|
|
|
|
De Tijgers van het no 313 Squadron; Volkel, 31 augustus 2006
Het 313 Squadron Verhuisd naar Volkel; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
In de maanden november en december in heet jaar 2005 zijn de eerste F-16’s van het no 313 Squadron naar
Volkel vertrokken. Vanaf het begin van 2006 is vliegbasis Volkel de nieuwe thuisbasis van deze eenheid.
De vliegbasis Twenthe is met het vertrek van de laatste F-16’s geen operationele basis meer.
Het no 313 Squadron heeft dezelfde operationele taken als het no 311 en het no 312 Squadron. De F-16’s
zijn inzetbaar voor luchtverdedigingstaken en luchtsteuntaken volgens het zogenaamde swing-role principe.
Dit wil zeggen dat de eenheid snel kan schakelen tussen beide taken. De tijger in het embleem van het
no 313 Squadron symboliseert de vastberadenheid, de kracht en de snelheid van handelen die bij de eenheid
hoort. De historie van het no 313 Squadron start in 1952. Er arriveerden toen op vliegbasis Volkel een
aantal T-33 T-Birds. De eenheid heeft gevlogen met deze vliegtuigen tot 1 januari 1959. Het no 313
Squadron werd toen opgeheven. Op 12 oktober 1972 werd de eenheid heropgericht op vliegbasis Twenthe.
Vanaf dat moment werd het squadron uitgerust met de NF-5 Freedom Fighter. De eenheid zou 18 jaar met
dit type vliegtuig vliegen. Tussen 1988 en 1990 schakelde de eenheid langzaam over op de F-16 Fighting
Falcon. Het squadronembleem bestond op dat moment nog uit de gele vogel in de blauwe cirkel. Met de
komst van de F-16 werd dit embleem vervangen door de tijgerkop die op staart van de F-16 werd afgebeeld.
De strijdkreet van de eenheid werd op dat moment “Scherpgetand”. Met de komst van de F-16 kreeg het no
313 Squadron aan het begin van de jaren 90 een nieuwe taak. Deze taak was een operationele conversietaak.
De eenheid moest vliegers opleiding naar de operationele standaard in het drukke Europese luchtruim.
Deze taak werd in 1992 echter overgenomen door het no 316 Squadron dat ondertussen was verhuisd naar
vliegbasis Eindhoven. Het no 313 Squadron kreeg toen weer de normale taak op zich.
Het no 313 Squadron kreeg de opleidingstaak weer terug nadat het no 316 Squadron op Eindhoven was
opgeheven in 1994. In 2003 werd bekend dat de luchtmacht fors moest gaan bezuinigen. Er werd besloten
dat vliegbasis Twenthe moest gaan sluiten. Het no 315 Squadron werd opgeheven aan het begin van 2005.
De F-16’s van deze eenheid kwamen te koop te staan om dat de F-16 vloot door de bezuinigingen moest
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
inkrimpen. Het no 313 Squadron zou een doorstart maken op vliegbasis Volkel. In 2005 werden de eerste
F-16’s overgevlogen van Twenthe naar Volkel. Op 17 novem- ber 2005 zijn de eerste 8 F-16’s vanaf Twenthe
vertrokken naar hun nieuwe onderkomen op Volkel. Dit was de laatste fase van het einde van vliegbasis
Twenthe. In totaal zullen er slechts 100 mensen met de eenheid meeverhuizen naar hun nieu- we onderkomen.
Vanaf het begin van 2006 is het no 313 Squadron volledig operationeel op vliegbasis Volkel. De eenheid
is daarmee teruggekeerd naar de basis waar ze ooit is opgericht. Op Volkel zijn vanaf nu dus weer 3
eenheden gebaseerd, namelijk: het no 311 Squadron, het no 312 Squadron en het no 313 Squadron. Het no
306 fotoverkenningssquadron is ondertussen verhuisd van Volkel naar de Verenigde Staten. Deze eenheid
gaat daar de opleiding van Nederlandse F-16 vliegers op zich nemen.
De vliegactiviteiten zouden vandaag op Volkel grandioos zijn. Het weer vandaag wilde alleen niet
meewerken. Het weer was donkergrijs en daar zou in de loop van de dag geen verandering in komen.
Toen ik arriveerde reed ik naar de spotterplaats langs de rolbaan aan de baankop 24. De eerste F-16’s
vertrokken rond half 10. Wat me opviel was dat alle F-16’s take-off gingen via de parallelbaan. Dit
betekende ook dat alle F-16’s zich oplijnden op de holding die tussen de beide banen in ligt. Het
waren vandaag vooral de F-16’s van het no 311 Squadron die erg goed vlogen. De eerste 4 F-16’s die
verschenen waren allemaal van deze eenheid. De volgende F-16 die over de rolbaan tussen de bomen
uitkwam, was de special paint F-16 van het no 312 Squadron. Deze F-16 had Bonzo de hond van de eenheid
in het groot op de staart staan. Deze F-16 was in deze kleuren gespoten ter ere van het 55 jarige
bestaan van de eenheid. Na het vertrek van deze F-16 verschenen er 2 dual F-16’s. De eerste was van
het no 313 Squadron en de tweede was van het no 312 Squadron. De 312 F-16 was de oude F-16 van de
Test-Group KLu.
Tijdens de middagpauze besloot ik om naar de zuidkant van de basis te gaan. Ik had ondertussen gehoord
dat de F-16’s de hele week vanaf de parallelbaan vertrekken in verband met onderhoudswerkzaamheden aan
de hoofdbaan. Eenmaal aangekomen aan de zuidkant had ik al snel een plekje gevonden tegenover de holding
die tussen de banen in ligt. Net na de middagpauze werd ik plotseling overvallen door een Britse Tornado
Gr4 die aan de baankop verscheen. Het bleek dat deze Tornado gisteren was geland en een overnachting had
gehad op Volkel. Wat de reden voor zijn bezoek was is voor mij niet duidelijk. De Tornado was afkomstig
van RAF Marham. Het toestel is daar ingedeeld bij het no 31 Squadron. Kort na het vertrek van de Tornado
werd het erg druk met F-16’s. Er verschenen in een korte tijd 4 F-16 die allemaal oplijnden op de holding.
Deze F-16’s stegen allemaal op via de parallelbaan. Hierdoor kon ik vanuit mijn positie aan de zuidkant
enkele mooie head-on shots maken. Dit leverde een aantal foto’s op die ik normaal niet kan maken vanaf de
spotterplaats. Kort na het vertrek verschenen er weer 4 F-16’s die oplijnden op hetzelfde platform. Het
foto- graferen van de F-16’s op de parallelbaan is echt geweldig. Aan het einde van de take-off wave
vertrokken er nog eens 3 F-16’s. Tijdens de middagvlucht, vertrokken er geen dual F-16’s. Wel landde er
nog een dual F-16 van het no 312 Squadron. Waar dit toestel vandaan kwam weet ik niet, ik weet wel dat het
toestel in de ochtend niet was vertrokken vanaf Volkel. De recovery van de vlucht zou ik niet meer meemaken,
want het begon flink te regenen toen na de start van de laatste F-16’s. Ik besloot door de regenval om naar
huis te gaan. De score van vandaag was goed. In totaal had ik 14 verschillende F-16’s en een Britse Tornado
Gr4 op de foto gezet. Dit was een resultaat waar ik absoluut tevreden mee kon zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|