|
|
|
|
Cross Service Oefening Ample Train; Volkel, 12 april 2006
Training op Verschillende Typen; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
De enige vliegdag tijdens de oefening Ample Train op vliegbasis Volkel was op woensdag 12 april. Het was alweer een
lange tijd geleden dat er een oefening werd gehouden op deze Brabantse basis. De oefening Ample Train is bedoeld om
grondpersoneel te trainen op verschillende vliegtuigtypes binnen de NATO.
Het doel van de oefening Ample Train is het verbeteren van de samenwerking van grondpersoneel van de NATO landen.
Het betreft hier het onderhouden van het vliegtuig voor, tijdens en na de vlucht. Het grondpersoneel werkt gedurende
de gehele oefening handelingen af op de vliegtuigen van de andere leden. Dit gebeurt uiteraard onder begeleiding van
een instructeur die dagelijks met dit type vliegtuig werkt. Op deze manier leren de crew-chiefs om te gaan met
meerdere vliegtuigtypen die binnen de NATO gebruikt worden. Het grote voordeel hiervan is dat ook het grondpersoneel
flexibel ingezet kan worden tijdens uitzendingen over de gehele wereld. Het grootste deel van de oefening vindt dus
plaats op de grond. De oefening duurt een hele week van maandag 10 april 2006 tot en met donderdag 13 april 2006.
Het hoofddoel van deze oefening is het laden van wapens op de diverse vliegtuigtypen. Dit resulteerde in vliegtuigen
die goed vol hingen met externe wapens en avionica tijdens de vliegdag. Het laden van AMRAAM raketten op de F-16 of
externe brandstoftanks op de Tornado zijn zomaar verschillende aspecten die hierbij komen kijken. Het belangrijkste
deel van de oefening is het leren kennen van de structuur van de diverse vliegtuigen. Elk type vliegtuig heeft zijn
eigen procedures die gevolgd moeten worden bij het laden van dergelijke systemen. Dezelfde soort raket of pod, kan
dus op een andere manier geladen worden op verschillende typen vliegtuigen.
De deelnemers van de oefening kwamen uit verschillende delen van Europa. Naast de Nederlandse F-16’s uit Volkel, deden
er nog 6 andere landen mee aan deze oefening. De Turken kwamen met 3 F-16’s naar Volkel. De F-16’s waren afkomstig van
de Turkse vliegbasis Ankara/Akinci waar ze ingedeeld zijn bij het 143 Filo. Naast de Turken, deden ook de Grieken mee
met 2 van hun F-16’s. Deze toestellen waren afkomstig van de Griekse basis Chania/Soúda waar ze ingedeeld zijn bij het
343 Mira. De Amerikanen deden deze keer ook mee aan de oefening met maar liefst 4 F-15E
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strike-Eagles, deze F-15’s zijn afkomstig van RAF Lakenheath waar ze vliegen bij het 492th Fighter Squadron wat
onderdeel is van het 48th Fighter Wing. De Tornado’s van de Duitse Luftwaffe die meevlogen in de oefening waren
afkomstig van Büchel. De 2 Tornado IDS jachtbommenwerpers zijn van Jagdbombergeschwader 33 (JBG33). Het vijfde
land dat naast Nederland meedeed, was België. Zij vlogen met 2 F-16’s van het 10e Wing afkomstig van kleine-Brogel.
Het zesde en laatste land dat meevloog, was Italië. Dit land leverde 2 Tornado IDS jachtbommenwerpers voor de
oefening. De vliegtuigen waren afkomstig van de Italiaanse basis Brescia/Ghedi waar ze ingedeeld zijn bij het 6°
Stormo 'Alfredo Fusco'. Een aantal van de deelnemers kwamen al op vrijdag 7 april binnen op Volkel.
Toen ik arriveerde op Volkel rond 9 uur, zag ik dat ik niet alleen was. Het was ondertussen al aardig druk geworden
op de parkeerplaats van de spotterplaats. Gelukkig was er nog een plekje vrij voor mijn auto. Met de ladder in de
hand, liep naar de verre hoek van de spotterplaats toe. Ik plaatste mijn trapje naast de andere spotters en ik was
klaar voor actie. Het weer vandaag was niet veel. Het was de hele dag donkergrijs en daar zou geen verandering inkomen.
Het zou niet lang gaan duren voordat de eerste actie plaatsvond. Het eerste vliegtuig dat verscheen aan de kop van
de baan, was een Nederlandse F-16. Dit toestel werd al snel gevolgd door een van de hoogtepunten van de dag. Dit
waren de 2 Turkse F-16’s uit Ankara. Beide F-16’s stopte op het holding point waardoor ik de vliegtuigen goed op
de foto kon zetten. Het was een sport om de vliegtuigen scherp te krijgen omdat de sluitertijden erg lang waren
door het donkere weer. Ik gebruik altijd standaard ISO200 film tijdens het fotograferen in verband met de grote
korrel als je de ISO waarde opvoert. Toch lukte het mij om de F-16’s er lekker scherp op te krijgen. Meteen na de
Turken volgde een tweetal Amerikaanse Strike-Eagles. Deze toestellen zijn echt groot als je ze naast de F-16 ziet
staan. De Nederlandse F-16 zou samen met de 2 Turken als eerste vertrekken. De Turkse F-16’s bestonden uit 1 single
en 1 dual F-16. De 2 Stike-Eagles waren bewapend met AMRAAM raketten onder de vleugels. Beide F-15’s vertrokken
met volle naverbrander. Hier was echter weinig van te maken door het donkere weer.
Na een korte stilte verschenen al snel de volgende vliegtuigen aan de kop van de baan. Deze keer waren het de 2
Duitse Tornado’s. De vliegtuigen droegen beide nog het kleurenschema van het al opgeheven Marinefliegergeschwader
2. De Tornado’s bleven enkele minuten op de holding staan. Na een korte stop om de laatste checks te doen
taxieden beide vliegtuigen naar de startbaan waar ze naast elkaar oplijnden. Een voor een stegen beide Tornado’s
op met volle naverbrander. Kort na de Duitsers, verschenen er nog een aantal Nederlandse F-16’s. Kort achter deze
vliegtuigen zat de enige Italiaanse Tornado die meevloog tijdens de oefening. Dit grote toestel keerde recht voor
mijn lens zijn neus naar me toe. Ondertussen waren er ook 2 Belgische F-16’s de baan opgetaxied. Kort na het
vertrek van de Belgen steeg ook de Tornado op. Het tweede hoogtepunt was ondertussen ook al verschenen. Het betrof
hier de 2 Griekse F-16’s. De dual F-16 was een F-16D Block-52 met een hoge rug achter de cockpit. Het was de eerste
keer dat ik een F-16 van dit type zag. Na de take-off van deze vliegtuigen vertrokken er nog een Nederlandse F-16
en een enkele Amerikaanse Strike-Eagle. Na het vertrek van deze vliegtuigen, begon het te regenen. Ik besloot dan
ook om niet te blijven tot de recovery van de vliegtuigen. Ik had ondertussen 3,5 rolletje van 36 opnamen
volgeschoten. Er waren ondertussen al wel een aantal vliegtuigen binnengekomen, maar daar was door het weer
werkelijk niks van te maken. Ik besloot dan ook om naar huis te gaan. Ondanks het slechte weer had ik toch een
aantal leuke foto’s kunnen schieten van de deelnemers aan de oefening.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|