Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

50 Jaar Phabulous Phantom; Wittmundhafen, 29 juli 2008

Een Halve Eeuw Rokende Slagkracht, Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Na velen verhalen te hebben gehoord over de uitstekende fotografeer mogelijkheden op de Noord Duitse basis Wittmundhafen, ben ik er op dinsdag 29 juli 2008 op goed geluk heen gegaan. Deze basis is de enige plaats die over is in West Europa waar de F-4 Phantom nog operationeel te zien is.

Op Wittmundhafen staat een van de 4 traditionele luchtverdedigingeenheden van de Duitse Luftwaffe. De eenheid genaamd Jagdgeschwader 71 (JG-71) is de enige van de vier welke nog met de F-4F Phantom II vliegt. JG-72 te hopsten is ondertussen al opgeheven en het veld is gesloten. Terwijl J-73 gestationeerd op Laage en JG-74 gestationeerd op Neuburg al zijn geconverteerd naar de EF-2000 Eurofighter. Wittmundhafen is daarmee de enige basis in heel West Europa waar de F-4 Phantom nog een operationele taak heeft. Deze basis heeft de taak om het Noord Duitse luchtruim te verdedigen en bewaken tegen ongewenste indringers of ongeïdenti- ficeerde objecten.

JG-71 werd op 6 juni 1959 opgericht te Ahlhorn en kreeg in 1960 van de NATO de taak om het Duitse luchtruim te verdedigen. De traditionele naam Richthofen kreeg de eenheid exact 43 jaar na het overlijden van de Rode Baron Manfred Von Richthofen. Met het goedkeuren van de Bondskanselier Heinrich Lübke werd op deze manier de grote naam van Von Richthofen geëerd. In 1963 werd de eenheid verplaatst naar het huidige Wittmundhafen en vond er tevens ook de conversie plaats van de F-86 Sabre naar de F-104 Starfighter. Het was hiermee de eerste eenheid in heel West Duitsland welke met de Starfighter werd uitgerust. In 1974 werd de Starfighter omgeruild voor de F-4F Phantom II en dit is tevens ook nog steeds het huidige type waarmee deze eenheid op dit moment vliegt. De Phantoms van Richthofen zijn eenvoudig te herkennen aan de rode letter R op de luchtinlaat.

Na een rit van 4 uur met de auto kwam ik dan eindelijk aan in hoge Noorden van Duitsland rond de klok van acht uur. Het was maar goed dat ik op tijd was vertrokken, want toen ik arriveerde stonden de eerste Phantoms al te wachten op het holding point aan het begin van de baan. De verhalen dat de Duitsers er meestal vroeg bij zijn op deze basis waren dus helemaal waar. Na een plekje te hebben gevonden langs het hek gingen dus de eerste zes Phantoms al take-off, wat gepaard ging met een hoop kabaal en de karakteristieke rookpluimen achter de vliegtuigen. Het weer was op deze dag strak blauw met een mooie zomerzon, dit gaf een mooi effect op de Phantoms welke op een afstand van ongeveer 75-100m met volle nabrander opstegen. Ik besloot om op deze plaats te blijven tot de eerste vlucht terug was. Na iets minder dan een uur melden de eerste Phantoms zich al voor de landing. En het doel wat ik voor ogen had werd bereikt de Phantoms die binnen kwamen rolden voor mij langs met de remparachute erachter, dit leverde de gewenste foto’s op voor dit moment.

Na de binnenkomst van de eerste vlucht besloot ik om op een andere locatie te gaan staan. Aan bijna het begin van de baan ligt het holding platform waar normaal de Phantoms oplijnen en afgecheckt worden alvorens ze de baan opdraaien. Om deze plaats te bereiken was een wilde rit met de auto nodig over de onverharde paden rond het veld. Soms waren de gaten in de weg zo diep dat je er echt stapvoets doorheen moest rijden. Wat ik niet wist was dat er de volgende dag een spotterdag zou zijn op Wittmund ter ere van het 50 jarige bestaan van de F-4 Phantom. Voor de spotterdag zouden er een aantal gekleurde Phantoms voor de dag gehaald worden welke overigens niet allemaal van Wittmund afkomstig zijn. De dag voor de spotterdag, dus vandaag zouden drie gekleurde Phantoms een gezamenlijke fotovlucht gaan maken boven Duitsland. Na een half uur wachten verschenen de drie gekleurde Phantoms dan ook op de holding en ze lijnden keurig naast elkaar op om afgecheckt te worden. De eerste F-4 was met blauwtinten gespoten in een 50 jaar Phantom jasje. De tweede Phantom was gespoten in een oranje kleur welke de eenheid kleur is van

WTD-61 te Manching-Ingolstadt in Zuid Duitsland. Deze testeenheid was 50 jaar oud en had ter ere daarvan een Phantom en een Tornado oranje gespoten. Vandaag op Wittmund was alleen de oranje Phantom aanwezig, de oranje Tornado hadden ze dus thuisgelaten. De derde Phantom was nog een restant van het inmiddels naar de Eurofighter geconverteerde Neuburg. Deze Phantom was gespoten in een zwart grijze kleur welke het afscheid symboliseerde van de Phantom op Neuburg in Zuid Duitsland. Dit moment zou achteraf een uniek moment gebleken zijn, want dit was de enige keer ooit dat alle drie de gekleurde Phantoms gezamenlijk vlogen om het 50 jarig jubileum van dit type te vieren. Op de spottersdag zelf werd er namelijk niet gevlogen met deze kisten.

Nadat de drie jubileum kisten vertrokken waren zouden de normale operationele vluchten gewoon doorgaan en er verzamelden zich al heel snel veel Phantoms op het holding point. Het waren er zoveel dat ze lang niet allemaal op dit punt konden staan. Het verbaasde me dat er zoveel Phantoms uit zouden gaan hier op Wittmund, uiteindelijk zouden er maar liefst 17 vliegtuigen uit gaan wat hedendaags best veel is. Op het holding platform stonden vier Phantoms naast elkaar mooi met de kappen geopend en het grond personeel was druk bezig met het afchecken van deze vliegtuigen. Ondertussen kwamen er nog een aantal Phantoms binnen die ik kenne- lijk vroeg in de ochtend gemist had, gelukkig waren deze op dit punt goed te fotograferen. Toen de Phantoms eindelijk naar de baan kwamen, begon de achter- grond zich aardig te vervagen. De bossen op de achtergrond verdwenen in een dikke zwarte rooklaag welke door de vliegtuigen werden verspreid over het hele platform. Het opstijgen van al deze Phantoms ging gepaard met een hele hoop kabaal en een voor een verdwenen ze aan de horizon. Een tijdje na de massastart van al die Phantoms, zouden de drie gekleurde varianten terugkeren naar Wittmund. Ze kwamen eerst overgevlogen in een strakke formatie waarbij de oranje F-4 voorop vloog. De landing was vanaf deze locatie ook een erg mooi schouwspel. Precies voor mij zouden ze voor het eerst de grond raken wat gepaard ging met rookpluimen van de wielen op het moment dat deze de grond

raakten. Wanneer de Phantoms schuin van voren werden gefotografeerd, hingen ze nog maar een paar meter boven de baan wat ook een fraai gezicht was. De oranje F-4 kwam als eerste binnen gevolgd door de 50 jaar Phantom F-4 en tot slot gevolgd door de Neuburg F-4. Een klein half uur nadat de gekleurde Phantoms binnen waren, zouden ook de overige Phantoms een voor een binnen druppelen. Na de binnenkomst van de laatste Phantoms besloot ik om mezelf weer te gaan verplaatsen, ditmaal naar de kop van de baan. Hier aangekomen hadden eindelijk de eerste A-4 Skyhawks hun motoren gestart en zouden dan ook pas wat later op de middag voor het eerst uitvliegen. Er kwamen twee witte Skyhawks aan taxiën welke in een strakke formatie zouden vertrekken. De Skyhawks die op Wittmund staan zijn van BAe Systems en worden gebruikt voor testvluchten en doelslepen voor andere vliegtuigen. Wat later zouden er nog twee Skyhawks vertrekken waaronder ook de ex Israëlische Skyhawk die nog in een strak camo was gespoten, deze zou ik niet meer meepikken hier bij de baan omdat ik me zou verplaatsen naar de landing.

Ondertussen toen ik me naar de landing verplaatste gingen er weer vele Phantoms take-off, deze zouden we later in de landing allemaal uitgebreid kunnen fotograferen. Na een half uur wachten zouden alle vier de Skyhawks die eerder waren opgestegen terugkeren naar Wittmund. De eerste twee zou ik nog hebben met de zon erop maar de laatste twee niet meer omdat het weer aan het omslaan was. Het zou die middag toen ik naar huis ging nog even stevig gaan regenen in het Noorden van Duitsland. Nadat de laatste Phantoms ook binnen waren besloot ik om rond de klo9k van vier uur weer richting huis te gaan. Na een van mijn meest productieve dag ooit kon ik dus met een meer dan tevreden gevoel naar Nederland terugkeren. Met een aantal unieke gebeurtenissen en ruim 27 verschillende Phantoms had ik dus een aardige uitbreiding verzameld voor mijn Phantom verzameling. Na wederom 4 uur terug rijden zonder al teveel problemen kam ik dus uitgeput en voldaan thuis met ruim 600 foto’s op de kaarten. Al met al een leuke dag naar welke ik met een goed gevoel terugkijk.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden