Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Tijgers van het no 313 Squadron; Volkel, 31 augustus 2006

Het 313 Squadron Verhuisd naar Volkel; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In de maanden november en december in heet jaar 2005 zijn de eerste F-16’s van het no 313 Squadron naar Volkel vertrokken. Vanaf het begin van 2006 is vliegbasis Volkel de nieuwe thuisbasis van deze eenheid. De vliegbasis Twenthe is met het vertrek van de laatste F-16’s geen operationele basis meer.

Het no 313 Squadron heeft dezelfde operationele taken als het no 311 en het no 312 Squadron. De F-16’s zijn inzetbaar voor luchtverdedigingstaken en luchtsteuntaken volgens het zogenaamde swing-role principe. Dit wil zeggen dat de eenheid snel kan schakelen tussen beide taken. De tijger in het embleem van het no 313 Squadron symboliseert de vastberadenheid, de kracht en de snelheid van handelen die bij de eenheid hoort. De historie van het no 313 Squadron start in 1952. Er arriveerden toen op vliegbasis Volkel een aantal T-33 T-Birds. De eenheid heeft gevlogen met deze vliegtuigen tot 1 januari 1959. Het no 313 Squadron werd toen opgeheven. Op 12 oktober 1972 werd de eenheid heropgericht op vliegbasis Twenthe. Vanaf dat moment werd het squadron uitgerust met de NF-5 Freedom Fighter. De eenheid zou 18 jaar met dit type vliegtuig vliegen. Tussen 1988 en 1990 schakelde de eenheid langzaam over op de F-16 Fighting Falcon. Het squadronembleem bestond op dat moment nog uit de gele vogel in de blauwe cirkel. Met de komst van de F-16 werd dit embleem vervangen door de tijgerkop die op staart van de F-16 werd afgebeeld. De strijdkreet van de eenheid werd op dat moment “Scherpgetand”. Met de komst van de F-16 kreeg het no 313 Squadron aan het begin van de jaren 90 een nieuwe taak. Deze taak was een operationele conversietaak. De eenheid moest vliegers opleiding naar de operationele standaard in het drukke Europese luchtruim. Deze taak werd in 1992 echter overgenomen door het no 316 Squadron dat ondertussen was verhuisd naar vliegbasis Eindhoven. Het no 313 Squadron kreeg toen weer de normale taak op zich.

Het no 313 Squadron kreeg de opleidingstaak weer terug nadat het no 316 Squadron op Eindhoven was opgeheven in 1994. In 2003 werd bekend dat de luchtmacht fors moest gaan bezuinigen. Er werd besloten dat vliegbasis Twenthe moest gaan sluiten. Het no 315 Squadron werd opgeheven aan het begin van 2005. De F-16’s van deze eenheid kwamen te koop te staan om dat de F-16 vloot door de bezuinigingen moest

inkrimpen. Het no 313 Squadron zou een doorstart maken op vliegbasis Volkel. In 2005 werden de eerste F-16’s overgevlogen van Twenthe naar Volkel. Op 17 novem- ber 2005 zijn de eerste 8 F-16’s vanaf Twenthe vertrokken naar hun nieuwe onderkomen op Volkel. Dit was de laatste fase van het einde van vliegbasis Twenthe. In totaal zullen er slechts 100 mensen met de eenheid meeverhuizen naar hun nieu- we onderkomen. Vanaf het begin van 2006 is het no 313 Squadron volledig operationeel op vliegbasis Volkel. De eenheid is daarmee teruggekeerd naar de basis waar ze ooit is opgericht. Op Volkel zijn vanaf nu dus weer 3 eenheden gebaseerd, namelijk: het no 311 Squadron, het no 312 Squadron en het no 313 Squadron. Het no 306 fotoverkenningssquadron is ondertussen verhuisd van Volkel naar de Verenigde Staten. Deze eenheid gaat daar de opleiding van Nederlandse F-16 vliegers op zich nemen.

De vliegactiviteiten zouden vandaag op Volkel grandioos zijn. Het weer vandaag wilde alleen niet meewerken. Het weer was donkergrijs en daar zou in de loop van de dag geen verandering in komen. Toen ik arriveerde reed ik naar de spotterplaats langs de rolbaan aan de baankop 24. De eerste F-16’s vertrokken rond half 10. Wat me opviel was dat alle F-16’s take-off gingen via de parallelbaan. Dit betekende ook dat alle F-16’s zich oplijnden op de holding die tussen de beide banen in ligt. Het waren vandaag vooral de F-16’s van het no 311 Squadron die erg goed vlogen. De eerste 4 F-16’s die verschenen waren allemaal van deze eenheid. De volgende F-16 die over de rolbaan tussen de bomen uitkwam, was de special paint F-16 van het no 312 Squadron. Deze F-16 had Bonzo de hond van de eenheid in het groot op de staart staan. Deze F-16 was in deze kleuren gespoten ter ere van het 55 jarige bestaan van de eenheid. Na het vertrek van deze F-16 verschenen er 2 dual F-16’s. De eerste was van het no 313 Squadron en de tweede was van het no 312 Squadron. De 312 F-16 was de oude F-16 van de Test-Group KLu.

Tijdens de middagpauze besloot ik om naar de zuidkant van de basis te gaan. Ik had ondertussen gehoord dat de F-16’s de hele week vanaf de parallelbaan vertrekken in verband met onderhoudswerkzaamheden aan de hoofdbaan. Eenmaal aangekomen aan de zuidkant had ik al snel een plekje gevonden tegenover de holding die tussen de banen in ligt. Net na de middagpauze werd ik plotseling overvallen door een Britse Tornado Gr4 die aan de baankop verscheen. Het bleek dat deze Tornado gisteren was geland en een overnachting had gehad op Volkel. Wat de reden voor zijn bezoek was is voor mij niet duidelijk. De Tornado was afkomstig van RAF Marham. Het toestel is daar ingedeeld bij het no 31 Squadron. Kort na het vertrek van de Tornado werd het erg druk met F-16’s. Er verschenen in een korte tijd 4 F-16 die allemaal oplijnden op de holding. Deze F-16’s stegen allemaal op via de parallelbaan. Hierdoor kon ik vanuit mijn positie aan de zuidkant enkele mooie head-on shots maken. Dit leverde een aantal foto’s op die ik normaal niet kan maken vanaf de spotterplaats. Kort na het vertrek verschenen er weer 4 F-16’s die oplijnden op hetzelfde platform. Het foto- graferen van de F-16’s op de parallelbaan is echt geweldig. Aan het einde van de take-off wave vertrokken er nog eens 3 F-16’s. Tijdens de middagvlucht, vertrokken er geen dual F-16’s. Wel landde er nog een dual F-16 van het no 312 Squadron. Waar dit toestel vandaan kwam weet ik niet, ik weet wel dat het toestel in de ochtend niet was vertrokken vanaf Volkel. De recovery van de vlucht zou ik niet meer meemaken, want het begon flink te regenen toen na de start van de laatste F-16’s. Ik besloot door de regenval om naar huis te gaan. De score van vandaag was goed. In totaal had ik 14 verschillende F-16’s en een Britse Tornado Gr4 op de foto gezet. Dit was een resultaat waar ik absoluut tevreden mee kon zijn.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden