Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Fotografie op het Gouden Uur; Florennes, 11 december 2008

The Tactical Leadership Program 2008/6; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op donderdag 11 december 2008, ben ik naar de laatste TLP van het jaar geweest. De temperatuur op de dag lag ver onder het nulpunt, waardoor de foto’s zeer helder zijn. In combinatie meet de laagstaande winterzon, leverde dit een unieke fotorapportage op van deze TLP editie.

Elke TLP cursus bestaat uit maximaal 26 slots. Een slot staat gelijk aan een vliegtuig en zijn bemanning. Er zijn op jaarbasis dan ook 160 slots beschikbaar. MoU naties kopen jaarlijks een bepaald aantal slots. Dit wordt gedaan op basis van hun eisen en operationele verplichtingen. De overige slots worden aangeboden en verkocht aan de NAVO-landen die mee kunnen doen als "Guest Participants". Enkele voorbeelden van landen die regelmatig als “Guest participant” optreden, zijn: Noorwegen, Portugal en Turkije. De TLP Flying Branch stelt de zes jaarlijkse cursussen op ten aanzien van de toewijzing van slots. Dit heeft te maken met de verschillende typen vliegtuigen en de operationele rol hiervan. De TLP cursussen worden meestal ingedeeld in verschil- lende subgroepen van deelnemers. Zo doen er meestal tussen de 12 en 18 vliegtuigen mee in de rol van luchtgrond aanval. Dit kunnen vliegtuigen zijn die gespecialiseerd zijn in close air support, het aanvallen van vijandelijke de vijandelijke luchtverdediging of fotoverkenning. Verder doen er meestal 4 tot 8 vliegtuigen mee die gespecialiseerd zijn in de luchtlucht rol zoals lucht defensie en superioriteit in de lucht. Vliegtuigtypen die regelmatig te zien zijn op de TLP zijn onder andere: de F-4 Phantom, de F-16 Fighting Falcon, de F-18 Hornett, Mirage 2000, de Rafale, de Typhoon en de Tornado.

Het is de bedoeling dat elke eenheid wanneer mogelijk een tweezitsvariant of twin-stickvariant van zijn type meeneemt naar de oefening. De back seat van dit vliegtuig is dan bezet door een TLP-instructeur tijdens een van de missies voor toezicht en controle op de doelstellingen. Om een meer realistisch scenario te krijgen, zij er de zogenaamde "External Assets" opgenomen tijdens bepaalde fasen van de oefening. Deze niet cursisten zijn onder andere AWACS vliegtuigen, helikopters en de tanker. Ook zijn er vaak andere soorten gevechtsvliegtuigen betrokken bij de training, zoals: ECM en SEAD vliegtuigen en extra gevechtsvliegtuigen. Veel TLP missies worden

gecontroleerd door een NAVO E-3A welke afkomstig is van Geilenkirchen in Duitsland. De AWACS vliegtuigen vliegen meestal vanaf Geilenkirchen tijdens de oefening, maar soms staan ze ook gebaseerd op Florennes tijdens de oefening. De TLP organisatie heeft het liefste dat de AWACS op Florennes staat omdat de AWACS bemanning dan aanwezig kan zijn bij de briefing en debriefing van de missie. Naast de deelnemers aan de TLP, doen er ook geregeld externe NAVO eenheden mee aan de oefening. Deze vliegtuigen opereren vaak in de rol van de vijand. Hun primaire taak is vaak het verdedigen van het luchtruim tegen de TLP deelnemers. Vliegtuigen die vaak deze rol op zich nemen zijn: Duitse F-4’s, Britse Tornado F3’s Franse Mirage 2000’s, Spaanse F-18’s, Nederlandse en Belgische F-16’s en gespecialiseerde agressors van de RAF van het 100 Squadron met hun Hawks. Vliegtuigen uit andere landen van Europa zijn normaal gesproken van harte welkom om deel te nemen aan de oefening in de rol van External Assets. De TLP cursisten kunnen dan leren onderscheidt te maken tussen vriendelijke en vijandige luchtmachten. Ook de andere tactieken die de External Assets gebruiken komt de realiteit van de oefening ten goede, want de cursisten moeten hiermee leren omgaan.

Voor de het laatste bezoek aan de TLP van dit jaar, arriveerde ik om 10 uur in de ochtend op de zuid Belgische vliegbasis Florennes. Het weer vandaag van in eerste instantie bewolkt, maar daar zou snel verandering in komen. De eerste vertrekkende toestellen zou ik fotograferen met bewolkt weer. Al het verkeer wat daarna vertrok pakte ik met voortreffelijke lichtcondities. Het voordeel van fotograferen op een koude winterdag is dat de lucht zeer helder is en dat de zon laag aan de horizon staat. Vooral bij de laatste toestellen die terug keerden op Florennes leverde dit uitmuntende situaties op met het licht. De vliegtuigen kleurden allemaal oranje op door de ondergaande zon. Na een uur wachten kwam er eindelijk beweging op het TLP platform. De mensen van het grondpersoneel begonnen de vliegtuigen voor te bereiden op een TLP missie. Na een kwartier werden de eerste motoren gestart. De eerste vliegtuigen die aan de kop van de baan verschenen waren drie Portugese F-16’s van Monte-Real. Ik was erg blij met deze F-16’s, want het was de eerste keer dat ik deze zou fotograferen sinds ik digitaal fotografeer. Na de F-16’s verschenen er twee Franse Rafales, twee Spaanse Mirages en twee Spaanse Hornetts. De Duitsers deden mee aan deze TLP missie met twee Tornado ECR en twee F-4 Phantom vliegtuigen. Tot slot zouden er nog twee Amerikaanse F-16’s van Aviano opstijgen.

Na de vertrekgolf was het voor een periode van 1,5 uur stil op Florennes. Het was vandaag erg koud, want de temperatuur lag 5 graden onder nul. Wat later op de middag dan gebruikelijk verschenen de eerste toestellen aan de horizon. Het eerste toestel dat binnenkwam, had niks met de TLP te maken. De eerste TLP deelnemers die terug kwamen waren de twee Spaanse Mirages. Deze lichtgrijze vliegtuigen zagen er goed uit door de laagstaande zon. De zon zakte steeds verder weg in een relatief korte tijd. Dit kwam de kwaliteit van de foto’s ten goede. Toen de Duitsers binnenkwamen, kleurden de vliegtuigen al helemaal geel door het licht. Later zou dit zelfs overgaan in oranje. De laatste binnenkomers van deze TLP waren de Drie Portugese F-16’s. Het was ondertussen al bijna donker en de foto’s die ik maakte van deze vliegtuigen waren dan ook geweldig. De Portugese F-16’s kleurden helemaal oranje door de ondergaande zon. Na de landing van de Portugezen zat de TLP missie erop voor vandaag. De kwaliteit van de foto’s was misschien wel de beste die ik ooit heb gemaakt op een TLP op Florennes. Ik keerde dan ook met een voldaan gevoel huiswaarts. Deze editie van de TLP was een zeer waardige afsluiting van het jaar 2008 voor mij.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden