Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Internationale Oefening ELITE 2004; Lechfeld, 3 mei 2004

Electronic Warfare Live Training Exercise; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Van maandag 3 mei 2004, tot donderdag 13 mei 2004, vond de oefening ELITE 2004 plaats in de zuidelijke regio van Duitsland. De Live Flying oefening vond plaats in de regio Bayern en Baden-Wurttemberg. De gevechtsvliegtuigen die deelnamen aan de oefening vlogen allemaal vanaf Lechfeld vlakbij Augsburg.

De oefening ELITE is een complexe Electronic Warfare oefening. De afkorting ELITE staat voor Electronic Warfare Live Training Exercise. De oefening ELITE is een voort- zetting van onderwijs van de vliegende eenheden, de leidinggevende en het grond- personeel in een zo realistisch mogelijk oorlogsscenario. De oefening is volledig geconcentreerd op het werken met afweergeschut in de vorm van grond luchtraketten en het bestrijden van dergelijke installaties. Tijdens een oorlogsscenario, worden de diverse wapensystemen van de NATO partners veelvuldig gebruikt. Het is de bedoe- ling dat de diverse partners goed kunnen samenwerken onder alle omstandigheden. Het groeiende aantal deelnemers bevestigt het niveau van de oefening. De oefening is toonaangevend binnen de NATO als het gaat om Electronic Warfare. Tijdens de oefening worden nieuwe elementen in Electronic Warfare geoefend en nieuwe tactieken worden ontwikkeld. De efficiëntie en inzetbaarheid van de afzonderlijke eenheden worden opgewaardeerd. Dit is alleen al het geval door het feit dat ze aanwezig zijn op de oefening en alle noodzakelijke elementen voor uitbundig oefenen. De vluchtvoorbereidingen begonnen pop vrijdag 30 april. De deelnemende vliegers kregen toen een speciale briefing met daarin de regels die gelden in het Duitse luchtruim rondom deze oefening. De deelnemende landen aan de oefening ELITE, zijn: Duitsland, Griekenland, Groot-Brittannië, Italië, Turkije en Zweden. Na de briefing hebben de vliegers een korte verkenningsvlucht gevlogen over het terrein waarop de oefening zich afspeelt. Er zijn 2 corridors gedefinieerd om van Lechfeld naar het oefengebied te vliegen. Afhankelijk van het zicht wordt een van deze corridors gebruikt. De vliegers mogen in deze corridors dalen tot een hoogte van 150 meter. In het daadwerkelijke oefengebied mag er gedaald worden tot 75 boven de grond.

Op maandag 3 mei, werd de oefening daadwerkelijk gestart met de eerste massa take-off. In totaal deden er 28 vliegtuigen mee aan ELITE 2004. De Duitse Luftwaffe

doet mee aan ELITE met 2 Tornado verkenners van het Aufklärungsgeschwader 51 (AG-51) uit Schleswig-Jagel. Ook de Tornado ECR vliegtuigen van Jagdbomberge- schwader 32 (JBG-32) van Lechfeld zelf doen uitgebreid mee aan de oefening. De Duitse eenheden worden ondersteund door een aantal Bo-105P Bölkow helikopters van het Heeserfliegerregiment 36 (HFR-36) uit Fritzlar. De Griekse zijn vertegen- woordigd met het 341 Mira van Neon Anchialos Air Base. De eenheid was aanwezig met 3 F-16C/D gevechtsvliegtuigen en 38 personeelsleden. De eenheid heeft in juni 2004 zijn 50 jarige jubileum gevierd. De Britse Royal Air Force doet mee met het no 9 Squadron afkomstig van de vliegbasis RAF Marham uit het Britse Norfolk. De eenheid is aanwezig met 6 Tornado Gr4 aanvalsvliegtuigen en heeft 90 personeelsleden meegenomen. Het squadron viert later dit jaar zijn 90ste verjaardag. De Italianen doen mee aan ELITE met het no 155 Squadron van het 50o Stormo gebaseerd op Piacenza. Ze zijn met 6 vliegtuigen aanwezig van het type Tornado ECR en hebben 53 mensen aan personeel bij. Het is voor deze eenheid de zevende keer dat ze meedoen aan ELITE. De Turkse luchtmacht neemt deel aan de oefening met het 151 Filo van de 5e vliegbasis Merzifon. De Turken zijn met 6 F-16C/D vliegtuigen vertegenwoordigd en met 49 personeelsleden. De laatste luchtmacht die meedoet aan ELITE 2004 is de Zweedse luchtmacht. De Zweden doen mee aan de oefening met 4 TK-37E Viggens van het F21 van de Zweedse vliegbasis Lulea in Lapland. De Zweden hadden in totaal 42 personeelsleden bij voor de oefening. Dit is hun tweede deelname aan ELITE.

Toen ik arriveerde op Lechfeld was het weer goed. De zon scheen en de lucht was helder blauw. De locatie van de landing was erg moeilijk te vinden. Het terrein rondom Lechfeld is officieel militair terrein. Je mag dus niet in de landing van het vliegveld staan. De vliegtuigen waren al weg toen wij arriveerden. Helaas is de oostenwind kant van de landing niet de meest ideale positie rondom Lechfeld. Ik heb tijdens de ochtenduren dan ook geen foto’s gemaakt. Na de recovery besloot ik dan ook om naar de andere kant van het veld te gaan om daar later de vertrekkende vliegtuigen te fotograferen. Ondertussen was de wind gedraaid en zouden de vliegtuigen dus in de andere richting vertrekken. Rond 2 uur vertrokken de eerste vliegtuigen vanaf de basis voor de ELITE missie. Binnen een periode van 30 minuten vertrokken alle deelnemers van de oefening. Het weer was ondertussen ook iets meer bewolkt geworden.

Na iets meer dan een uur wachten keerden de eerste vliegtuigen terug. Het foto- graferen in de landing aan deze zijde was een stuk eenvoudiger dan aan de andere kant. De eerste vliegtuigen die terug keerden, waren de Zweedse Viggens. Deze vliegtuigen waren mijn hoofddoel van mijn bezoek aan ELITE. Van de 4 aanwezige Viggens op de oefening, vlogen er 2 mee in de middag missie. De Viggen wordt op zeer korte termijn uitgefaseerd en vervangen door de Grippen bij de Zweedse luchtmacht. Deze oefening is dus waarschijnlijk de laatste keer dat ik de Viggen kan fotograferen. Kort na de landing van de Viggens, verschenen er 4 Britse Tornado’s die in een formatie over het veld vlogen voordat ze in de break gingen. Een van de Tornado’s maakte nog een doorstart wat een aantal spectaculaire foto’s opleverde. De 2 Griekse F-16’s keerden samen met 2 Duitse Tornado’s terug op Lechfeld. De 2 Turkse F-16’s arriveerden op Lechfeld samen met 2 Tornado’s van AG-51. De Duitse Tornado’s van deze eenheid hadden een fotoverkenningspod onder de romp hangen. Ook de Italianen deden mee aan de oefening. Kort na de Turken, arriveerden de 4 Italiaanse Tornado’s aan de horizon. Tot slot kwamen er nog 8 Duitse Tornado ECR vliegtuigen van JBG-32 binnen. Na de landing van deze vliegtuigen zat mijn bezoek aan Lechfeld er weer op. Ik keerde aan het einde van middag weer terug naar Ramstein waar ik de komende 2 dagen zou doorbrengen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden