Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

The 86th Airlift Wing USAFE; Ramstein Air Base, 18 juni 2007

Die Deutschland-Tour 2007: Teil 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Mijn trip door Zuid-Duitsland zou beginnen op Ramstein Air Base. Dit veld is de grootste Amerikaanse basis in Europa. Deze basis is een groot distributie centrum van de United States Air Force. Transportvliegtuigen vliegen dag en nacht af en aan om ladingen op te halen of af te zetten op Ramstein.

Er is een transport wing van de USAF gestationeerd op Ramstein Air Base. Het 86th Airlift Wing van de USAFE (United States Air Force Europe) vliegt op dit moment met de C-130 Hercules en heeft hiernaast de beschikking over de C-20 en de C-21 voor trainingsdoeleinden. De missie van het 86th AW is het leveren van snelle mobiliteit aan de Amerikaanse troepen en het verbeteren van de kwaliteit van het leven van mensen in crisisgebieden. Heet 86th AW was van oorsprong een eenheid met gevechtsvliegtuigen. De eenheid werd op 1 juli 1948 opgericht op Neubiberg AB in Duitsland als het 86th FW (Fighter Wing). De eenheid was verantwoordelijk voor de luchtverdediging van een deel van West-Duitsland. De eenheid werd omgedoopt tot het 86th Fighter Bomber Wing op 20 januari 1950. Niet veel later op 7 mei 1951 werd de eenheid verplaatst naar Landstuhl. Landstuhl werd later Ramstein-Landstuhl en nog later Ramstein AB. Het was een bewogen periode voor de eenheid, want op 9 augustus 1954 werd de eenheid omgedoopt tot het 86th Fighter Interceptor Wing. De Wing maakte nu deel uit van de 17th Air Force. Het 86th FIW werd op 18 november 1960 wederom omgedoopt, ditmaal tot 86th Air Division. Het zou nu acht jaar duren voordat de eenheid een nieuwe taak kreeg. Tijdens deze acht jaar was de 86th AD verantwoordelijk voor het toezicht op en verbetering van radarsystemen voor semi automatische lucht-lucht wapens. In deze periode zou de eenheid wel een aantal keer wisselen van commando. De eenheid wisselde een aantal keren tussen de 17th Air Force en het USAFE commando.

Op 14 november 1968 werd er een herbestemming gevonden voor het 86th FIW. Ditmaal werd de eenheid omgedoopt tot 86th TFW (Tactical Fighter Wing). De eenheid verhuisde naar Zweibrucken AB in Duitsland. In de periode van 1969 tot en met 1971, was de eenheid belast met tactische verkenning. Na 1971 kreeg het ook een rol in de luchtdefensie van Duitsland. Op 31 januari 1973 verhuisde de eenheid weer naar

Ramstein AB. De eenheid had hier de taak om diverse eenheden op de grond te ondersteunen in de omgeving van Ramstein AB. De wing nam toen ook vaak deel aan oefeningen waar tactieken en opleidingen voor luchtgevechten werden bestudeerd. In 1985 ontving de eenheid voor het eerst de F-16 Fighting Falcon. In het begin van 1991 werd het 86th TFW naar Turkije gestuurd om daar de acties te steunen in Irak in Zuidwest-Azië. De F-16’s van het 86th TFW werden tot tweemaal toe aangevallen door Irakese SAM installaties in het noorden van Irak. Tijdens de Irak oorlog in 1991 kreeg de eenheid een nieuwe taak erbij. De eenheid moest gaan helpen met verschillende luchtbrug missies. Om deze taak uit te voeren werden kreeg de wing naast de F-16 ook de beschikking over de C-12, C-20, C-21, CT-43 en de C-135. In juli 1994 vertrokken de F-16’s van Ramstein AB en deed de C-130 Hercules zijn intrede. Vanaf dat moment was het 86th Wing geen fighter wing meer maar een transport wing. Vanaf 1 oktober 1994 is de naam van de eenheid dan ook het 86th AW (Airlift Wing). De 86e AW werd overgeplaatst naar de 3th Air Force in juli 1996.

Toen ik aankwam op Ramstein Airbase, zag het weer er goed uit. Het weer was half bewolkt en de zon scheen van tijd tot tijd. Het beloofde dus een goede start te worden vandaag. De eerste dag van mijn Duitsland Tour werd er eentje met veel Amerikaanse transportvliegtuigen. Dit is niet vreemd, want Ramstein is het Amerikaanse distributie centrum van Europa. De grote transportvliegtuigen vliegen hier af en aan. Ramstein is het distributiestation van de luchtbrug tussen Amerika, Irak en Afghanistan. De grote vliegtuigen komen hier binnen uit Amerika en worden vervolgens gelost. De vracht wordt overgeheveld in andere kleinere vliegtuigen. Deze vliegtuigen bevoorraden vervolgens de Amerikaanse troepen over de hele wereld. Het duurde niet lang voordat het eerste toestel binnenkwam. Een KC-135 van Mc Connel AFB kwam binnen. Inmiddels waren ook de lokale vliegtuigen actief geworden. In een korte tijd stegen er twee toestellen op. Het eerste toestel was een C-37 van Ramstein. Ook het tweede toestel was van Ramstein zelf, het betrof hier een C-21. beide toestellen begonnen circuitjes te vliegen. Een korte tijd later begon ook een Ramstein Hercules circuitje te vliegen. Deze toestellen kunnen wel 20 keer een doorstart oefenen op Ramstein. Je ziet ze dan eindeloos rondvliegen rondom dit veld.

Wat later in de ochtend kwamen de eerste echte interessante toestellen binnen op Ramstein. Het eerste vliegtuig dat binnenkwam was een KC-10 van Mc Guire AFB. Dit toestel is te herkennen aan de blauwe staartband met gele tekst. Deze toestellen zie je niet vaak. Dit komt omdat de USAF er niet veel heeft. Het gros van de Amerikaanse tankervloot bestaat uit KC-135 tankers. Na de landing van de tanker verscheen er een C-12 in het circuit. Dit toestel is afkomstig van Wiesbaden en vliegt voor de U.S. Army. Dit toestel maakte enkele doorstarts voordat het weer naar zijn eigen veld terugvloog. De C-12 werd gevolgd door een tweede KC-10 tanker. Ook deze Extender was afkomstig van Mc Guire AFB. In een korte tijd heb ik zomaar twee van deze vliegtuigen voor de lens gehad. Na het middaguur waren het vooral de grote transportvliegtuigen die binnenkwamen op Ramstein. De eerste twee arrivals waren C-17’s. De eerste was afkomstig van Charleston AFB en de de tweede was ingedeeld bij de Mississippi Air National Guard (ANG). Halverwege de middag verscheen dan eindelijk de eerste Galaxy aan de horizon. Het toestel dat binnenkwam was van het Air Force Reserve Corps (AFRC). Het hoogtepunt van de dag arriveerde aan het einde van de middag. Een Hercules van Pope AFB kwam binnen. Dit toestel kwam terug uit Irak. Het toestel is ingedeeld bij het 43rd Airlift Wing (AW). Na de landing van dit toestel zat deze dag op Ramstein er voor mij op. Je kunt op dit veld 24 uur staan als je wilt, dit veld sluit namelijk nooit.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden