Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Luchtmacht Open Dagen, Deel II; Leeuwarden, 16 juni 2006

322 Squadron – Niet praten Maar Doen; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het no 322 Squadron is de oudste F-16 eenheid in Nederland. De geschiedenis van de eenheid gaat terug naar de Tweede Wereldoorlog. Het no 322 Squadron werd daar opgericht als het Dutch Spitfire Squadron. De mascotte van de eenheid is de grijze roodstaartpapegaai die ook in het squadronembleem staat afgebeeld.

Het no 322 Squadron is de oudste nog bestaande eenheid van de Koninklijke Luchtmacht. De eenheid werd opgericht op 12 juni 1943. Het squadron was voorheen bekend als het no 167 Squadron. De eenheid werd na de verhuizing naar RAF Woodvale bij Liverpool omgedoopt tot het no 322 Dutch Spitfire Squadron. Het squadron verhuisde op 27 december 1943 naar RAF Hawkinge in de buurt van Dover. Het no 322 Squadron voerde vanaf dit veld verschillende aanvallen uit op doelen in Frankrijk. Ook werd de eenheid ingezet om bommenwerpers te begeleiden en om V-1 raketten te onderscheppen. De eenheid werd uitgerust met de nieuwere Spitfire XIV tijdens de verhuis naar RAF Acklington in 1944. De eenheid bleef hier echter niet lang, want al snel verhuisde men naar RAF Hartford Bridge en later naar West Malling. De eenheid vloog diverse missies tijdens de slag om Arnhem. De eenheid kreeg een nieuwe squadron mascotte in deze periode. Het was de grijze roodstaartpapegaai. Deze papegaai werd tevens ook afgebeeld in het squadronembleem. De papegaai werd bekend als Polly Grey en dat was dan ook meteen de nieuwe naam van de eenheid. De squadronspreuk werd door deze vogel “Niet Praten Maar Doen”. De komst van deze papegaai was voor het personeel van de eenheid een morele opsteker tijdens de Tweede Wereldoorlog. In augustus 1944 ontving de eenheid op de vliegbasis Deanland de nieuwe Spitfire LF IXb. Deze variant van de Spitfire was uitermate geschikt voor het verdedigen van de eigen grondtroepen. De eenheid werd verschillende keren van vliegveld naar vliegveld verplaatst aan het einde van de oorlog. Uiteindelijk verhuisde het squadron terug naar Engeland waar het op 6 oktober 1945 werd ontbonden.

De eenheid zou niet lang ontbonden blijven, want op 27 september 1946 werd het no 322 Squadron opnieuw opgericht als onderdeel van de Koninklijke Luchtmacht. De eenheid werd heropgericht op vliegbasis Twenthe en werd uitgerust met de Spitfire IX.

Amper 2 jaar later vertrok de eenheid naar Nederlands-Indië. Op 4 oktober 1949 werd de eenheid terug gehaald naar vliegbasis Twenthe. Hier werd de eenheid tijdelijk ontbonden totdat het in op 1 februari 1951 wederom opnieuw werd opgericht. De eenheid verhuisde op 31 augustus naar vliegbasis Soesterberg waar het werd uitgerust met de Meteor Mk.8. De Meteor was de eerste straaljager in dienst van de Nederlandse luchtmacht. In januari 1958 werd er overgeschakeld naar de Hunter F4. Tijdens de crisis in Nederlands Nieuw-Guinea werd het squadron naar Biak gestuurd. De eenheid opereerde daar vanaf 6 augustus 1960 met 12 Hunters en 2 Allouette II’s. Het squadron bleef tot 1 oktober 1962 op Biak, waarna het op 5 oktober terugkeerde in Nederland en op non-actief gesteld werd. Op 1 april 1964 wordt de eenheid weer opgericht op de vliegbasis Leeuwarden. De eenheid gaat vanaf dat moment vliegen met de F-104G Starfighter. Dit toestel is in dienst gekomen bij de luchtmacht in de luchtverdedigingrol. Op 1 mei 1981 is het no 322 Squadron de eerste eenheid die wordt uitgerust met de F-16 Fighting Falcon. De eenheid krijgt hiermee ook een aantal nieuwe taken zoals die van close air support. Het no 322 Squadron vliegt vele jaren met de F-16A/B totdat het in 1998 als eerste de MidLife Update (MLU) F-16 ontvangt.

Vandaag was de eerste dag van de vliegshow op Leeuwarden. Ik arriveerde al vroeg op de vliegbasis, omdat ik een mooie plaats wilde hebben langs de startbaan. Het weer was net als gisteren niet veel goeds. Gisteren regende het van tijd tot tijd en vandaag was het overwegend bewolkt. Ik besloot om halverwege de startbaan te gaan staan tijdens de airshow. In de ochtenduren vliegen er op de Open Dagen van de luchtmacht altijd de oudere vliegtuigen. Voor het echte spectaculaire werk moet je meestal wat langer wachten. De eerste leuke deelnemers die vlogen waren een Britse en een Zwitserse Hunter. Deze vliegtuigen vlogen samen een aantal leuke formaties. Veel verder dan dit kwam het niet, maar dat kan ook niet met deze relatief oude straaljagers. De volgende artiesten die zouden optreden, waren de Portugese vliegers van het display team Ases de Portugal met hun Alpha-Jets. Na de Portugezen werd er een demo gevlogen door de Finnen van het Mid Night Hawk Display Team. Op deze manier lag het gehalte demo team alweer erg hoog Zeker als je weet dat er nog veel meer op het programma stonden. Wel erg leuk was het vertrek van de Zwitserse Learjet 35A en de Zwitserse Cessna 560XL. Deze vliegtuigen had ik beide nog niet gezien en waren daarmee dus een leuke aanvulling.

Het tweede deel van de airshow begon met de altijd weer spectaculaire Air Power Demo. Deze keer lag de focus op de F-16’s die ingezet worden door de luchtmacht. De F-16’s bulderde laag over de vliegbasis tijdens de demo. In het midden van de basis werden verschillende doelen door de vliegtuigen aangevallen. Na de Air Power Demo worden altijd de Nederlandse demo’s gevlogen. Dit keer waren dat de F-16 van het Solo Display Team en de PC-7 Display van het no 131 Squadron. Een van de absolute hoogtepunten van de open Dagen zou de demo van de F-15E Strike Eagle worden. De F-15E gaf een van de meest spectaculaire demo’s van de gehele Open Dagen. Het is sowieso zeldzaam dan een F-15 een vliegdemonstratie geeft. Erg bijzonder dit jaar, was de aanwezigheid van de Blue Angels. Dit team is het display team van de United States Navy en vliegt met de F/A-18 Hornett. Ook de Hercules die erbij hoort geeft meestal een erg fraaie demo. De Hercules heeft de bijnaam Fat Albert gekregen binnen de US Navy. De F/A-18’s van het team vliegen in totaal met zes deelnemers. Een van de toestellen is een dual F/A-18. na een spectaculaire demo met veel Amerikaanse pracht en praal zat voor mij de eerste vliegdag op Leeuwarden erop. Het weer was niet veel vandaag. Het is de hele dag grijs geweest. Met 4 rolletjes van 36 foto’s keerde ik weer naar huis.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden