen. De vluchten die geoefend gaan worden, worden tijdens deze dagen in theorie doorgenomen. Op vrijdag 12 juli zouden de deelnemers na een cursus van vier weken weer huiswaarts keren. Ook deze editie van de TLP was weer volledig volgeboekt. De TLP is een internationale cursus waarin de Europese deelnemers trainen in het gezamenlijk optreden in conflicten. Naast de NATO deelnemers zijn er ook vaak Partnership for Peace (PfP) landen betrokken bij de oefening. Aan deze editie van de TLP zouden maar liefst acht Belgische F-16’s mee doen. Alle F-16’s die meededen aan de TLP kwamen van Florennes van het 2 Wing. De waarnemers tijdens de TLP werden rondgevlogen met een drietal Belgische A-109 helikopters. De Deense luchtmacht vloog tijdens deze TLP missie mee met twee F-16’s van Aalborg. Later in de derde week vlogen er nog eens twee mee als external assets. De Fransen deden mee met de Mirage 2000N’s van de Franse vliegbasis Luxeuil. Ook vlogen er uit Frankrijk een drietal Mirage F1CT’s mee met de TLP. Deze Mirages waren afkomstig van Colmar-Meyenheim. In de laatste week deed er ook nog een Franse C-160 Transall mee aan de TLP.

JBG-32 uit Duitsland deed mee met drie Tornado ECR-en. Deze vliegtuigen zijn gespecialiseerd in elektronische oorlogsvoering. JG-72 (FLZ) uit Rheine-Hopsten vloog tijdens de TLP mee met vier F-4F Phantoms. Twee van deze vliegtuigen deden pas vanaf de derde week mee als external assets. Naast de Luftwaffe deed ook de Duitse Marineflieger mee met de TLP. MFG-2 was met drie Tornado IDS vliegtuigen goed vertegenwoordigd op de training. De Griekse luchtmacht participeerde met een tweetal Mirage 200EG’s. De toestellen zijn afkomstig van het 331 Mira. De Italiaanse

luchtmacht vloog mee met ruim zes Tornado IDS-en. Deze vliegtuigen zijn allemaal afkomstig van het 6° Stormo/102° Gruppo en het 6° Stormo/154° Gruppo van de Italiaanse basis Ghedi. De Italianen deden ook mee met twee HH-3F helikopters van het 15° Stormo. De Italiaanse landmacht vloog tijdens de CSAR missie mee met een tweetal A129 Mangusta helikopters. Deze helikopters waren afkomstig van het 49° Gruppo Squadron. Naast de helikopters vloog er ook een AB-212 mee van het 53° Gruppo Squadron tijdens de CSAR missie. De Spaanse luchtmacht was op Florennes vertegenwoordigd met maar liefst zes F-18’s. Drie vliegtuigen waren van het type EF-18A van Ala 12 op Torrejón. De overige drie vliegtuigen waren F/A-18A’s van het Ala 46 afkomstig van Gando. De USAFE was de laatste deelnemer aan de TLP. De Amerikanen vlogen met drie F-16C’s mee die afkomstig waren van 510th FS op Aviano in Italië. Ook vlogen de Amerikanen mee met een drietal A-10A Thunderbolts van het 52nd FS van Spangdahlem in Duitsland.

Na de arrivals en de eerste twee theorie dagen, startte de vliegcursus tijdens de TLP op woensdag 19 juni. Tijdens deze eerste dag, trad er meteen een klein probleem op. Een van de Duitse Phantoms moest door een technisch probleem een voorzorgs- landing maken op een ander vliegveld. Tijdens deze missie werd er boven het noorden van België en de Noordzee geoefend. Op dinsdag 25 juni, maakte een van de Spaanse vliegers een fout. Het toestel kwam tijdens de recovery binnen via de verkeerde baan. De F-18 hing plotseling voor de baan 26L in plaats van de 26R. Op het laatste moment had de verkeerstoren op Florennes dit in de gaten. Het toestel werd rondgestuurd om nog eens aan te vliegen. Dit soort situaties kunnen erg gevaarlijk zijn, want op de baan 26L taxiën op datzelfde moment de vliegtuigen terug naar het platform die net hiervoor geland waren. Op woensdag 26 juni kreeg een Belgische A-109 technische problemen na de start van de volledige TLP missie. Kort na de laatste start keerde de helikopter alweer terug op Florennes. Een leuk feit is dat een van de A-10 piloten die deelneemt aan de TLP een vrouwelijke vlieger is. Het is de eerste keer dat er een vrouwelijke cursist deelneemt aan de TLP. Over het algemeen is de TLP een mannenwereld net als veel andere grote militaire oefeningen.

Op donderdag 27 juni gaat het weer vreselijk mis bij een TLP missie. De missie van deze dag zou naar Frankrijk gaan waar de vliegers zouden trainen op de Polygone Range in Frankrijk. Deze range ligt ten zuiden van Luneville in het noorden van Frankrijk. Rond 3 uur in de middag stort er een Amerikaanse A-10 neer in de buurt van deze range. Het toestel had geen live bewapening aan boord. Het is dit jaar al de tweede keer dat er een ongeluk gebeurd tijdens een TLP missie. De vorige editie was er ook een Italiaanse F-104S Starfighter neergestort op de startbaan van vliegbasis Leeuwarden. De A-10 die deze keer neerstortte was de 82-0655/SP. De rest van de vliegtuigen kon veilig terugkeren naar Florennes. Meteen nadat het nieuws bekend werd van de crash zijn alle overige vliegtuigen die in de lucht zaten terug geroepen naar Florennes. Op maandag 1 juli wordt er geen TLP missie gevlogen, omdat de deelnemers dan een academische dag hebben. Op donderdag 11 juli heeft de TLP missie wederom een tegenslag te verwerken. Ongeveer 10 minuten nadat de laatste TLP deelnemers zijn opgestegen komt een Griekse Mirage met een emergency melding. De Mirages vlogen hoog over Florennes heen om eerst zoveel mogelijk brandstof te dumpen. Daarna kwam de Mirage 2000EG 237 innen voor een noodlanding. Het toestel had een technisch mankement en er werd meteen besloten om demissie af te lassen. Op vrijdag 12 juli zat de TLP cursus erop. De deelnemers zouden op deze dag huiswaarts keren. Veel transportvliegtuigen zouden binnen komen om grondpersoneel en grondapparatuur op te halen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden