Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Wehrtechnische Dienststelle 61; Manching-Ingolstadt, 20 juni 2007

Die Deutschland-Tour 2007: Teil 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op woensdagochtend 20 juni, was ik aanwezig bij de oefening Elite op Manching-Ingolstadt. De oefening Elite speelt zich af op Lechfeld, maar op Manching-Ingolstadt stonden de F-18’s van de Zwitserse luchtmacht. Deze F-18 Hornetts van de Zwitserse luchtmacht zouden tijdens de oefening optreden als agressor.

Het Technisch Centrum voor vliegtuigen en luchtwaardigheid van luchtvaartuigen van de Bundeswehr (WTD 61) behoort tot de Federale Dienst van Defensie voor technologie en verbetering hiervan. Het centrum zit op Manching-Ingolstadt in Beieren in Zuid-Duitsland en werd opgericht in 1957. WTD-61 is verantwoordelijk voor de veiligheid van de bevolking van Duitsland en bemanningen van vliegtuigen en helikopters met betrekking tot alles wat kan vliegen binnen de Duitse defensie. WTD-61 is ook verantwoordelijk voor de opleiding van personeel en het uitvoeren van steekproeven op wijzigingen aan vliegtuigen die op dit moment in gebruik zijn. Deze taak vereist dat WTD-61 betrokken is bij alle nationale en internationale programma's van de militaire bemande en onbemande vliegtuigen voor de Duitse strijdkrachten. De samenwerking vindt plaats op nationaal en internationaal niveau met andere defensie onderdelen, militaire instanties, testcentra, bedrijven, onderzoeksinstituten en univer- siteiten. De testeenheid heeft de beschikking over een eigen vliegveld met twee startbanen. Vanaf Manching kunnen vliegtuigen opstijgen die als testbed kunnen dienen voor het testen van nieuwe of verbeterde apparatuur. De vliegtuigen van WTD-61 vliegen vanaf manching ook vaak testmissies naar schietranges in Duitsland om daar nieuwe wapensystemen uit te testen.

Om efficiënt te kunnen werken is WTD-61 opgedeeld in een aantal divisies. Deze divisies zijn allemaal gespecialiseerd in een enkel aspect binnen de luchtvaart. Naast de technische operationele divisie en economisch administratieve dienstverlening zijn er vier divisies van WTD-61 met een eigen gespecialiseerde competentie, namelijk: Aircraft Engineering, Schijven, Vliegtuiguitrusting & bewapening en Avionics & vlucht controle. De belangrijkste taken en vaardigheden van WTD-61 kan worden samen- gevat in: verwerking van onderzoek & technologie projecten, Verificatie (Test & Evaluation), steekproef controle & goedkeuring, project consulting, exploitatie van het

luchtvaartterrein Manching met de nodige testopstellingen. Voor dit laatste item geldt dat Manching ook door andere partijen gebruikt kan worden voor onder andere: het testen van meetapparatuur met inbegrip van data-analyse, gebruik maken van geïnstrumenteerde testplatformen met flight test engineers en tot slot training van personeel. Om al deze taken uit te voeren heeft bestaat WTD-61 ongeveer uit 700 mensen en ongeveer 20 vliegtuigen en helikopters. WTD61 valt onder het Bundesambt für Wehrtechnik und Beschaffung (BWB).

Op Manching arriveerde ik in de ochtend om negen uur. Het was er aardig druk met mensen die ook voor de Hornetts kwamen die hier stonden voor de oefening Elite. De Zwitserse Hornetts deden mee aan de oefening als agressors en vlogen daarom niet vanaf Lechfeld. Het weer vandaag was geweldig. De zon scheen volop en de lucht was strak blauw. Dit beloofde dus een prachtige zomerdag te worden. Ook de omgeving waarin we stonden was perfect. De achtergrond was mooi groen. De vertrekkende vliegtuigen zouden verschijnen voor een groene bosrand. Dit komt de kwaliteit van de foto’s vaak ten goede. Al snel werden de eerste motoren gestart op het platform achter de bosrand. In totaal zouden er voor de missie drie F-18 Hornetts en een F-5F Tiger vertrekken. De eerste twee toestellen die verschenen waren een F-18C Hornett en een F-5F Tiger. Na het vertrek verschenen er nog twee Hornetts aan de kop van de baan. Ook van deze toestellen kon ik erg mooie foto’s maken. Het lichtgrijze kleurenschema van de F-18’s viel goed op voor de groene achtergrond. Na het vertrek van de Zwitsers verscheen er een toestel aan de kop van de baan die ik hier niet verwacht had vandaag. Een groene Transall van WTD-61 kwam aantaxien.

De Duitsers van WTD-61 vlogen goed vandaag, want er zouden nog twee toestellen vertrekken die voor mij nieuw waren. Het eerste toestel dat verscheen was een groene Tornado IDS van WTD-61. Ik had nog nooit een Tornado van deze eenheid gezien. Ik beschouwde deze Tornado dan ook als een van de hoogtepunten van mijn bezoek aan Manching. De Tornado werd eerst op de typische Duitse manier afgecheckt voordat deze de baan op taxiede. Met een enorm kabaal en met volle naverbrander vertrok de Tornado van Manching. Na het vertrek van de Tornado verscheen het hoogtepunt van mijn bezoek aan Manching. Deze keer ging het om een Duitse EF2000 Eurofighter. Het toestel dat hier tevoorschijn kwam, was een van de prototypes van de Eurofighter. De Eurofighter had het logo van het Eurofighter project van EADS op zijn staart staan. Het toestel hing ook helemaal vol met gemarkeerde bewapening die gebruikt wordt voor verschillende testen. Het toestel is eigendom van de EADS welke verantwoordelijk is voor de bouw van dit vliegtuig. De fabriek waar de Eurofighter wordt gebouwd zit namelijk gevestigd op Manching. De EF2000 werd ook net als de Tornado afgecheckt door het grondpersoneel. Nadat dit gedaan was reed ook dit toestel naar de baan om vervolgens snel het luchtruim te kiezen. De Zwitsers die eerder vertrokken waren keerden al snel weer terug naar Manching. Ik hoefde dus niet lang te wachten op meer actie, want binnen dertig minuten keerden ze terug. Eerst keerde de F-5F terug. Dit toestel werd al snel gevolgd door de drie Hornetts. Het was erg gemakkelijk om goede foto’s te maken van de landende vliegtuigen. Vooral schuin van achteren was het een mooie hoek om de Hornetts te fotograferen. De vliegtuigen hingen dan namelijk voor de mooie groene bosrand. Binnen vijftien minuten waren de Zwitsers terug op Manching, alleen de Tornado en de Eurofighter waren nog weg op dit moment. De Transall was al enige tijd terug, want dit toestel had maar een korte vlucht gemaakt. Na een korte tijd keerde de Tornado terug. Ik zou in de middag naar Neuburg gaan. Het bezoek aan Manching was een geweldig bezoek dat me veel uitstekende foto’s heeft opgeleverd.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden