|
|
|
|
Le Tour de Belgique Deel 1; Beauvechain, 30 april 2009
De Elementaire Vliegeropleiding; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op donderdag 30 april 2009 was ik te gast op de Belgische trainingsbasis Beauvechain in het
midden van Belgie. Grenzend aan Vlaams-Brabant en Limburg is de 1e Wing de tweede grootste
werkgever in Waals-Brabant. De 1e Wing telt drie eenheden: het 5e en het 9e smaldeel, beiden
uitgerust met Marchetti en het 11e smaldeel uitgerust met de Alpha-Jet.
Op 24 oktober 1946 landen 24 Spitfires in de kleuren van het 349e en 350e Squadron van de Royal
Air Force op de vliegbasis Beauvechain. Hier begint de geschiedenis van de 1e Jachtwing welke een
eenheid met een grote reputatie zou worden binnen de luchtverdediging van de NAVO. In de jaren 50
is de Wing opgebouwd uit zeven smaldelen namelijk: het 4e, 10e, 11e, 42e, 349e en het 350e
smaldeel. Zij zijn door de jaren heen uitgerust met de Spitfire, Harvard, Oxford, Mosquito,
Meteor, CF100, Hunter, T-33, RF84F en F-104G "Starfighter". Tegenwoordig vliegt het 11e smaldeel
met de Alpha-Jet en is nog steeds actief op Beauvechain. Het 349e en 350e smaldeel zijn beide
uitgerust met de F-16 en zijn verhuisd naar respectievelijk Kleine-Brogel en Florennes. De
overige eenheden bestaan niet meer.
Een belangrijk feit in de geschiedenis van Beauvechain is dat het in 1955 de naam krijgt van
Luitenant-kolonel Charles Roman. Dit ter nagedachtenis van haar korpsoverste die overleed in
dienst van de Belgische luchtmacht. Geboren in 1909 in Lessines, treedt Charles Roman in 1928 in
dienst als beroepsvrijwilliger leerling piloot en behaalt in 1930 zijn brevet. Nadat hij op alle
terreinen uitblonk tijdens de tweede wereldoorlog, wordt hij tot Luitenant-kolonel benoemd. Op 15
februari 1954 wordt hij Commandant van de 1e Jachtwing. Op 25 november van hetzelfde jaar vindt
hij de dood aan boord van zijn Meteor NF11, welke neerstort in de buurt van Brain-Le-Comte. In
de jaren 60 zorgen verschillende herstructureringen ervoor dat de 1e Jachtwing uit slechts het
349e en 350e Smaldeel blijft bestaan. In 1979 treed de F-16 in dienst bij de Belgische Luchtmacht
welke het primaire toestel wordt binnen deze strijdkracht. In deze periode tot aan 1986, wordt
de F-16 conversie eenheid OCU (Operational Conversion Unit) opgericht. Meerdere herstructureringsplannen
volgen. Met het oog op inkrimping van de F-16vloot beslist de Luchtmacht in 1996 om haar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F-16's te concentreren op Kleine-Brogel en Florennes en Beauvechain
wordt het opleidingscentrum voor nieuwe vliegers. Om dit te realiseren wordt de 1e Jachtwing
omgedoopt tot de 1e Wing. De Elementaire Vlieger opleiding verhuisd van Goetsenhoeven met zijn
Marchetti's naar Beauvechain en de 9e Trainingswing van Brustem met zijn Alpha-Jets en Fouga
Magisters verhuizen ook naar deze basis. Samen vormen zij de 1 Wing zoals deze op dit moment nog
steeds is samengesteld. In 2005 besluiten de Fransen en de Belgen samen te gaan werken op het
gebied van het trainen van nieuwe vliegers. De elementaire opleiding met de Marchetti blijft bij
de 1e Wing terwijl de Alpha-Jets verhuizen naar Cazeaux in Frankrijk. Het beheer en het technisch
onderhoud van de Belgische Alpha-Jets wordt echter nog steeds in de Beauvechain gedaan.
Na een rit van ongeveer anderhalf uur rijden arriveerden we in de morgen rond de klok van negen
uur op de Belgische Vliegbasis Beauvechain ook wel Bevekom genoemd. Na een hartelijk ontvangst
wat overigens heel normaal is in Belgie en een korte presentatie kon onze rondleiding op deze
basis beginnen. De eerste stop zou zijn bij een hangaar waar een inmiddels buiten dienst gestelde
Fouga Magister stond opgesteld. Naast deze hangar stonden nog twee toestellen van dit type
preserved. Na het fotograferen van deze toestellen zouden we verder gaan naar het platform dat
mijn hoofddoel van dit bezoek was. Het ging hier om het platform waar de Marchetti van de
Belgische Luchtmacht stonden opgesteld. Eenmaal hier aangekomen zag ik dat het vrij druk was met
de vliegbewegingen want er stonden ruim vijfentwintig van deze kleine gele vliegtuigjes opgesteld
op het platform in vier rijen van vijf a zes toestellen.
Na onze tour over het Marchetti platform, zouden we richting de onderhoudshangaar gaan van de
Alpha-Jet. Hier viel niet zo heel veel te fotograferen aangezien de meeste Alpha-Jets helemaal
in onderdelen lagen tijdens hun onderhoudsbeurt. Deze toestellen stonden in deze hangaar dus
helemaal in de steigers. Aangezien er geen operationele Alpha-Jets meer op Beauvechain staan
hebben we die helaas dus niet veel gezien tijdens ons bezoek aan deze basis. We kwamen echter
nog wel bij een grote hangaar terecht waar vroeger een van de F-16 eenheden heeft gezeten. Hier
stonden een drietal F-16's waarvan er twee binnen stonden en een buiten op het platform. Deze
F-16 waren niet meer operationeel en worden alleen nog gebruikt voor het trainen van grond
personeel. Ook hier waren we zo uitgekeken en al snel nadat we ze op de foto hadden gezet gingen
we dan ook richting de onderhoudshangaar van de Marchetti. Ook hier lagen een aantal toestellen
in onderdelen en een groepje technici was hard aan het werk om deze toestellen weer snel
vliegwaardig te krijgen.
Nadat we een tour hadden gehad over de gehele basis, zou ons bezoek eindigen bij het museum dat
naast Beauvechain is gevestigd. Hier stonden ongeveer twaalf tot vijftien toestellen buiten op een
grasveld of grindvlakte opgesteld. De meeste waren uit het verleden van de Belgische luchtmacht,
maar er stonden ook een tweetal Mig-21's bij. Vooral de Zilver kleurige Starfighter naast het
gebouw van het museum stond er erg mooi en goed onderhouden bij. Verder stonden er bij dit museum
nog een Gloster Meteor, Hawker Hunter, RF-84 Thunderflash, T33 TBird, SF260 Marchetti en een
F-16A Fighting Falcon. Na een bezoek van ruim vier uur kwam er een einde aan dit bezoek en zouden
we in de middag richting Melsbroek gaan waar we ook een bezoek hadden bij de transport eenheden
van de Belgische Luchtmacht. Het was op deze mooie lentedag zeer de moeite waard om Beauvechain
te bezoeken, want het heeft me een mooie serie foto's opgeleverd van een stukje luchtmacht dat
wel eens vergeten wordt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|