Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Photocall 2003; Kleine-Brogel, 30 oktober 2003

Fotografie in Regenachtige Condities; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op donderdag 30 oktober 2003 stond de inmiddels jaarlijkse terugkerende spotters- dag op Kleine-Brogel in België op het programma. Tijdens deze dag is het mogelijk om erg dicht langs de taxibaan en de startbaan van Kleine-Brogel te staan. Met een groot aanbod van vliegtuigen is het daardoor erg goed fotograferen.

Het weer vandaag tijdens de spottersdag op Kleine-Brogel wilde niet echt mee- werken. Toen ik arriveerde bij de basis was de lucht donkergrijs. Helaas zou dit niet gaan veranderen vandaag. De vliegbasis was bedekt onder een dik pak wolken en van tijd tot tijd zou het ook hevig regenen. Helaas heb ik het grote deel van deze vliegtuigen niet gefotografeerd omdat het weer te veel tegenwerkte. Natuurlijk is het enorm balen wanneer er niet door alle deelnemers gevlogen wordt. Door het slechte weer waren er ook veel minder mensen naar de spottersdag gekomen dan soms het geval is. Nadat ik langs de beveiliging was, liep ik meteen door nar de startbaan van de basis. Ik vond er vrijwel meteen een leuke plaats langs de rolbaan. Fotograferen op de startbaan met zware regenval is een uitdaging en daarom besloot ik dan ook om nog een aantal leuke opnamen te maken langs de rolbaan. Na ongeveer een uur kwam er een Belgische Sea-King van de vliegbasis Koksijde binnen. Het was al meteen duidelijk dat ik een leuke plek had gevonden langs de rolbaan, want al het landende verkeer zou hier uit taxiën. De vliegtuigen taxiën allemaal nar mij toe op deze locatie, dus dat kan mij nog een aantal leuke foto’s gaan opleveren. Na de Belgische Sea-King arriveerde er ook een Belgische F-16 die al eerder vertrokken was. Deze F-16 was de Tiger meet F-16 die ik eerder dit jaar op Cambrai had gezien.

Nadat de F-16 mij gepasseerd was, hing er een Tornado voor de baan. De Tornado maakte alleen een doorstart op Kleine-Brogel. Het toestel passeerde mij met zijn wielen uitgeklapt terwijl het al aan het klimmen was. De Tornado was van de Duitse vliegbasis Nörvenich waar het toestel is ingedeeld bij Jagdbombergeschwader 31. De Tornado was gespoten in het donkergroene camouflagepatroon. Toen de Tornado verdwenen was, verscheen er een AWACS van Geilenkirchen aan de horizon. Ook dit toestel zou een doorstart maken op kleine-Brogel. De E-3 is lichtgrijs wat het fotograferen met dit weer wat gemakkelijker maakt dan dat van de Tornado. Ook de

AWACS was al aan het klimmen toen het toestel mij passeerde. Mijn positie langs de baan was helemaal aan het einde van de startbaan. Toch bleef de AWACS na zijn doorstart aardig laag hangen waardoor ik een paar mooie foto’s kon maken. Kort na het vertrek van de AWACS verscheen de CT-49 die ook van Geilenkirchen komt aan de horizon. Dit vliegtuig wordt op Geilenkirchen gebruikt om de AWACS bemanningen te trainen. Het grote verschil met de AWACS is dat dit vliegtuig geen schotel heeft. Na het vertrek van de CT-49 stonden er veel vliegtuigen aan de kop van de startbaan klaar om op te stijgen. Het was ondertussen helaas hard gaan regenen, dus van de gehele take-off wave heb ik geen foto’s kunnen maken door de omstandigheden.

Gelukkig was het gestopt met regenen toen de eerste vliegtuigen terug kwamen van hun missie. Het eerste vliegtuig dat binnen kwam was een F-4F Phantom van de Duitse Luftwaffe. Het toestel taxiede door naar het einde van de startbaan om daar zijn parachute te droppen bij de brandweer. De Phantom die binnenkwam van een toestel van Jagdgeschwader 72 van de Duitse vliegbasis Hopsten in de provincie Nordrhein-Westfalen. Na het droppen van de remparachute, taxiede de Phantom naar de rolbaan toe waar ik stond. Dit leverde mij een aantal mooie foto’s op van dit toestel. Na de landing van de Phantom kwam er een Fouga Magister binnen van de Belgische luchtmacht. Het kleine rode toestel maakt een heel scherp fluitend geluid als het voorbij taxiet. De Fouga Magister van de Belgische luchtmacht staat gestationeerd op vliegbasis Beauvechain in de buurt van Brussel. Ook een aantal Belgische F-16’s van het 10 Wing kwamen terug van hun missie. Deze toestellen zouden ook allemaal langs mij taxiën naar het platform. Tijdens de aankomst van de Belgische F-16’s arriveerde ook mijn hoogtepunt van de hele spottersdag. Een Amerikaanse MH-53M van het 21st SOS van de Amerikaanse vliegbasis RAF Mildenhall in Engeland. De helikopter kwam laag over de bomenrand heen gevlogen aan de overkant van de startbaan. Het toestel ging even in een hover voor het publiek zodat er mooie foto’s gemaakt konden worden. Ik had het geluk dat deze grote helikopter boven de rolbaan die voor mij lag in een hover ging.

Na de landing van de MH-53M verschenen er nog een aantal F-16’s van de Belgische luchtmacht aan de horizon. Ook deze F-16’s waren goed te fotograferen toen ze mij passeerden. Een tweetal Jaguars van de RAF steeg op in een strakke formatie. De 2 Britse jaguars waren voor mij ook een hoogtepunt van de spottersdag. Kort na het vertrek van de Jaguars vertrokken er ook 2 Tornado’s van de Duitse Marineflieger MFG-2. Deze Tornado’s zijn afkomstig van de Duitse vliegbasis Eggebek in het noorden van Duitsland. De vliegtuigen bleven maar een korte tijd weg, want na ruim 45 minuten hingen de beide Tornado’s alweer voor de baan. De mooie blauw met grijs gecamoufleerde toestellen taxieden beide langs mijn lens. Een van de Tornado vliegers opende zijn luchtremmen toen het toestel voor mijn lens stil stond. Kort na de landing van de Tornado’s arriveerden ook de 2 Jaguars. Beide jaguars waren ingedeeld bij het no 41 Squadron dat afkomstig is van RAF Coningsby. Het no 41 Squadron is een testeenheid dat nieuwe wapens en tactieken voor de RAF test. Beide Jaguars taxieden met de canopy’s geopend voorbij. Ik was erg blij met deze Jaguars, want je ziet de Jaguars van het no 41 Squadron niet vaak. Na de landing van de Jaguars, werd het even rustig en ben ik de static display afgelopen. De meeste vliegtuigen stond helemaal ingepakt op de static lijn die eigenlijk een flightline hoorde te zijn. Wel wist ik een mooie opnamen te maken van de Mirage 2000N die er stond. Na een tijdje vertrok de Mirage IV terug naar Frankrijk. Dit grote vliegtuig taxiede langs mij naar de startbaan toe. Ook de MH-53M vertrok naar huis. Mijn bezoek aan Kleine-Brogel zat erop. Helaas werkte het weer niet mee vandaag.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden