Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Laag en Hard over de Baan op de TLP; Florennes, 17 maart 2009

The Tactical Leadership Program 2009/2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op dinsdag 17 maart was het weer zover om een TLP op de Zuid Belgische vliegbasis Florennes bij te wonen. Op TLP 2009/2 waren zeven verschillende landen vertegenwoordigd waaronder Polen en Griekenland. Het beloofde dus weer een mooie dag te worden met een grote diversiteit aan vliegbewegingen.

De TLP is een training voor jachtvliegers die elk jaar zes maal wordt gehouden op de Belgische vliegbasis Florennes. Per cursus doen er ongeveer 24 vliegtuigen mee met hun bemanningen uit allerlei verschillende NAVO landen. Elke deelnemende eenheid neemt normaliter twee vliegtuigen mee en ongeveer 30 manschappen tijden de cursus die vier weken duurt. Tijdens de oefening doen er allerlei type vliegtuigen mee wat de oefening heel erg divers maakt voor zowel vliegers als grondpersoneel. De hoofddoelstelling van de TLP is om de cursisten te laten deelnemen in een zo realistisch mogelijk oorlogsscenario binnen de grenzen van wat mogelijk is in vredestijd. Elke dag worden er nieuwe scenario's gepresenteerd waarin alle aspecten van de moderne oorlogsvoering aan te pas komen.

Om de deelnemende vliegers te confronteren met uitzonderlijke situaties, worden er trainingsmissies gevlogen die scenario's bevatten die ze thuis op hun eigen missies niet kunnen nabootsen. Een ander doel van de cursus is het vergemakkelijken van een vrije uitwisseling van informatie over wapens, tactieken en mogelijkheden tussen de deelnemende naties. Door te vliegen in steeds weer een andere omgeving, kunnen de vliegers zich gemakkelijk trainen in een multinationale samenwerking. De beste mogelijkheden van de grote variatie aan vliegtuigen wordt hierbij optimaal tijdens de zogenaamde Combined Air Operations (COMAOs). Tijdens de cursus wordt een bouwsteen benadering gebruikt welke in 15 vluchten wordt uitgevoerd. Het is de bedoeling dat de cursisten leidinggevende vaardigheden opdoen en plannen te ontwikkelen voor een volledige multinationale samenwerking. Er worden dan ook missies gevlogen in volledig geintegreerde multinationale formaties door de deelnemers.

Door de centrale ligging van Florennes, kunnen er TLP sorties gevlogen worden

boven Engeland, Nederland, Belgie, Duitsland, Denemarken en Frankrijk. Dit biedt veel voordelen zoals de variatie van terrein en doelstellingen waar overheen wordt gevlogen. Ook wordt hierdoor de hoeveelheid geluidsoverlast van de oefening verspreid over een heel groot gebied om zo de omgeving te ontlasten. Eenmaal per jaar vliegt de TLP binnen het cursusprogramma ook nachtvluchten met als hoofddoel om COMAO operaties met de bijbehorende planning in de nachtelijke uren te ervaren. Omdat dit niet mogelijk is op Florennes in verband met onder andere de geluidsbelasting van de omgeving, worden de nachtvluchten op een ander veld ergens in Europa uitgevoerd. Door altijd ge´┐Żnteresseerd te zijn in de voorhoede van de ontwikkeling van tactieken is de TLP uitgegroeid tot een ondenkbare cursus binnen de NAVO. Door deze mindset zijn er een groot scala aan oefeningen bedacht binnen de TLP cursus en worden er continu nieuwe scenario's ontwikkeld en getest op deze cursus die de huidige conflictsituaties nabootsen van over de hele wereld.

Na een rit van ongeveer 2,5 uur rijden, kwamen we rond de klok van 10 uur aan op Florennes in het zuiden van Belgie. Het weer vandaag was koud, maar wel heel erg zonnig. Met de oosten wind die stond, zag het ernaar uit dat er vandaag vanaf de baan 08 gevlogen zou worden. Toen er eenmaal wat lokale F-16's van Florennes uit gingen bleek ons vermoeden al snel te kloppen. Aangezien je aan de andere kant niet veel fotografie mogelijkheden hebt om op de rolbaan te fotograferen met fatsoenlijk licht op dit dagdeel, besloten we aan deze kant van de baan te blijven. De vliegtuigen kwamen dus van de andere kant van het veld af en zouden na hun start laag voor ons voorbij vliegen. Dit levert doorgaans een hoop actie foto's op. Zeker wanneer er wat zwaardere vliegtuigen take-off gaan zoals bijvoorbeeld de Tornado. Na ongeveer een goede anderhalf uur wachten kwam de flightline van de TLP in leven. Overal zag je mensen over het platform lopen en het duurde dan ook niet lang voordat de eerste toestellen opstartten. Mijn hoofddoel voor vandaag was met stip op een de deelname van vier Griekse Mirage 2000's. Deze vliegtuigen mogen in de categorie exotisch gerekend worden aangezien je ze vrijwel nergens in Europa tegenkomt. Helaas voor ons ging er een van de vier stuk bij de start up en moesten we het doen met slechts drie Mirages. Naast de Mirages deden er onder andere Poolse F-16's, Duitse Tornado's, Spaanse Hornetts en Italiaanse AMX-en mee aan deze TLP. Na een klein half uur wachten verschenen dan eindelijk de eerste vliegtuigen aan de kop van de baan. Nadat we aan de andere kant van het veld een hoop kabaal hoorden gingen dan eindelijk de eerste kisten take-off. Het zou ongeveer een half uur duren voordat alle vliegtuigen take-off zouden zijn.

De eerste TLP deelnemers zouden na ongeveer anderhalf uur weer terugkeren op Florennes. Na de start hadden we dan ook meer dan genoeg tijd om naar de andere kant van de baan te rijden waar we daarna de landende deelnemers konden fotograferen. Aan de oosten wind kant van Florennes sta je iets lager dan aan de andere zijde, maar het licht staat wel heel mooi op de binnenkomende vliegtuigen. De laagstaande winterzon gaf een erg mooi effect op de binnenkomende Griekse Mirages. Ze kleurden heel erg mooi blauw vanuit de hoek schuin van achteren. Enkele Spaanse Hornetts kwamen met zijn twee tegelijk binnen in een strakke formatie. Dit vergt veel concentratie bij de vliegers om met dergelijke lage snelheden zo dicht naast elkaar te vliegen. Voor de fotograaf is het ook een sport om dit soort acties goed vast te leggen omdat vanuit onze stilstaande positie de twee vliegtuigen verschuiven ten opzichte van elkaar. Een goede timing is dus belangrijk om ze goed beeldvullend te fotograferen. De gehele recovery van de TLP missie zou ongeveer een uur duren. Rond de klok van half drie waren alle deelnemers binnen en kon ik weer huiswaarts keren.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden