Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De SEPECAT Jaguar; RAF Fairford, 21 juli 2003

The Royal International Air Tattoo, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Een toestel dat vaak gezien wordt op de RIAT is de SEPECAT Jaguar. Dit vliegtuig was origineel ontworpen als een geavanceerde jet trainer. Uiteindelijk is de jaguar uitgegroeid tot een van de belangrijkste vliegtuigen van de RAF als het gaat om het geven van close air support en het aanvallen van vijandelijke doelen.

Het Jaguar programma werd in de jaren 60 gestart als gevolg van een Britse specifi- catie voor geavanceerde jet trainer. Het toestel moest de Folland Gnat T1 en de Hawker Hunter T7 gaan vervangen. Ook de Franse specificatie speelde een rol hierin. In Frankrijk moest het toestel de Fouga Magister, de Lockheed T-33 en de Dassault Mystère IV gaan vervangen. In 1965 hebben beide landen een overeenkomst gete- kend om het toestel gezamenlijk te gaan ontwikkelen. Dit samenwerkingsverband werd bekend onder de naam SEPECAT (Société Européenne de Production de l'Avion d'École de Combat et d'Appui Tactique). De vliegtuigen zouden na de ontwikkeling zowel in Frankrijk als in Engeland gebouwd worden. Er zat echter geen dubbel werk in het opzetten van de productielijnen n in beide landen. De onderdelen die gebruikt werden kwamen allemaal van een bron af. De Britten eisten een vliegtuigontwerp dat supersonische capaciteiten had. Het prototype kreeg hierdoor een dunnere vleugel- constructie en moderne avionica. Het Britse Rolls-Royce en het Franse Turbomeca hadden gezamenlijk de Adour Turbofan motor met naverbrander ontwikkeld. Het initiële plan bevatte de aankoop van 150 Jaguar B trainers voor de Royal Air Force en 75 Jaguar E trainers en 75 Jaguar A aanvalsjagers voor de Armée d’Lair. Na een testfase bleek dat het toestel te geavanceerd was voor een rol als supersonische jet trainer. Al snel werd besloten om het toestel in gebruik te nemen als een jacht- bommenwerper. De Jaguar zou in de RAF een grote rol gaan spelen terwijl het toestel van oorsprong was ontwikkeld als een trainingsvliegtuig.

In oktober 1970 werd de Britse order aangepast, er zouden nu 165 single-seat Jaguars en 35 dual-seat jaguars aangeschaft worden. De jaguar was in het nieuwe plan het toestel dat de McDonnell Douglas Phantom FGR2 moest gaan vervangen in de rol van jachtbommenwerper. De Phantom zou alleen nog gebruikt gaan worden in de luchtverdedigingsrol in het Groot-Brittannië. De Britse en Franse specificatie voor

een geavanceerde trainer gingen verder in 2 verschillende projecten. Deze projecten leverden uiteindelijk de Alpha-Jet op in Frankrijk en Duitsland en de Hawk in het Groot-Brittannië. De Jaguar kwam voor het eerst in operationele dienst in 1973. De RAF Jaguar GR1 was fysiek hetzelfde vliegtuig als de Franse Jaguar A. De verschillen tussen deze vliegtuigen zaten hem in de details. De Britse Jaguars een Brits ADEN Mk4 30mm kanon aan boord. Ook de avionica in dit toestel was compleet anders dan die van zijn Franse tegenhanger. De jaguar GR1 had een Ferranti ARI23231 Laser Rangefinder & Marked Target Seeker (LRMTS) in de neus van het toestel. Dit systeem zat van oorsprong niet in Jaguar, maar werd als modificatie ingebouwd. Het toestel kon worden uitgerust met AIM-9 Sidewinders en diverse grondwapens zoals cluster bommen, rocked pods en ijzeren bommen. Ook konden de Britse Jaguars worden uitgerust met een centerline recon pod. Later werden de Jaguars ook uitgerust met een chaff en flare dispencer tijdens de Jaguar GR1A update.

De Jaguar T2 is de dual-seat trainer versie van de Jaguar GR1. De Jaguar T2 was een uitgeklede variant van de Jaguar GR1 en wordt uitsluitend voor trainingsdoel- einden gebruikt. Aan het begin van 1975, werd het no 6 Squadron op RAF Coltishall de eerste eenheid die Groot-Brittannië die met Jaguar ging vliegen. Al snel volgde het no 54 Squadron dat ook op RAF Coltishall gestationeerd was. Het reserve no 226 Squadron kreeg de OCU rol. Deze eenheid stond gestationeerd op RAF Lossiemouth en zou later verhuizen naar RAF Coltishall. Deze eenheid werd later ook aangeduid als het no 16 Squadron. In 1977 werden het no 14 Squadron en het no 17 Squadron op RAF Bruggen in Duitsland uitgerust met de Jaguar. Niet veel later werden ook het no 20 Squadron en het no 31 squadron die ook op RAF Bruggen stonden uitgerust met de Jaguar. In deze periode beleefde de Jaguar zijn piek binnen de RAF met 6 squadrons en de OCU. Het no 2 Squadron op RAF Laarbruch in Duitsland en het no 41 Squadron op RAF Coltishall werden met de Jaguar uitgerust in de verkenningsrol. De Jaguars op de Duitse basis RAF Bruggen hadden naast de conventionele taak ook een nucleaire taak binnen de RAF. De toestellen konden worden uitgerust met de WE.177 nucleaire conventionele bom. Deze Jaguars maakten deel uit van de SACEUR (Strategic Air Command EURopa). Vanaf 1975 werden de jaguars in Groot-Brittannië regelmatig gebruikt bij vluchten van de snelweg M55.

Vanaf 1984 zou de Jaguar vloot in sterkte afnemen. Het no 20 Squadron en het no 31 Squadron op RAF Bruggen hebben aan het einde van 1984 de Jaguar uit dienst gesteld en zijn uitgerust met de Tornado GR1. Aan het begin van 1985 zijn ook het no 14 Squadron en het no 17 Squadron op RAF Bruggen overgestapt op de Tornado GR1. De laatste eenheid die met de Jaguar vloog in Duitsland was het no 2 Squadron op RAF Laarbruch. Deze eenheid stapte uiteindelijk in 1988 over op de Tornado GR1. De enige squadrons die nog met de Jaguar vliegen zijn het no 6 Squadron, het no 41 Squadron en het no 54 Squadron op RAF Coltishall. De Britse Jaguars zijn ook verschillende keren ingezet tijdens diverse conflicten. In 1991 werden de Jaguars voor het eerst ingezet tijdens de Golfoorlog. Om lasergeleide bommen te kunnen gebruiken zijn de Jaguars in een korte tijd gemoderniseerd tot de GR3/T4 standaard. De vliegtuigen konden na de upgrade de TIALD laser designator pods dragen. In augustus 1994 werden de Britse Jaguars gestationeerd in Italië om van daaruit deel te nemen aan Operation Deliberate Force tegen de Bosnische Serven. Een Jaguar van het no 41 Squadron heeft voor de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog een bom gedropt op een vijandelijk doel in Europa. Tijdens de acties in 2003 in Irak zijn de Jaguars niet ingezet. De Jaguars van de RAF hebben tot nu toe een belangrijke rol gespeeld. De komende jaren zullen de vliegtuigen nog in dienst blijven bij de RAF.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden