|
|
|
|
Fighter Weapon Instructor Coarse; Leeuwarden, 12 juli 2006
Twee Weken Intensieve Training; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Van 1 mei 2006 tot en met 7 december 2006, vind er op de vliegbasis Leeuwarden de Fighter Weapon
Instructor Training (FWIT) plaats. Op woensdag 12 juli was ik aanwezig bij deze oefening tijdens
de fase waaraan Amerikaanse F-15’s meedoen aan de training. 12 F-16’s staan op dat moment op
Leeuwarden.
De FWIT wordt georganiseerd door het no 323 TACTES Squadron. Tijdens de training worden cursisten
opgeleid tot wapeninstructeur op de F-16. De groep cursisten bestaat uit een aantal zeer ervaren
vliegers. De wapeninstructeurs moeten na deze training alles weten over de systemen en wapens aan
boord van de MLU F-16. Daarnaast bevat de training ook alle tactieken die komen kijken bij het
gebruik van al deze systemen. Deze tactieken variëren van dogfights tot en met het laagvliegen
om gronddoelen aan te vallen. De wapeninstructeur moet na deze training zijn kennis overdragen
op de minder ervaren vliegers binnen zijn eigen squadron. Deze top down aanpak moet ervoor zorgen
dat alle vliegers van de partner landen die met de F-16 vliegen op hetzelfde niveau kunnen acteren.
Op deze manier ontstaat er een standaard in Europa voor de inzet van F-16 vliegtuigen in crisisgebieden.
Dit zorgt voor een betere en vooral efficiëntere en veiligere samenwerking tussen de F-16 partners.
Aan de training nemen dit jaar 4 landen deel, namelijk: de Nederlandse, de Noorse, De Belgische en
de Deense luchtmacht. Het is dan ook niet vreemd dat er gedurende deze cursus F-16’s van alle
deelnemende landen aanwezig zijn op Leeuwarden. In totaal doen er 12 cursisten mee aan de training.
De training bestaat uit een Air to Air en een Air to Surface fase. Beide fases kennen een theoretisch
en een praktisch deel. De cursus wordt afgesloten met een eindpresentatie en een examen.
De Air to Air fase wordt uitgevoerd op vliegbasis Leeuwarden. Deze fase duurt van 1 mei tot en met
21 juli. Tijdens deze fase wordt Leeuwarden een aantal keren bezocht door buitenlandse bezoekers die
tijdens de cursus zullen dienen als oefenvijanden. Dit heeft tot gevolg dat er op Leeuwarden meer
gevlogen wordt dan normaal het geval is. In de periode van 1 juni tot en met 14 juni zullen er 4
F-15’s van de Amerikaanse basis Lakenheath in Engeland regelmatig bezoeken. De toestellen zullen
dan tussen de missies door verschillende lunchstops maken. De Air to Air fase wordt afgesloten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
met een examen voor de cursisten. In de periode van 5 juli tot en met 21 juli, zullen 10 F-15’s van
dezelfde eenheid op Leeuwarden staan voor de training. Deze 10 F-15C’s dienen gedurende 2 weken als
oefenvijand tijdens de examens van de cursisten. Na de Air tot Air fase is er een vakantiestop tot 14
augustus. Na deze stop start de Air to Surface fase. Ook deze fase Start op de vliegbasis Leeuwarden.
Tijdens deze fase zullen A-10 Thunderbolts van de Amerikaanse luchtmacht van de vliegbasis Spang-
dahlem fungeren als oefenvijanden. Deze toestellen zullen vliegen vanaf hun eigen basis tijdens deze
fase van de training. In de periode van 16 oktober tot en met 10 november, verhuizen de cursisten
tijdelijk naar de Noorse vliegbasis Ǿrland. De F-16’s zullen tijdens deze training op lage hoogte
naar de schietrange vliegen tijdens de Air to Surface fase. Na 10 november wordt de training afgesloten
op Leeuwarden met een eindexamen voor de cursisten.
Toen ik aankwam op Leeuwarden was het weer fantastisch. Het was 9 uur in de ochtend en de zon scheen
volop. De wind kwam uit het oosten waardoor ik meteen doorreed naar de oostenwind kant. Deze kant ligt
tegen het dorpje Marsum aan. Dit is ook de kant van Leeuwarden waar de spotterheuvel ligt. Mijn hoofddoel
van de trip van vandaag, was de aanwezigheid van maar liefst 10 F-15 Eagles van het 48th Fighter Wing
van de vliegbasis RAF Lakenheath in Groot-Brittannië. De FWIT zat op dit moment in de eindfase van de
Air to Air Fase. Het duurde dan ook niet lang voordat het eerste geluid van motoren van de basis afkwam.
Op de Flightline van het no 323 Squadron werden meerdere F-16’s gestart. Ook de lijn waar de F-15’s stonden
was actief. Ook deze toestellen werden massaal opgestart. Ne een kwartier verschenen de eerste vliegtuigen
aan de kop van de startbaan. De eerste F-16’s die opstegen, waren een aantal Leeuwarden F-16’s van het
no 323 Squadron. Deze F-16’s werden al snel gevolgd door een tweetal Noren. De volgende deelnemers die
vertrokken waren de eerste F-15’s. Een groep van 4 vliegtuigen lijnde tegelijkertijd op op de startbaan.
Een voor een vertrokken de grijsblauwe gevechtsvliegtuigen vanaf Leeuwarden. Na de take-off van de F-15’s
stegen er 4 F-16’s op die vanuit het shelterkamp aan de overkant kwamen. Vanuit de zuidkant van het veld
lijnde er nog een Deense F-16 op. Na het vertrek
van deze F-16’s vertrok er nog een four-ship aan F-15’s.
Na een stilte van bijna een uur, keerden de eerste vliegtuigen terug van hun missie. De eerste F-16’s
die binnenkwamen, waren een Belg en een Deen. Na de landing van deze vliegtuigen verscheen er een four-ship
F-16’s boven het veld. De toestellen gingen een voor een in de break. De F-16’s die binnenkwamen waren
2 Noren en 2 Nederlanders. Ook de Amerikanen kwamen binnen meet een four-ship F-15’s. Deze formatie F-15’s
leverde mij de foto’s op waar ik voor gekomen was. Een aantal F-16’s van Leeuwarden begonnen ondertussen
met het vliegen van circuitjes. Ondertussen verschenen er weer 4 F-16’s in de landing. Deze formatie
bestond uit 2 Nederlandse en 2 Belgische F-16’s. De laatste 4 vliegtuigen die binnenkwamen waren de 4
F-15’s van Lakenheath die als laatste waren vertrokken. Deze groep F-15’s leverde mij een aantal geweldige
foto’s op van deze grote gevechtsvliegtuigen. De middagmissie zou een grover herhaling worden van de
ochtendmissie. Ook tijdens deze missie kon ik een aantal mooie opnamen maken. Na de landing van de laatste
vliegtuigen, was het tijd om weer naar huis te gaan. Vandaag was het de eerste keer dat ik met een digitale
camera op pad was geweest. Het is wel even wennen, want het is een totale andere manier van werken langs
de baan. Het grote voordeel is wel dat je geen rolletjes meer hoeft te wisselen op de kritieke momenten.
Ik heb nog veel te leren als het gaat om de nabewerking van deze foto’s, maar de resultaten mogen er zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|