Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Een Meeting van Fotoverkenners; Florennes, 24 juli 2002

De Recce Meet 2002; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de Recce Meet staan er verschillende fotoverkenningsvliegtuigen van de NATO partners op Florennes. De vliegtuigen zullen in een week tijd samen diverse scenario’s oefenen. Op Florennes waren ook een aantal vliegtuigen aanwezig die de komende jaren verdwijnen zoals de Zwitserse Mirage IIIRS en Britse Canberra.

Van maandag 22 juli 2002 tot en met vrijdag 26 juli 2002, vond op de Belgische vliegbasis Florennes de Recce Meet 2002 plaats. De meeting werd georganiseerd door het 1 Smaldeel dat deel uitmaakt van het 2 Wing. Deze eenheid heeft in België de fotoverkenningstaak. Tijdens de Recce Meet zouden er fotoverkenningseenheden uit heel Europa deelnemen. Er zou worden geoefend in een internationaal verband. Naast de oefening werd er op woensdag 24 juli ook een spottersdag georganiseerd. Naast de Recce Meet deelnemers zouden er ook een aantal andere vliegtuigen naar Florennes komen die alleen voor de spottersdag waren over gekomen. Naast de fotoverkenners waren er ook vliegtuigen zoals de Alpha-Jet, de Marchetti, de Belgische Falcon 20 en een Allouette II. Tijdens de Spottersdag zou er ook nog een E-3 Sentry een paar doorstarts maken. Er deden aan de Recce Meet ruim acht Belgische F-16’s mee. De Belgische F-16’s kunnen onder de romp de MARS-pod (Medium Altitude Recconaisense System). Deze pod wordt bevestigd onder de romp van de F-16 en is aan de grote kant. Deze pod bevat diverse camera’s en kan worden ingezet op lage en gemiddelde vlieghoogte. De Amerikanen zouden deelnemen met twee F-16C Fighting Falcons. De vliegtuigen zijn afkomstig van Spangdahlem in Duitsland en zijn daar ingedeeld bij het 22 Fighter Squadron. Ook deze F-16’s kunnen worden uitgerust met fotoverkenningpods onder de romp van het toestel.

De meest unieke deelnemers aan de Recce Meet in 2002, ware de twee Zwitserse Mirage IIIRS vliegtuigen. Deze toestellen zitten in de nadagen van hun carrière en zullen volgend jaar uit dienst worden genomen. De vliegtuigen zullen in Zwitserland niet vervangen worden. Op dit moment vliegen de laatste Mirages op vliegbasis Dübendorf bij Fliegerstaffel 10. De Zwitserse luchtmacht besloot in 1961 om een Mirage IIIC aan te schaffen. Deze Mirage werd gebruik als ontwikkel toestel voor de Mirage IIIS. Dit toestel werd ontwikkeld door het Zwitserse bedrijf F+W op Emmen, dat

tegenwoordig bekend is als RUAG. Er werden in totaal 36 Mirage IIIS onderschep- pingsjagers geleverd aan de Zwitserse luchtmacht. Hiernaast werden er ook vier Mirage IIIBS en twee Mirage IIIDS tweezits trainers van dit type geleverd. De Zwitserse Mirages hadden in tegenstelling tot de andere Mirage III’s een verstevigd casco, een sterker onderstel en canardvleugels. De versterkte airframes waren in staat om op te stijgen met JATO pods op verkorte startbanen. De luchtmacht ontving naast de onderscheppingsjagers ook 18 Mirage IIIRS fotoverkenners. De Mirage IIIRS is uitgerust met een aantal specifieke camera’s in de neus. De fotoverkenners hebben geen radar en hebben daarom een dunnere neus dan de onderscheppingsvarianten. Wel behield de Mirage IIIRS zijn twee DEFA 20mm kanonnen. In de neus zaten vijf OMERA camera’s die onder verschillende hoeken zaten en ook verschillende focale lengten hadden. De Zwitserse fotoverkenners kregen ook een naar voren gerichte panoramische camera in de punt van de neus.

Naast de Zwitsers, deden de Fransen mee aan de Recce Meet met een tweetal Mirage 2000C’s en een tweetal Mirage F-1CR-en. Toen duidelijk werd dat de Mirage F1 was een succesvol productie vliegtuig was geworden, begon Dassault een onderzoek naar de mogelijkheid van een speciale versie voor verkenning. Deze wens werd voorgesteld aan Dassault door de Franse luchtmacht. De eerste Mirage F1CR-200 vloog op 20 november 1981. De Mirage F1CR kan diverse verkenningsapparatuur zowel intern als extern vervoeren. Een SAT SCM2400 Super Cyclone infrarood line scan module is geïnstalleerd in de ruimte die eerder werd gebruikt voor het kanon. De ruimte onder de neus kan worden gebruikt voor een Thomson-TRT 40 panoramische camera of een Thomson-TRT 33 verticale camera. De Cyrano IVM-R radar bevat extra grond-contourmapping modules. Er zijn in totaal 64 Mirage F1CR vliegtuigen gebouwd en staan voornamelijk op Reims gestationeerd. De Italianen participeerden met een tweetal AMX-en. De AMX-en vliegen in Italië bij het 51° Stormo. De AMX werd ontwikkeld als een lichte aanvalsjager voor close air support taken. De AMX heeft in tegenstelling tot de Mirages geen interne camera’s voor de fotoverkenning. De AMX kreeg de beschikking over de Oude Delft Orpheus Pod die onder romp van de AMX kan worden opgehangen. Deze fotoverkenningpod is ontwikkeld in Nederland en werd door de Italiaanse Starfighters gebruikt in de jaren 70 en 80.

De Turkse luchtmacht was op Florennes aanwezig met een tweetal RF-4E Phantom II fotoverkenners. De Turkse RF-4’s zijn afkomstig van de Duitse Luftwaffe. Duitsland had 88 RF-4E’s in gebruik die in 1992 en 1993 werden uitgefaseerd. De Turkse luchtmacht kocht 32 vliegtuigen van de West-Duitse luchtmacht tussen 1992 en 1994. Alle vliegtuigen werden in Turkije gestationeerd op Eskisehir waar ze werden ingedeeld bij het 113 Filo. Later werden de RF-4’s ingedeeld bij het 172 Filo op dezelfde basis. De RF-4E heeft net als veel andere typen fotoverkenners diverse camera’s in de neus zitten. De RF-4 heeft een drietal camera’s in de neus die naar voren en beide zijkanten staan gericht. De Duitse Luftwaffe vloog tijdens de Recce Meet mee met een viertal Tornado IDS jachtbommenwerpers. De vliegtuigen waren afkomstig van twee eenheden, namelijk AG-51 en MFG-2. AG-51 is de Duitse fotoverkenningseenheid. De Duitse Tornado IDS kan worden uitgerust met de RecceLite reconnaissance Pod. Deze pod is net als de Orpheus onder AMX uitgerust met een uitgebreide set aan camera’s en sensoren. De laatste deelnemer aan de Recce Meet was een RAF Canberra. Het is het laatste jaar dat deze vliegtuigen in operationele dienst zijn. D laatste operationele Canberra’s in de wereld zijn uitgerust als fotoverkenners en staan gestationeerd op RAF Marham. De toestellen hebben een cameragondel in het bommenruim hangen van het toestel.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden