|
|
|
|
Internationale oefening Frisian Flag; Leeuwarden, 9 april 2008
De Grootste Nederlandse Luchtoefening; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op woensdag 9 april 2008, mocht ik deel nemen aan het basisbezoek rondom de oefening Frisian Flag. Het is jaarlijks de
grootste oefening van de KLu die gehouden wordt op de vliegbasis Leeuwarden. Aan de oefening doen diverse deelnemers
mee uit verschillende Europese landen zoals: Duitsland, Frankrijk en België.
In de periode van maandag 31 maart tot en met vrijdag 11 april 2008 wordt er op de Vliegbasis Leeuwarden de internationale
oefening Frisian Flag 2008 gehouden. Vliegers beoefenen in deze periode vluchten ten behoeve van zowel luchtverdediging als
luchtsteun aan grondtroepen. Tijdens de oefeningen wordt er tweemaal gestart en geland per dag. Doel van de oefening is de
deelnemende vliegers te trainen in het uitvoeren van complexe missies in internationaal verband. Hierbij staan scenario´s
van toekomstige NATO-Response Force (NRF) inzet en huidige inzet zoals in Afghanistan en Irak centraal. Frisian Flag is een
soortgelijke grootschalige internationale vliegoefening als Red Flag in de VS en Maple Flag in Canada.
Naast 12 Nederlandse F-16’s is de Duitse Luchtmacht vertegenwoordigd met 6 F-4’s, de Belgische Luchtmacht met 8 F-16’s en
de Franse Luchtmacht met 5 Rafales. De Noorse Luchtmacht levert een Falcon DA-20, dit vliegtuig wordt ingezet om radar en
communicatiesystemen te verstoren als onderdeel van de oefening. Een KDC-10 tankvliegtuig levert een bijdrage aan de oefening vanaf de
Vliegbasis Eindhoven en een C-130 transportvliegtuig neemt van 7 tot en met 9 april deel aan de oefening vanaf de Vliegbasis
Leeuwarden. Tijdens Frisian Flag 2008 wordt het grootste deel van de missies in de oefengebieden boven de Noordzee uitgevoerd
ten behoeve van luchtverdedigingmissies. Ook wordt er gebruik gemaakt van de Vliehors Schietrange, het militair oefengebied de
Marnewaard en een gebied bij Zurich boven West-Friesland ten behoeve van aanvallen van doelen op de grond. De vliegers van de
Koninklijke Luchtmacht en internationale partners verlenen tijdens deze oefening onder andere ondersteuning aan de grondtroepen
en de marine. Daarom wordt tijdens de oefening onder andere ook samengewerkt met zogenoemde ‘Forward Air Controllers’ afkomstig
van de Koninklijke Landmacht en schepen van de Koninklijke Marine. Militairen geven tijdens deze oefening per radio aanwijzingen
aan de vliegers.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Net een kwartier voordat de ochtendvlucht eruit zou gaan arriveerde ik op vliegbasis Leeuwarden ook wel in het Fries
Ljouwert genoemd. Aangezien de basis op deze dag de baan 24 in gebruik had besloot ik om aan de kant van Marsum op het
heuveltje te gaan staan, aan de baankop 06. Ik had het idee dat ik de uitvliegende toestellen zou kunnen fotograferen,
net bij het wegdraaien van de baan na de start. Iets over negen uur werd een hele serie motoren gestart op de flightline.
Als eerste kwam de Nederlandse Hercules los van de grond gevolgd door een hele zwerm Nederlandse Vipers. Gevold door twee
paartjes Rafales ging dan ook uiteindelijk het hoofddoel van deze dag in de take-off. Dat waren de Duitse Phantoms die
met zijn vieren uitvlogen. Uiteraard moest er nog even een serie foto's gemaakt worden van de karakteristieke lange zwarte
rookpluimen die deze dingen achterlaten. Na de binnenkomst van de ochtendvlucht was het tijd om richting de hoofdpoort van
de basis te gaan waar zich ondertussen al een groep mensen zich had verzameld voor het basisbezoek tijdens de middagvlucht.
Na de nodige administratie konden we dan allemaal plaatsnemen in een bus die ons via de hoofdpoort naar de baankop 24 bracht.
We mochten daar heel de middag tussen de commandobunker en de rolbaan in staan. De middag begon al heel goed. De Franse
Alpha-Jet die in de ochtend was binnengekomen kwam als eerste aan taxiën. Een leuk extraatje dat we toch even leken te gaan
missen omdat hij de tweede rolbaan pakte, in plaats van de eerste waar wij stonden. Gelukkig had deze Fransman het allemaal
heel goed begrepen en na de take-off draaide hij terug naar de baan om vervolgens een hele fraaie low approach te maken. Je
zou bijna zeggen dat het kleine ding door een Belg gevlogen werd.
Na 20 tot 30 minuten begon de flightline ineens tot leven te komen. Net als tijdens de ochtendvlucht zou ook nu de Hercules
als eerste vertrekken. Deze kwam van de overkant waar normaal de F-16’s van het 322 squadron staan. Gelijk na het vertrek van
de Hercules kwamen de eerste fighters aan taxiën over de rolbaan waar wij naast stonden. Recht voor ons stelden een tweetal
Franse Rafales zich op de holding, de Rafales stonden er heel erg fotogeniek bij. Na het vertrek van de eerste Rafales kwamen
er vier Belgische F-16’s van Florennes op diezelfde plaats staan. De achtergrond was mooi groen. Dit komt de kwaliteit van de
foto’s ten goede. Achter de Belgische Vipers kwamen de Phantoms tevoorschijn met vier toestellen sterk. De Phantoms waren mijn
hoofddoel tijdens mijn bezoek aan deze oefening. De Phantoms van "Richthofen" stonden er echt prachtig bij onder het mooie
lente- zonnetje; met een mooie groene achtergrond. Met veel kabaal en zwarte rook kwamen de Phantoms één voor één in beweging
en gingen ze achtereenvolgens de lucht in. Vervolgens werden we weer op een paartje Rafales getrakteerd met daar achteraan de
Noorse Falcon 20. Ook dit keer bestond de formatie rafales uit een single en een dual seater. Tot slot ging er nog een hele
berg met Nederlandse Vipers uit die er ook erg goed bij stonden. Ze kwamen ineens vanuit alle kanten van het veld voorbij.
Een aantal Vipers hadden aan aantal leuke dingen onder de vleugels hangen zoals dummy 1000 & 2000 ponders en AMRAAM
raketten.
Voordat de eerste kisten weer binnen zouden komen werden we met de bus naar de baankop 06 gereden waar we vervolgens de
landing mochten fotograferen. De Phantoms kwamen binnen met hun remparachute achter het vliegtuig. Alle landende vliegtuigen
gebruikten de op een na laatste rolbaan aan het einde van de startbaan. Alleen de Phantom reden door naar het einde, omdat
zij hun remparachute moesten droppen. Binnen een tijd van ongeveer 45 tot 60 minuten na de landing van het eerste toestel was
de hele missie weer binnen en konden wij terug naar de bus. Het bezoek was afgelopen. De conclusie van dit verhaal is dat het
dik voor elkaar was op Leeuwarden en dat de organisatie goed was opgezet door de staf voorlichting.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|