Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Internationale oefening Frisian Flag; Leeuwarden, 9 april 2008

De Grootste Nederlandse Luchtoefening; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op woensdag 9 april 2008, mocht ik deel nemen aan het basisbezoek rondom de oefening Frisian Flag. Het is jaarlijks de grootste oefening van de KLu die gehouden wordt op de vliegbasis Leeuwarden. Aan de oefening doen diverse deelnemers mee uit verschillende Europese landen zoals: Duitsland, Frankrijk en België.

In de periode van maandag 31 maart tot en met vrijdag 11 april 2008 wordt er op de Vliegbasis Leeuwarden de internationale oefening Frisian Flag 2008 gehouden. Vliegers beoefenen in deze periode vluchten ten behoeve van zowel luchtverdediging als luchtsteun aan grondtroepen. Tijdens de oefeningen wordt er tweemaal gestart en geland per dag. Doel van de oefening is de deelnemende vliegers te trainen in het uitvoeren van complexe missies in internationaal verband. Hierbij staan scenario´s van toekomstige NATO-Response Force (NRF) inzet en huidige inzet zoals in Afghanistan en Irak centraal. Frisian Flag is een soortgelijke grootschalige internationale vliegoefening als Red Flag in de VS en Maple Flag in Canada.

Naast 12 Nederlandse F-16’s is de Duitse Luchtmacht vertegenwoordigd met 6 F-4’s, de Belgische Luchtmacht met 8 F-16’s en de Franse Luchtmacht met 5 Rafales. De Noorse Luchtmacht levert een Falcon DA-20, dit vliegtuig wordt ingezet om radar en communicatiesystemen te verstoren als onderdeel van de oefening. Een KDC-10 tankvliegtuig levert een bijdrage aan de oefening vanaf de Vliegbasis Eindhoven en een C-130 transportvliegtuig neemt van 7 tot en met 9 april deel aan de oefening vanaf de Vliegbasis Leeuwarden. Tijdens Frisian Flag 2008 wordt het grootste deel van de missies in de oefengebieden boven de Noordzee uitgevoerd ten behoeve van luchtverdedigingmissies. Ook wordt er gebruik gemaakt van de Vliehors Schietrange, het militair oefengebied de Marnewaard en een gebied bij Zurich boven West-Friesland ten behoeve van aanvallen van doelen op de grond. De vliegers van de Koninklijke Luchtmacht en internationale partners verlenen tijdens deze oefening onder andere ondersteuning aan de grondtroepen en de marine. Daarom wordt tijdens de oefening onder andere ook samengewerkt met zogenoemde ‘Forward Air Controllers’ afkomstig van de Koninklijke Landmacht en schepen van de Koninklijke Marine. Militairen geven tijdens deze oefening per radio aanwijzingen aan de vliegers.

Net een kwartier voordat de ochtendvlucht eruit zou gaan arriveerde ik op vliegbasis Leeuwarden ook wel in het Fries Ljouwert genoemd. Aangezien de basis op deze dag de baan 24 in gebruik had besloot ik om aan de kant van Marsum op het heuveltje te gaan staan, aan de baankop 06. Ik had het idee dat ik de uitvliegende toestellen zou kunnen fotograferen, net bij het wegdraaien van de baan na de start. Iets over negen uur werd een hele serie motoren gestart op de flightline. Als eerste kwam de Nederlandse Hercules los van de grond gevolgd door een hele zwerm Nederlandse Vipers. Gevold door twee paartjes Rafales ging dan ook uiteindelijk het hoofddoel van deze dag in de take-off. Dat waren de Duitse Phantoms die met zijn vieren uitvlogen. Uiteraard moest er nog even een serie foto's gemaakt worden van de karakteristieke lange zwarte rookpluimen die deze dingen achterlaten. Na de binnenkomst van de ochtendvlucht was het tijd om richting de hoofdpoort van de basis te gaan waar zich ondertussen al een groep mensen zich had verzameld voor het basisbezoek tijdens de middagvlucht. Na de nodige administratie konden we dan allemaal plaatsnemen in een bus die ons via de hoofdpoort naar de baankop 24 bracht. We mochten daar heel de middag tussen de commandobunker en de rolbaan in staan. De middag begon al heel goed. De Franse Alpha-Jet die in de ochtend was binnengekomen kwam als eerste aan taxiën. Een leuk extraatje dat we toch even leken te gaan missen omdat hij de tweede rolbaan pakte, in plaats van de eerste waar wij stonden. Gelukkig had deze Fransman het allemaal heel goed begrepen en na de take-off draaide hij terug naar de baan om vervolgens een hele fraaie low approach te maken. Je zou bijna zeggen dat het kleine ding door een Belg gevlogen werd.

Na 20 tot 30 minuten begon de flightline ineens tot leven te komen. Net als tijdens de ochtendvlucht zou ook nu de Hercules als eerste vertrekken. Deze kwam van de overkant waar normaal de F-16’s van het 322 squadron staan. Gelijk na het vertrek van de Hercules kwamen de eerste fighters aan taxiën over de rolbaan waar wij naast stonden. Recht voor ons stelden een tweetal Franse Rafales zich op de holding, de Rafales stonden er heel erg fotogeniek bij. Na het vertrek van de eerste Rafales kwamen er vier Belgische F-16’s van Florennes op diezelfde plaats staan. De achtergrond was mooi groen. Dit komt de kwaliteit van de foto’s ten goede. Achter de Belgische Vipers kwamen de Phantoms tevoorschijn met vier toestellen sterk. De Phantoms waren mijn hoofddoel tijdens mijn bezoek aan deze oefening. De Phantoms van "Richthofen" stonden er echt prachtig bij onder het mooie lente- zonnetje; met een mooie groene achtergrond. Met veel kabaal en zwarte rook kwamen de Phantoms één voor één in beweging en gingen ze achtereenvolgens de lucht in. Vervolgens werden we weer op een paartje Rafales getrakteerd met daar achteraan de Noorse Falcon 20. Ook dit keer bestond de formatie rafales uit een single en een dual seater. Tot slot ging er nog een hele berg met Nederlandse Vipers uit die er ook erg goed bij stonden. Ze kwamen ineens vanuit alle kanten van het veld voorbij. Een aantal Vipers hadden aan aantal leuke dingen onder de vleugels hangen zoals dummy 1000 & 2000 ponders en AMRAAM raketten. Voordat de eerste kisten weer binnen zouden komen werden we met de bus naar de baankop 06 gereden waar we vervolgens de landing mochten fotograferen. De Phantoms kwamen binnen met hun remparachute achter het vliegtuig. Alle landende vliegtuigen gebruikten de op een na laatste rolbaan aan het einde van de startbaan. Alleen de Phantom reden door naar het einde, omdat zij hun remparachute moesten droppen. Binnen een tijd van ongeveer 45 tot 60 minuten na de landing van het eerste toestel was de hele missie weer binnen en konden wij terug naar de bus. Het bezoek was afgelopen. De conclusie van dit verhaal is dat het dik voor elkaar was op Leeuwarden en dat de organisatie goed was opgezet door de staf voorlichting.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden