Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Nomad 2003; RAF Waddington, 22 juli 2003

Luchtverdediging op de ACMI Range; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De internationale oefening Nomad speelt zich elk jaar af op RAF Waddington. De oefening heeft de nadruk volledig op de luchtverdediging liggen. De deelnemers vliegen een intensief programma dat in totaal 2 weken duurt. Het grootste deel van deze grootschalige oefening speelt zich af op de ACMI range bij de Noordzee.

De Engelse vliegbasis RAF Waddington ligt op 5 kilometer ten zuiden van de stad Lincoln in de provincie Lincolnshire in het oosten van Engeland. RAF Waddington is de thuisbasis van het no 8 Squadron en het no 23 Squadron. Deze eenheden zijn beide uitgerust met de Sentry AEW1. De Sentry AEW1 is de Britse variant van de Amerikaanse Boeing E-3 Sentry (AWACS). In totaal heeft de RAF 7 Sentry’s in dienst die allemaal op RAF Waddington gestationeerd staan. Vanaf 1990 werd op deze vliegbasis het Air Combat Manoeuvering Instrumentation (ACMI) gestationeerd. Deze instelling is een trainingscentrum dat is opgericht in samenwerking met British Aerospace. Sinds de installatie van het trainingscentrum, zijn de vliegactiviteiten op deze basis drastisch toegenomen. De grootste oefening die elk jaar plaatsvindt op deze basis de oefening Nomad. Deze oefening speelt zich grotendeels af boven de Noordzee en de ACMI range aan de oostkust van Engeland. De grote nadruk van de oefening ligt op luchtverdediging. British Aerospace heeft de ACMI pod ontwikkeld die onder elk vliegtuig gemonteerd kan worden. Deze pod bevat een zender die continue de bewegingen van het vliegtuig weergeeft en dit doorstuurt naar het controle centrum op de vliegbasis. De vliegbewegingen van de vliegtuigen kunnen op deze manier nauwlettend gevolgd worden. Ook kunnen de uitgevoerde acties na de oefening uitgebreid geanalyseerd worden door de deelnemers van de oefening.

De oefening Nomad is een oefening die door een aantal partners wordt georgani- seerd. De luchtmachten die structureel deelnemen aan de oefening, zijn: België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje en Zwitserland. De Belgische luchtmacht was op deze oefening vertegenwoordigd met 6 F-16’s van het 10 Wing van de vliegbasis Kleine-Brogel. De Franse luchtmacht was met maar liefst 3 squadrons vertegenwoor- digd op de oefening. Het Escadron de Chasse 2 van de vliegbasis Dijon-Longvic was met 4 Mirage 2000-5F vliegtuigen vertegenwoordigd. Van de vliegbasis Nancy-Ochey

was het Escadron de Chasse 3 aanwezig met 2 Mirage 2000D’s. Tot slot was het Escadron de Chasse 12 van de vliegbasis Cambrai-Epinoy aanwezig met 4 Mirage 2000C’s. Het derde land dat deelneemt aan de oefening is Groot-Brittannië met 4 Tornado F3’s van het no 43 Squadron van de vliegbasis RAF Leuchars en met 4 Tornado F3’s van het no 5 Squadron van de vliegbasis RAF Coningsby. De Spaanse luchtmacht is tijdens Nomad 2003 aanwezig met 6 EF-18 Hornetts van ALA 12 van de vliegbasis Torrejón. De laatste luchtmacht in dit rijtje is de Zwitserse luchtmacht die met maar liefst 6 F-18 Hornetts aanwezig was van Fliegerstaffel 17 van de vliegbasis Payerne. Verder vliegen er regelmatig F-15’s van Amerikaanse luchtmacht van de vliegbasis RAF Lakenheath mee als tegenstanders tijdens de oefening. De F-15’s vliegen tijdens de oefening meestal vanaf hun thuisbasis als ze optreden als agressor. Als een vliegtuig tijdens de oefening is geraakt, dan verlaat het toestel de gevechtszone en keert het terug naar RAF Waddington.

Toen ik op dinsdagochtend arriveerde op Britse vliegbasis RAF Waddington, was het weer fantastisch. De lucht was strak blauw en de temperatuur lag rond e 25 graden. Dit waren ideale omstandigheden om de oefening Nomad 2003 bij te wonen. Rond half 10 werden op het vliegveld de eerste motoren al gestart. Het zou dus niet lang meer duren voordat de eerste vliegtuigen zouden verschijnen. De eerste toestellen die over de taxibaan aan kwamen taxiën waren 6 Franse mirages van Cambrai en Nancy. De Mirages lijnden allemaal achter elkaar op. Het licht stond fantastisch op de vliegtuigen. Na een paar minuten bewogen d eerste vliegtuigen zich naar de startbaan toe. De Mirages werden na hun vertrek al snel gevolgd door de Britse Tornado’s van het no 43 Squadron. De Tornado blijft een moeilijk vliegtuig om te fotograferen als het toestel op de grond staat. Ook de Spaanse EF-18’s en de Belgische F-16’s versche- nen op de rolbaan. De Belgische F-16’s vertrokken als eerste gevolgde door de 2 Tornado F3’s. De Spaanse EF-18’s bleven nog een paar minuten op de rolbaan staan voordat ook zij vertrokken. Kort na het vertrek van de Spanjaarden stegen ook de Zwitserse Hornetts op. Deze F/A-18’s vertrokken samen met de Britse Tornado’s van het no 5 Squadron.

Kort na het vertrek van de laatste Nomad deelnemer, verscheen er een Britse Jaguar aan de horizon. De Jaguar T4 was afkomstig van de vliegbasis RAF Coltishall in het oosten van Engeland. Het toestel maakte een keer een low approach voordat het weer verdween in oostelijke richting. De Jaguar was amper weg toen er op de rolbaan 2 Amerikaanse F-15E Strike Eagles verschenen. De twee toestellen hadden een overnachting gemaakt op RAF Waddington omdat een van de F-15’s de dag ervoor problemen had. De Belgische F-16’s en de Franse mirages van Cambrai waren de eerste Nomad deelnemers die na ongeveer een uur terug keerden naar RAF Waddington. De vliegtuigen vlogen in 2 groepen van 4 vliegtuigen over het vliegveld heen voordat ze een voor een in de break gingen. Het fotograferen van landende vliegtuigen op RAF Waddington is erg gemakkelijk, want je staat bijna op de baan als je langs het hek staat. Ik was op een heuvel gaan staan die aan de overkant van de weg lag, dit leverde mij een goed overzicht over de basis op. Kort na de landing van de Cambrai Mirages arriveerden de Zwitserse Hornetts. De Spaanse Hornetts arri- veerden ook in het circuit. Een aantal van de Spaanse Hornetts maakten eerst nog enkele doorstarts voordat de toestellen zouden landen. De Britse Tornado F3’s arriveerden samen met de Dijon Mirages. Ook deze vliegtuigen gingen allemaal netjes in de break boven het veld. Na de landing van de laatste Tornado vertrok er nog een Britse AWACS. Na een fantastische dag op RAF Waddington zat mijn reis in Groot-Brittannië er weer op en ging ik naar huis.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden