Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Blue Air versus Red Air; Leeuwarden, 10 oktober 2002

Internationale Oefening Frisian Flag; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tijdens de oefening Frisian Flag worden alle aspecten van de moderne jachtvliegerij geoefend. Diverse deelnemers uit het buiteland vliegen samen met de Nederlandse F-16 eenheden. De Frisian Flag deelnemers zijn Blue Air en vliegen vanaf Leeuwarden. De agressors zijn Red Air en zullen vliegen vanaf Twenthe.

De oefening Frisian Flag 2002 vond dit jaar plaats in de periode van 7 oktober 2002 tot en met 18 oktober 2002. In deze periode zullen ruim 35 vliegtuigen intensief trainen op diverse aspecten zoals luchtverdediging en het aanvallen van zwaar verdedigde gronddoelen. De oefening Frisian Flag wordt gehouden sinds 1992. De oefening werd destijds nog niet onder de huidige naam gehouden. Vanaf 1992 werd de oefening gehouden onder de naam DIATIT (Diana Tactical Integrated Training). De oefening wordt georganiseerd door het no 323 Squadron dat op vliegbasis Leeuwarden is gebaseerd. Vanaf 1999 wordt de huidige naam Frisian Flag gebruikt voor de oefening. Dit was het gevolg van de groeiende interesse vanuit het buitenland voor de oefening. Voor het begeleiden van de luchtgevechten en de coördineren van de aanvallen, staat er op Leeuwarden tijdens de oefening een E-3 Sentry gestationeerd. Dit vliegtuig is afkomstig van de Duitse vliegbasis Geilenkirchen. Het toestel is onderdeel van de NATO surveillance wing die verantwoordelijk is voor het monitoren van het Europese luchtruim. De AWACS stijgt tijdens de oefening ruim voor de vertrekwave van de fighters op.

Op vliegbasis Leeuwarden stond tijdens Frisian Flag 2002 Blue Air gestationeerd. Deze groep vliegtuigen zijn de eigenlijke deelnemers aan de oefening. Blue Air bestaat uit een aantal luchtverdedigingsjagers en een aantal grondaanvalsjagers. Bij de Nederlandse eenheden werd deze rolverdeling ook toegepast. Het no 322 Squadron en het no 323 Squadron deden mee met de oefening in de luchtverdedigingsrol. De vliegtuigen van Leeuwarden vliegen traditioneel altijd de escortemissies en luchtverde- digingsmissies. Het no 311 Squadron en het no 312 Squadron vliegen tijdens de oefening de aanvalsmissies. De eenheden van Leeuwarden en Volkel zijn om die reden dan ook op verschillende manieren geconfigureerd. De eenheden van Leeuw- arden vliegen doorgaans met twee AIM-9 Sidewinder en twee AIM-120 AMRAAM

raketten aan de vleugels. Daarnaast hebben te toestellen een tweetal droptanks onder de vleugels en een ALQ-131 ECM pod voor zelfverdediging. De grondaanvalsconfi- guratie bestaat doorgaans uit twee AIM-9 Sidewinder aan de vleugeltips en twee droptanks onder de vleugels. Ook in deze configuratie draagt de F-16 de ALQ-131 ECM pod voor zelfverdediging. Deze pod zend elektronisch signalen uit om vijandelijke radar en communicatie te storen. Onder de vleugels dragen de F-16’s diverse bommen variërend van 250 to 500 pond van het type Mk81 en Mk82. Tijdens oefening wordt er niet gevlogen met scherpe wapens. De Nederlandse F-16’s gebruiken in deze situatie de BDU-33 oefenbommen. Deze bommen zijn klein en zijn gemaakt van beton. De bommen volgen hetzelfde glijtraject als de conventionele NATO bommen. Na het droppen vanaf de F-16 heeft de bom dezelfde eigenschappen als de scherpe wapens.

De Amerikaanse luchtmacht doet mee aan Frisian Flag met een zestal F-15C Eagles. De F-15’s doen mee aan de oefening in de luchtverdedigingsrol. De F-15’s zijn afkomstig van de Britse vliegbasis RAF Lakenheath in Engeland. De F-15’s zijn daar ingedeeld bij het 493rd Fighter Squadron dat deel uitmaakt van het 48th Fighter Wing. De Eagle is een vliegtuig dat geconfigureerd kan worden met een viertal AIM-9 Sidewinder en een viertal AIM-120 AMRAAM raketten. Naast de Amerikanen, deden ook de Finnen mee aan de oefening. De Finnen vliegen met de Amerikaanse F/A-18C Hornet. De Finse Hornets worden uitsluitend geconfigureerd in de luchtver- dedigingsrol. De Finse luchtmacht doet mee aan Frisian Flag met maar liefst drie eenheden. Deze eenheden zijn, HävLLv 11 uit Rovaniemi dat bekend staat als het Lapin Lennosto Wing, HävLLv 21 uit Tampere Pirkkala dat bekend staat als het Satakunnan Lennosto Wing en HävLLv 31 uit Kuopio Rissala dat bekend staat als het Karjalan Lennosto Wing. Er stonden in totaal zes Finse F/A-18’s op Leeuwarden. Elke eenheid is vertegenwoordigd met twee vliegtuigen. De laatste Frisian Flag deelnemer die meevliegt bij Blue Air zijn de Franse Mirage F1CR-en. De vliegtuigen zijn afkomstig van ER01.033. Deze eenheid staat gestationeerd op de noord Franse vliegbasis Reims-Champagne. De Mirage F1Cr is een fotoverkenningsvliegtuig, maar kan ook geconfigureerd worden als jachtbommenwerper. Tijdens Frisian Flag vlogen de Fransen mee in de offensieve rol. De Mirages werden dan ook voorzien van de BDU-33 oefenbommen onder de romp.

Vanaf vliegbasis Twenthe zal tijdens de oefening Red Air opereren. De vliegtuigen van red Air zullen tijdens de oefening optreden als de agressors voor de deelnemers op vliegbasis Leeuwarden. Dit wil niet zeggen dat de deelname aan Frisian Flag voor deze eenheden geen goede oefening is. De eenheden op Twenthe zullen naast het aanvallen van vijandelijke vliegtuigen ook gronddoelen aanvallen die door vliegtuigen van Blue Air moeten worden verdedigd. Er zijn meerdere scenario’s die in twee weken worden getraind. De Nederlandse eenheden die op Twenthe meedoen zijn het no 313 Squadron en het no 315 Squadron. Het no 313 Squadron zal tijdens de oefening in de luchtverdedigingsrol opereren en zal ok de grondaanvalsjagers van red Air escorteren. De F-16’s van het no 315 Squadron opereren in de offensieve rol. Deze F-16’s zullen de installaties van Blue Air aanvallen om de oefening van Blue Air te verstoren. Het feit dat de F-16’s van Red Air vanaf een ander vliegveld vliegen zorgt tijdens de oefening voor een verrassingselement. Op Twenthe staan naast de Nederlandse F-16’s ook Zweedse Saab JA-37DI Viggen gevechtsvliegtuigen. De Viggens zijn afkomstig van Frösön in het hoge noorden van Zweden. De Viggens zijn daar ingedeeld bij het F4. De JA-37DI Viggen is een groot vleigtuig. Het toestel wordt door de Zweden ingezet als een onderscheppingsjager. Het toestel is door zijn formaat niet geschikt als luchtoverwichtjager. Er stonden op Twenthe vier Viggens gestationeerd.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden