Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Franse Alpha-Jets op vliegbasis Volkel; Volkel, 24 februari 2009

Een Werkdag Als Alle Andere; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op dinsdag 24 februari ben ik gewoon op goed geluk naar vliegbasis Volkel gereden om daar de F-16's van de Koninklijke Luchtmacht te fotograferen. Vliegbasis Volkel is samen met de Friese vliegbasis Leeuwarden het thuishonk van de Nederlandse F-16 vloot.

Volkel is een basis die in de tweede wereld oorlog is gevormd door de Duitsers. In 1940 begonnen de Duitsers met de aanleg van een vliegveld bij Odiliapeel. Het werd een zogeheten nachtlandeplatz voor de jachtvliegtuigen van de Duitse Luftwaffe. De locatie was toen strategisch ten zuiden van de grote rivieren. De geallieerde bommenwerpers, die veelal 's nachts naar het Ruhrgebied vlogen gebruikten tijdens nachtelijke vluchten de Nederlandse rivieren als orientatiepunt. Het veld was daardoor dan ook regelmatig het doelwit van Engelse en Amerikaanse bombar- dementen. Tegenwoordig is de voormalige Starfighterbasis van de Koninklijke Luchtmacht het thuishonk van de Nederlands F-16 vloot. Het Brabantse Volkel is samen met het Friese Leeuwarden een van de twee MOB's (Main Operating Base) van de Luchtmacht. De basis biedt onderdak aan maar liefst drie van de vijf F-16 squadrons welke in Nederland gestationeerd zijn. Het 311 squadron bijgenaamd "Skido" en het 312 squadron bijgenaamd "Bonzo" zijn sinds 1952 actief gestationeerd op deze basis. Het 313 squadron bijgenaamd "Tiger" is sinds 2007 gestationeerd op deze basis en is afkomstig van de inmiddels gesloten vliegbasis Twenthe. Het 313 squadron is overigens wel op Volkel opgericht in 1953 en heeft ook op vliegbasis Woensdrecht en vliegbasis Twenthe gestaan. Het 306 fotoverkenningssquadron welke jarenlang actief was op Volkel is in 2007 met de komst van het 313 squadron verhuisd naar Springfield Ohio waar het nu deel uit maakt van het Nederlandse opleidingsdetachement.

Rond kwart voor negen in de ochtend kwam ik aan op Volkel, het was er nog rustig en ik was de enige die op dit moment op de spotters plaats aanwezig was. Na een klein half uur hoorden we in de bossen achter de rolbaan de eerste F-16 motoren starten. De eerste vlucht die eruit zo gaan bestond uit een tweetal 312 sqn F-16's welke met veel naverbrander geweld het lucht luchtruim verkozen. vijftien minuten na deze twee Vipers, volgde de rest. Er gingen nog eens zes toestellen uit welke van erg dichtbij

(25-50m) zijn te fotograferen op de rolbaan. De naverbrander is heel goed zichtbaar bij de take-off omdat het weer heel erg grijs was deze dag. De lange oranje stralen aan de achterkant waren echt prachtig om vast te leggen op film. Tot slot ging er ook nog de enige dual F-16 van de dag uit welke slechts twee droptanks onder de vleugels had hangen. Na ruim een uur zouden de eerste twee Vipers terug keren naar Volkel. De twee vliegtuigen kwamen in een strakke formatie binnen en zetten hem tegelijk aan de grond op baan 24. Ook dit was een fraai gezicht en leverde leuke foto's op. Na de landing zat er een Fokker 50 van Eindhoven in het circuit en werden we dus op deze manier bezig gehouden tot de rest van de F-16's zou terugkeren. Een half uur na de Fokker 50 zaten dan ook de laatste zeven Vipers op de approach en kon het landingsfeest beginnen. Ook kwam er op de valreep na de landing van de F-16's nog een Hercules van Eindhoven langs die ook nog een tweetal doorstarts maakte.

Aan het begin van de middag, het was inmiddels half twee werden we wakker met het bericht dat er een Frans vliegtuig contact zocht met Volkel. Ik ging natuurlijk snel klaarstaan bij het hek en enkele minuten later zat er zomaar een Franse Alpha-Jet in de landing. Deze was erg moeilijk vast te leggen door het grijze weer. Ondertussen hadden de eerste zes F-16 voor de middagvlucht zich al verzameld op het holding punt aan de baankop 24. Onder deze zes Vipers bevond zich de J-008 met de beschilderde tijgerstaart van 55 jaar 313 sqn. Het was vooraf gezien mijn hoofddoel om vandaag deze Viper te zien en dat was gelukkig dus gelukt. Vervolgens kwam het bericht uit de scanner dat er nog een Alpha-Jet binnen kwam, het werd dus zomaar onaange- kondigd een interessante middag. Nadat de Alpha-Jet was geland gingen en nog eens twee F-16's uit. Dit zouden de laatste twee F-16's zijn die vandaag zouden opstijgen. Om het verhaal compleet te maken kwam er ook nog eens een derde Alpha-Jet binnen. Alle drie de toestellen maakten vandaag op Volkel een tankstop om daarna hun reis te vervolgen naar Wittmundhafen in Duitsland met als eindbe- stemming Skydstrup in Denemarken. Het bleek dat de vliegers van deze Alpha-Jets leerlingen waren die een navigatievlucht maakten door west Europa.

In afwachting op de terugkerende F-16's in de middag, kwam dezelfde Hercules van vanochtend weer langs en maakte drie doorstarts waarvan een op de parallel baan. Na een klein uurtje hingen de eerste twee Vipers weer in de landing van Volkel. Ook was inmiddels bekend dat de Franse Alpha-Jets hun motoren hadden gestart en elk ogenblik konden uittaxien. Na tien minuten verschenen zij dan ook op het holding punt recht voor onze neus en konden we de kleine straaltrainers dan ook van dichtbij fotograferen. Alle drie de Alpha-Jets waren afkomstig van de Franse Basis Tours in het midden van Frankrijk. De Alpha-Jets moesten nog even wachten aan de baankop 24 omdat er ondertussen zich twee Nederlandse F-16's hadden gemeld voor de landing. De drie Alpha-Jets kozen het luchtruim om hun reis naar Wittmundhafen voort te zetten nadat deze twee Vipers binnen waren. Kort na het vertrek van de Fransen zaten de overige F-16's alweer op de approach. Als tweede zou de in tijgerkleuren beschilderde J-008 binnen komen voor de landing. Deze F-16 heeft aan de linkse kant een gele tijgeer op de staart en aan de rechtse kant een witte tijger.

De laatste F-16 was rond half vier weer terug op Volkel en dat was voor mij de trigger om de reis naar huis weer in te zetten. Deze wat een normale dag op Volkel moest zijn kreeg door het plotselinge bezoek van de Fransen een plezierige wending. Ik ging dus met een kaart vol met leuke opnamen en een tevreden gevoel weer richting de thuishaven na een plezierige dag op Volkel.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden