Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Escadron de Chasse 1/30; Colmar-Meyenheim, 25 augustus 2008

De Mirages van Normandie-Niemen; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op maandag 25 augustus 2008, had ik een basisbezoek op Colmar-Meyenheim. Op deze basis staat het Escadron de Chasse 1/30 Normandie-Niemen gebaseerd. De eenheid is operationeel met de Mirage F-1B en de Mirage F-1CT. Dit veld zal door de aangekondigde bezuinigingen gaan sluiten aan het begin van 2009.

Colmar-Meyenheim ook aangeduid als Base Aérienne 132 (BA132) ligt tegen de Frans Duitse grens in het noordoosten van Frankrijk. De basis ligt naast de stad Meyenheim tussen Colmar en Mulhouse in de regio Haut-Rhin. Op de basis staat het Escadron de Chasse 1/30 gebaseerd. Deze eenheid is een afstammeling van het beroemde regiment "Normandie-Niemen" welke is opgericht in 1942. The Hunting Party "Normandie-Niemen" werd eind 1942 opgericht. De eenheid werd uitgezonden naar Libanon onder de naam "Normandie". De eenheid bestond uit een groep Franse jachtvliegers en technici welke allemaal vrijwilligers waren uit de regio Normandië. De eenheid was naar het oostfront gestuurd om daar de Sovjets te ondersteunen. Generaal de Gaulle vond het belangrijk dat Franse soldaten op alle fronten in de oorlog zouden vechten tegen de Nazi’s. De eerste groep bestond uit 14 piloten en achtenvijftig technici. Verder waren er 17 Sovjet ingenieurs afgevaardigd naar de eenheid. Na langdurige onderhandelingen met de Sovjets, verliet de eenheid op 12 november 1942 Libanon om zich te vestigen op Ivanovo. Deze basis ligt 250 km ten noordoosten van de Russische hoofdstad Moskou. De eenheid vocht daar aan Russische zijde tijdens de slag bij Koersk-Orel. Josef Stalin stond erop dat de eenheid met de Russen zou vechten om dominantie over de rivier Niemen in juli 1944. De eenheid ontvangt veel militaire onderscheidingen van zowel Russische zijde als Franse zijde. De eenheid wordt vanaf dat moment omgedoopt in “Normandie-Niemen”. Eind 1944, zijn de piloten van deze eenheid de eersten die namens Frankrijk Duitsland binnentrekken. Als de militairen van deze eenheid terugkeren naar Frankrijk in juni 1945, worden zij als ware Franse helden binnengehaald op de Franse basis Le-Bourget nabij Parijs.

Nadat de eenheid een korte tijd was verbleven op Le-Bourget en daarna Toussus-le-Noble, verhuisde de eenheid in 1947 naar Rabat-Sale in Marokko. Tijdens de Indo-

China Oorlog, werd het regiment gevestigd in Saigon. Vervolgens werd de eenheid gevestigd in noord Afrika in Algerije. In 1953 werd het regiment in tweeën gesplitst: de luchtvaarttak werd het Escadron de Chasse 2/6 Normandie-Niemen. Na de ontbin- ding van het 6e Wing, werd het eskader toegevoegd aan de 30ste Fighter Wing. Daar kreeg de eenheid de naam Escadron de Chasse 2/30 Normandie-Niemen. Het eskader keerde terug naar Frankrijk in 1962 toen het werd gebaseerd op Orange. Ook hier bleef de eenheid niet lang, want in 1966 verhuisde de eenheid naar Reims. Hier zou de eenheid ruim dertig jaar blijven zitten. De eenheid vliegt vanaf het moment dat het aankwam op Reims met de Mirage F-1 tot op de dag van vandaag. De eenheid vierde op 18 september 1992 haar vijftigste verjaardag. In 1993 stond er weer een verhuizing op het programma van de eenheid. Ditmaal werd er verhuisd van Reims naar het huidige Colmar-Meyenheim. De eenheid draagt nog steeds de naam Escadron de Chasse 2/30 wanneer ze verhuizen naar Colmar. In 2008 wordt deze naam veranderd in Escadron de Chasse 1/30, omdat de eenheid Escadron de Chasse 1/30 Alsace wordt opgeheven. De eenheid lijkt geen lang leven meer te hebben zoals het er nu voor staat. Door de Franse bezuinigingsplannen, gaat Colmar-Meyenheim sluiten in het voorjaar van 2009.

Na een rit van ruim 6 uur met de auto, kwam ik rond 10 uur in de ochtend aan op Colmar-Meyenheim. Mijn bezoek zou pas om een uur in de middag starten dus ik nam plaats in de landing om wat van de ochtendvlucht mee te pikken. Er werd niet echt veel gevlogen tijdens de ochtenduren. Pas na een half uur zou ik de eerste Mirage F-1 waarnemen. De rood gekleurde special paint Mirage vertrok. Dit was helaas de enige Mirage die het veld verliet. Deze Mirage F-1B maakte ruim 10 approaches op Colmar waardoor ik hem wel uitgebreid op de foto kon zetten. Wat later in de ochtend bleek dat er gelukkig wel een paar ander Mirages waren vertrokken toen ik nog niet op Colmar was. Een tweetal Mirage F-1CT’s hing voor de baan voor de landing. Deze twee toestellen kwamen in een formatie binnen voor de landing. Na de landing van deze twee Mirages, zat de ochtend er op. Ik verplaatste me dan ook naar de hoofdpoort van dit veld voor mijn bezoek in de middag. Het duurde hier niet lang en we werden opgehaald door onze begeleiders. De begeleiding bestond uit een Mirage vlieger en een dame van de PR sectie. We werden eerst ontvangen in een briefing ruimte waar we een korte presentatie kregen over de basis met al haar taken, materieel en personeel. De presentatie duurde niet lang en al snel verplaatsten we ons in de richting van de flightline. Hier stonden een aantal Mirages buiten en die mochten we dan ook allemaal een voor een fotograferen.

Tijdens onze presentatie eerder, waren er al een aantal Mirages vertrokken. Toen wij langs de rolbaan stonden kwamen deze twee Mirages terug op Colmar. De twee Mirage F-1CT’s waren beide uitgerust met een enorme centerline tank. De toestellen verschenen via de taxibaan die aan de linkerkant van het shelterkamp verbonden zit met het startbaan stelsel. De Mirages maakten een bocht naar rechts en ze taxieden naar ons toe. De tweede Mirage werd voor een hangaar naast de sunshelter van de eerste Mirage geplaatst. Nadat de twee actieve Mirages door ons waren gefotogra- feerd, liepen we naar een hangaar waas de rood gekleurde Special paint Mirage stond. Dit toestel werd speciaal voor ons naar buiten getrokken en we mochten deze Mirage F-1B van alle kanten fotograferen. Ondertussen werden er nog een aantal Mirages opgestart. Na een tijdje verschenen er twee Mirage F-1B’s. Deze variant van de Mirage F-1 is erg oud en dat was goed te zien aan de toestellen. Ook deze werden door mij op de foto gezet. Na het vertrek van deze Mirages zat ons bezoek erop. Het was een kort maar krachtig bezoek met veel mooie foto’s.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden