|
|
|
|
Helicopter Weapon Instructor Course; Gilze-Rijen, 17 oktober 2006
Tactisch Vliegen op de HWIC 2006; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Van 16 tot en met 19 oktober 2006, vond op Gilze-Rijen de oefening HWIC Recovery plaats. Deze oefening
is een geïntegreerde oefening die deel uitmaakt van de Helicopter Weapon Instructor Training (HWIC). Op
dinsdag 17 oktober mocht ik aanwezig zijn bij deze oefening op vliegbasis Gilze-Rijen.
Tijdens de Helicopter Weapon Instructor Course (HWIC) worden helikopterbeman- ningen van de THG-KLu
opgeleid voor een geïntegreerd optreden van grond- en luchteenheden. Een van de oefeningen in dit
traject is de oefening HWIC Recovery. Nederlands beste helikoptervliegers en loadmasters worden gedurende
deze oplei- ding flink getest. Dat het geen doorsnee opleiding is bewijst het feit dat er maar een klein
aantal cursisten toegelaten worden aan de opleiding. De wapeninstructeurs in opleiding worden vooral
tactisch geschoold. Ze leren hoe de helikopter in een bepaal- de situatie tactisch het beste ingezet
kan worden. De HWIC is een brede opleiding die zich op meerde aspecten concentreert, zoals: tactische
vliegformaties, aanvalstac- tieken, luchtsteun voor grondtroepen en ondersteuning aan Speciale Operaties.
De Koninklijke Luchtmacht inventariseert hiervoor de gevechtservaring gebaseerd op eerdere uitzendingen
naar onder andere Albanië, Kosovo, Irak, Djibouti en Afghani- stan. Nieuwe inzichten gebaseerd op de
operationele ervaringen worden heel snel toegepast. Het doel van de HWIC is elke keer het tactische
voordeel te halen.
De Nederlandse HWIC staat internationaal hoog in aanzien. Naast Nederland kennen alleen de Amerikanen
en de Britten een soortgelijke opleiding tot helikopterwapenin- structeur. De Nederlandse versie van
de HWIC begon in 2005 als een jaarlijkse aaneengesloten cursus van 15 weken, opgedeeld in verschillende
deeloefeningen. De HWIC begint waar de vaardigheden van een normale goed getrainde helikopter- vlieger
ophouden. De cursisten zijn stuk voor stuk ervaren vliegers die allemaal operationele ervaringen hebben
opgedaan. De training is niet alleen voor vliegers, ook loadmasters kunnen deelnemen aan de training.
De loadmaster geeft aan bij de commandant van de helikopter hoe ze gaan landen en de manier waarop er
wordt geladen en gelost. Loadmasters zijn in de praktijk dan ook net zo belangrijk als de vliegers. Ze
vullen elkaar aan op het gebied van vliegtactieken en schiettechnieken.
|
|
|
Voor de cursisten als groep geldt dat ze moeten laten zien dat ze als individu én als team in staat
zijn om complexe missies als wapeninstructeur uit te voeren. Tijdens de HWIC wordt er altijd getraind
in overeenstemming met een zo realistisch mogelijk scenario. De cursisten vliegen in deze periode veel,
maar daarnaast houden ze zich ook veel bezig met de theorie. Ook volgen ze een cursus instructietechniek
welke wordt verzorgd door de Dienst Militair Leiderschap en Opleidingskunde.
De HWIC maakt duidelijk dat de op hun uitzonderlijke kwaliteit geselecteerde deel- nemers verschillende
soorten scenario’s het hoofd moeten kunnen te bieden. Daarbij ligt de focus op het samenspel tussen de
hele crew en het geïntegreerd optreden met andere typen helikopters en de grondtroepen van de landmacht.
Dit samenspel wordt tijdens de recovery oefening uitgewerkt. Dit alles geeft de cursisten daadwerkelijk
het gevoel dat ze in een werkelijk scenario zitten. Tijdens de oefening die bij de HWIC hoort, worden ze
continue door radars aangestraald. Steeds weer moeten ze vijan- delijk vuur ontwijken. Er wordt dan van
de cursisten verwacht dat ze doordachte en creatieve oplossingen bedenken om aan de aanval te ontkomen.
Dit is niet eenvoudig als er met grotere groepen helikopters wordt gevlogen. Cursisten die voor de HWIC
slagen zijn specialist in tactisch optreden en beheersen de diverse wapensystemen, radarsystemen en
vliegsystemen tot in de puntjes. Ook zijn ze in staat de grondsteun met meerdere helikopters te coördineren
of de squadroncommandant hierover te adviseren. De kennis die de cursisten opdoen, wordt na de training
overgedragen op de andere minder ervaren vliegers en loadmasters. Op die manier wordt het tactisch inzicht
bij de THG-KLu structureel naar een hoger niveau getild.
In de middag van 17 oktober 2006, mocht ik aanwezig zijn bij de vliegactiviteiten rondom de HWIC op
Gilze-Rijen. Voor de recovery oefening waren er een aantal helikopters van de THG-KLu van vliegbasis
Soesterberg naar Gilze-Rijen gevlogen. Het betrof hier 2 Chinooks van het no 298 Squadron en 2 Cougars
van het no 300 Squadron. We moesten ons om 12 uur melden bij de hoofdingang van de vliegbasis. We werden
hier opgehaald door onze begeleiders die ons naar het eerste platform brachten. Het eerste platform was
het Redskin platform waar de helikopters van Soesterberg stonden opgesteld. Van de Chinooks heb ik geen
foto’s omdat deze helemaal stonden ingebouwd tussen het grondmateriaal. Ook waren er veel mensen aan het
werk die de helikopters aan het voorbereiden waren. De 2 Cougars waren wel goed toegankelijk. Beide
helikopters stonden helemaal vrij op het platform. Na een kort bezoek aan het Redskin platform werden
we naar het Hawkeye platform gereden. De Apaches van het no 301 Squadron stonden op het Hawkeye platform
opgesteld. Ook deze helikopters werden voorbereid op hun vlucht. In de hoek van het platform stond een
Apache opgesteld die werd onderworpen aan een motortest. Deze Apache stond onder de bomen in de schaduw.
Na een kort bezoek aan dit platform, werden we naar de zuidkant van de baan gebracht. We zouden op deze
plaats de vertrekkende Apache fotograferen. We stonden recht tegenover de rolbaan Kilo. Na een aantal
minuten verschenen de eerste 2 Apache op de rolbaan. Beide helikopters taxieden achter elkaar aan naar
de startbaan toe. Vlak voor de startbaan begonnen de helikopters te hoveren boven de rolbaan. Toen de
helikopters vertrokken, vlogen ze op lage hoogte recht onze lens in. Dit leverde een aantal zeer
spectaculaire foto’s op. Beide helikopters vertrokken naar heet oosten waar ze waarschijnlijk in
Oirschot gingen oefenen. Tot slot vertrok er nog 1 enkele Apache. Ook deze helikopter kwam via Kilo
naar de startbaan toe. Na het vertrek van de helikopters zat ons korte bezoek aan Gilze-Rijen er weer
op. Het bezoek was kort maar krachtig. Met een aantal fantastische foto’s op de kaart ging ik weer naar
huis.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|