|
|
|
|
De F-16 Solo Display Presentatie; Volkel, 2 april 2009
De Nieuwe Nederlandse Leeuw Onthuld; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op 2 april 2009 mocht ik aanwezig zijn bij de presentatie van het de nieuwe F-16 voor het F-16
Solo Display team van de Koninklijke Luchtmacht op vliegbasis Volkel. De J-015 is verkozen om het
nieuwe kleurenschema van de Koninklijke Luchtmacht te dragen tijdens de komende vliegshows.
Het F-16 Solo Display team van de Koninklijke Luchtmacht is dit jaar gebaseerd op vliegbasis
Volkel. Normaal gesproken wisselt het demo team van basis elke twee jaar en zou nu eigenlijk
vliegbasis Leeuwarden de taak op zich moeten nemen. Maar door het grote succes van het demo team
2007-2008 is gevraagd door de staf van de Luchtmacht om nog een jaar door te vliegen met dit
team. Hierdoor wordt de naam van het team omgedoopt in F-16 Solo Display team 2007-2009. Een
derde jaar wat naar Nederlandse standaard uniek te noemen is omdat een team normaliter slechts
twee jaar deze taak heeft. Een goede mogelijkheid dus om het goede werk van voorgaande jaren door
te zetten op de komende vliegshows en voorlichting dagen. Het team bestaat nog steeds uit
personeel en materiaal afkomstig van no 311 en no 313 squadron, beide gestationeerd op vliegbasis
Volkel. Het team bestaat ook dit jaar weer uit een display vlieger Kapitein Ralph "Sheik" Aarts,
twee coaches, zeven technische specialisten en drie adviseurs. Samen zijn zij verantwoordelijk
voor het voorbereiden, het trainen en het werkelijk vliegen van de demo zelf.
Ondanks dat de demo van deze F-16 spectaculair lijkt zijn het toch alledaagse manoeuvres die
onder normale operationele omstandigheden worden uitgevoerd. Wat de demo spectaculair maakt is
het feit dat al deze manoeuvres achter elkaar worden uitgevoerd in een soepele display en dat
allemaal uitgevoerd op zeer lage vlieghoogte. Tijdens het vliegen van deze demo zijn de G
krachten enorm op het lichaam van de vlieger. De vlieger van de demo F-16 geeft een impressie van
hoe onze vliegtuigen in werkelijke scenario's worden ingezet in dienst van de Koninklijke
Luchtmacht. Een dagelijks beeld van de F-16 in crisis gebieden zoals onder andere Afghanistan.
"Een Team Een Taak" ofwel een team een taak is het motto van de Koninklijke
|
|
|
|
|
|
|
Luchtmacht en deze tekst is dan ook weergegeven op de staartvleugels van de nieuwe demo F-16.
Het team rondom de display vlieger bestaat uit twee coaches welke zelf ook zeer ervaren F-16
vliegers zijn. Verder bestaat het team uit zeven goed opgeleide technici en drie adviseurs. Het team
geeft zijn volledige ondersteuning aan de demo vlieger tijdens het demo seizoen welke bestaat uit
ongeveer dertig evenementen. Ook krijgt het team uiteraard de nodige ondersteuning vanaf de
thuisbasis Volkel en de daarbij behorende staf. Heet verschil met vele andere display is dat het
Nederlandse team bestaat uit mensen die gewoon in operationele dienst zijn van de Luchtmacht. Zij
voeren gewoon hun dagelijkse taken uit als vlieger technicus of wat dan ook en doen daarnaast hun
werk voor het demo team. Hierdoor heeft het demoteam dan ook een de mogelijkheid om het publiek
de normale gang van zaken te tonen.
Eenmaal aangekomen op vliegbasis Volkel, stapten we rond de klok van tien uur in de bus en weren
we naar de kop van de baan 06 gebracht. Hier was het een kwestie van wachten op de drie F-16 die
weg waren voor een air to air fotovlucht. De vlucht bestond uit de "nieuwe" en de "oude" demo
F-16 en een dual waar de fotograaf in zat. Even leek het erop dat deze dag zou tegenvallen omdat
we met zwaar tegenlicht langs de baan werden gezet, maar dit bleek achteraf niet waar te zijn.
Na een klein half uurtje wachten verschenen dan eindelijk de drie F-16's aan de horizon en kon
het demo feest beginnen. Eerst kwam de "oude" demo F-16 (J-055) over met zijn gear down gevolgd
door de "nieuwe" demo F-16, welke een high speed pass maakte langs ons. Tot slot kwam de dual
F-16 over. Na een aantal passes kwam de J-015 ook binnen alleen bleef deze op de parallelbaan staan, want
hij werd met hot refuelling meteen klaar gestoomd om zijn demo te beginnen. Met onze camera's in
de aanslag en een hoop gebulder koos de nieuwe demo dan ook het luchtruim na ongeveer twintig minuten
aan de grond te hebben gestaan. In tegenstelling tot wat wij dachten werd de demo niet gehouden
boven de baan, maar werd hij helemaal rondom ons heen gehouden. We konden dus ondanks onze
positie deze F-16 toch uit allerlei verschillende hoeken fotograferen met perfect licht erop.
Zeker toen de F-16 gekanteld op de zijkant helemaal rondom ons heen vloog op lage snelheid was
het echt perfect fotograferen. Na de slow speed pass was het tijd voor het bulderwerk en maakte
de demo F-16 een aantal high speed passes. Na ongeveer twintig minuten was zijn demo afgelopen en
kwam de demo F-16 binnen met zijn karakteristieke parachute erachter.
Toen de F-16 eenmaal op zijn spot stond kwam er ook nog een Bolkow van de KLPD binnen welke een
spectaculaire landing maakte recht voor onze neus. Toen de demo F-16 eenmaal op de parking spot
stond mochten we hem van dichtbij komen bekijken en konden we vragen stellen aan de vlieger en
de rest van de demo crew. Natuurlijk werden er ook even foto's geschoten van beide demo F-16's
welke naast elkaar stonden geparkeerd. Ook was er de gelegenheid om de vlieger te fotograferen
toen hij voor ons poseerde voor zijn vliegtuig. Met de duim omhoog en de hand op de inlaat van
het oranje vliegtuig zag het er allemaal heel formeel uit. Na ongeveer dertig minuten was het
interview met de demo vlieger afgelopen en daarmee ook het bezoek
aan Volkel. We werden terug gereden naar de poort met de bus van waaruit we weer huiswaarts
keerden. Al met al een kort maar krachtig bezoek van slechts vier uur aan Volkel wat zeker de moeite
waard was met een proffesionele organisatie. En gezien het prachtige toestel en de goed
ingestudeerde demo, zal ik deze nog vaak met plezier terugzien op de verschillende vliegshows in
Europa waar ik dit team zal tegenkomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|