Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Panavia Tornado ADV; RAF Waddington, 23 juli 2002

De Panavia Tornado, deel 4; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Panavia Tornado ADV is de luchtverdedigingsvariant van de Tornado IDS. Het toestel werd aan het einde van de jaren 70 ontworpen en kwam in de jaren 80 in dienst bij de RAF. Aan het einde van de jaren 80 en het begin van de jaren 90 hebben de luchtmachten van Italië en Saoedi-Arabië de Tornado ADV ook aangeschaft.

De Panavia Tornado ADV (Air Defense Variant) is een onderscheppingsjager voor de middellange afstand. De ADV variant van de Tornado is een doorontwikkelde variant van de Tornado IDS. De eerste testvlucht van de Tornado ADV vond plaats op 27 oktober 1979 en het toestel kwam in 1986 in operationele dienst. De Tornado ADV is in dienst bij de luchtmachten van Italië, Saoedi-Arabië en het Verenigd Koninkrijk. De Tornado ADV is ontwikkeld om de Sovjet bommenwerpers tijdens de Koude Oorlog te onderscheppen tijdens hun vluchten boven de Noordzee en de Atlantische Oceaan. De ontwikkeling van de Tornado ADV werd gestart door de RAF als Air Staff Requirement 395. De Tornado ADV moest bij de RAF de Lightning F6 en de Phantom FGR2 gaan vervangen. In maart 1976 werd het groene licht gegeven voor de bouw van drie prototypes. Het eerste prototype van de Tornado ADV vloog voor het eerst vanaf RAF Warton op 9 augustus 1979. Het toestel bleek al snel een fantastische acceleratie te hebben. De Tornado ADV had enkele grote verschillen in vergelijking met de Tornado IDS. De Tornado ADV heeft een grotere zwenk hoek op de vleugels en het toestel ontving een radar van het type Foxhunter waardoor de neus van de Tornado ADV 1,36 meter langer werd. Deze radar is in staat om de Skyflash lucht-lucht raket te geleiden naar zijn doelen. De romp van de Tornado werd langer gemaakt om onder de romp vier raketten te dragen.

De Tornado ADV werd ontwikkeld als onderscheppingsjager en niet specifiek als een luchtoverwicht jager. Het toestel is niet bijzonder manoeuvreerbaar door de afmetingen en het gewicht van het toestel. Het onderscheppen en uitschakelen van vijandelijke bommenwerpers werd de belangrijkste taak van de Tornado ADV. De Skyflash raket werd door de Britse regering ontwikkeld als het primaire wapen om deze taak te kunnen uitvoeren. De Skyflash is de Britse variant van de Amerikaanse AIM-120 AMRAAM. De Tornado ADV was in staat om voor langere tijd boven zee te

opereren en patrouilleren. Het Britse ministerie van defensie gaf toe dat de Tornado ADV geen uitblinker was in luchtgevechten in vergelijking met vliegtuigen zoals de F-4 Phantom. De eigenschappen van de wapensystemen waren echter wel een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de voorganger van de Tornado. De Tornado had elektronica die veel efficiënter werkte dan die van de Lightning en de Phantom. Deze toestellen waren vaak afhankelijk van radar stations op de grond terwijl de Tornado deze niet meer nodig heeft. De Foxhunter radar is in staat om een groot gebied te scannen rondom het vleigtuig en was daarmee zijn tijd ver vooruit. De Tornado’s hadden ook de mogelijkheid om radar targeting informatie te delen met elkaar via het JTIDS data link 16 systeem. De Tornado ADV was een van de eerste vliegtuigen die deze databus voor data transmissie tussen de boordcomputers had.

De eerste versie van de Tornado ADV die in gebruik werd genomen in het Verenigd Koninkrijk, was de Tornado F2. Er werden in totaal 18 vliegtuigen van dit type geleverd vanaf 5 maart 1984. Het Tornado F2 concept werd al snel geüpdatet naar de Tornado F3 standaard. Er werden door de jaren heen maar liefst 165 Tornado ADV’s geleverd aan de RAF. De Tornado F3 werd op drie verschillende Britse vliegvelden gestationeerd die verspreid lagen over het hele land. Het eerste vliegveld RAF Coningsby ligt in de zuidelijke regio van het land. Dit vliegveld is de grootste F3 basis in het land en heeft maar liefst drie squadrons, namelijk: het no Squadron, het no 29 Squadron en het no 65 (R) Squadron. RAF Leeming ligt in het midden van het land en heeft twee squadrons, namelijk: het no 11 Squadron en het no 25 Squadron. Het no 23 Squadron werd op deze basis al in 1994 opgeheven. Het derde vliegveld ligt in Schotland in het noorden van het land. Dit vliegveld is RAF Leuchars en heeft ook drie squadrons, namelijk: het no 43 Squadron, het no 56 (R) Squadron en het no 111 Squadron. De Tornado F3 maakte zijn oorlogsdebuut tijdens de Golfoorlog in 1991 toen 18 vliegtuigen in Dhahran in Saoedi-Arabië weren gestationeerd. De RAF vloog meer dan 2000 Combat Air Patrol sorties van augustus 1990 t/m maart 1991. De Tornado F3 heeft echter tijdens deze periode niet in actie hoeven komen tegen.

Aan het begin van de Jaren 90 had de Italiaanse regering een behoefte aan gegeven voor een gevechtsvliegtuig dat gebruikt kan worden tot dat de EF2000 Eurofighter beschikbaar zou worden. Dit gevechtsvliegtuig moest parallel aan de F-104ASA Starfighter de luchtverdedigingstaak op zich nemen. De Tornado ADV werd geselecteerd en op 17 november 1993 werd een contract getekend voor de lease van 24 Tornado F3’s van de RAF voor een periode van 10 jaar. In maart 1995 werden de eerste piloten getraind op RAF Coningsby en de eerste vliegtuigen werden naar Italië gevlogen. De Italiaanse Tornado F3’s werden ingedeeld bij het 36° Stormo dat deel uitmaakt van de 12° Gruppo op de vliegbasis Gioia del Colle in het zuiden van het land. De levering van de Tornado’s was afgerond in februari 1997. De Italiaanse AMI heeft door de jaren heen de toestellen geüpdatet om de toestellen op de NATO standaard te houden. Aan het einde van 2004 zal het contract voor de lease aflopen en zullen de toestellen terug keren naar het Verenigd Koninkrijk. Het derde land dat de Tornado ADV zou aanschaffen was Saoedi-Arabië. De overeenkomst voor de levering van de Tornado ADV werd in september 1985 gesloten. In totaal werden er 45 Tornado ADV’s aangeschaft door de luchtmacht van Saoedi-Arabië. De eerste Tornado ADV werd geleverd aan de luchtmacht op 9 februari 1989. De Saoedische Tornado ADV’s waren ingedeeld bij twee squadron, namelijk het 34 squadron dat van 1989 t/m 1992 met dit type vloog en het 29 squadron dat vanaf 1989 tot nu toe met dit type vliegt. De luchtmacht van dit land heeft de Tornado veelvuldig ingezet tijdens de Golfoorlog in 1991.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden