Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Een Franse Meeting Nationale; Tours-Val de Loire, 14 juni 2009

Airpower op de Franse Manier; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op zondag 14 juni vond er op de Franse vliegbasis Tours-Val de Loire weer een Meeting Nationale plaats. Dit is een vliegshow waarbij de Franse luchtmacht aan het grote publiek laat zien wat ze allemaal in huis hebben. Denk hierbij aan wat hun taken nationaal en internationaal betekenen voor de Franse samenleving.

Het Franse Tours is tegenwoordig de thuisbasis van een groot deel van de Franse Alpha-Jet vloot, de andere helft van de vloot staat op Cazeaux. De Alpha-Jet is in het begin van de jaren 60 ontwikkeld met als doel de vervanging van de Lockheed T-33 en de Fouga Magister. Meerdere landen in Europa waren op zoek naar een subsonische straaltrainer en al snel kwamen er twee grote kandidaten naar voren, namelijk de Frans-Duitse Alpha-Jet en de Britse BAe Hawk. Beide toestellen zouden grote succesnummers worden en dienst doen in veel landen over de hele wereld. In eerste instantie werd de SEPECAT Jaguar ontwikkeld als moderne straaltrainer, maar al snel bleek dat dit toestel een volledig inzetbaar gevechtsvliegtuig was. De behoefte voor een dergelijke straaltrainer bleef hierdoor bestaan. Hierdoor begonnen de Fransen een dialoog met de West Duitsers en in 1968 kwam daar een gezamenlijke specificatie uit voor een dergelijk toestel. Een productieovereenkomst werd gesloten tussen beide landen in juli 1969, beide landen zouden 200 toestellen afnemen welke voor beide in eigen land gebouwd zouden worden.

In juli 1970 werd de Breguet-Dassault-Dornier TA501 gepresenteerd als winnaar van de competitie voor de gezamenlijke behoefte. De eerste twee prototypes werden gebouwd door Dassault en zouden voor het eerst vliegen in 1972 vanaf het Franse Istres. De volgende twee prototypes werden gebouwd door Dornier in Duitsland en vlogen vanaf oktober 1973 vanaf Oberpfaffenhofen. De Franse luchtmacht besloot de Alpha-Jet in dienst te stellen als primaire operationele trainer voor de opleiding van hun toekomstige jachtvliegers. De eerste vlucht van een productie model van de Alpha-Jet vond plaats in november 1978. De Franse variant van de Alpha-Jet was de Alpha-Jet E waarbij de letter E staat voor Ecole wat school betekend in het Frans. De Alpha-Jet E kwam in dienst bij de Franse luchtmacht in mei 1979 waar hij de Canadair T-33 en de Dassault Mystere IVA verving. Tot nu toe zijn er 176 Alpha-Jets gebouwd voor de

Franse luchtmacht in plaats van de initiele 200 die gepland waren.

Tegenwoordig hebben de Fransen de handen in een geslagen met de Belgen als het om de training van vliegers gaat. De Belgen en de Fransen hadden in het verleden nagenoeg dezelfde methodiek van training en beide landen vliegen hierbij met de Alpha-Jet. Belgie en Frankrijk besloten beide in 2000 dat ze gingen samenwerken als het om de training van vliegers gaat. Hiervoor werden de 28 Belgische Alpha-Jets verplaatst naar Frankrijk en vanaf november 2003 bestaat de AJeTS (Advanced Jet Training School). De AjeTS is het internationale samenwerkingsverband tussen Belgie en Frankrijk en is gebaseerd op Tours en Cazeaux in Frankrijk. Het samenwerkingsverband tussen deze twee landen is heel hecht, hierdoor legen de aspirant jachtvliegers nagenoeg hetzelfde traject af tijdens de training. De initiele vliegeropleiding vindt plaats op Tours en de operationele vliegeropleiding vind plaats op Cazeaux.

Het bezoek aan Tours zou voor mij aan het begin van de middag starten. Na een rit met de auto van ruim zeven uur kwamen we dan eindelijk rond het middaguur aan op deze basis. Het was al aardig druk en een plekje langs de baan vinden was een sport. Zoals altijd wint de aanhouder, want na een tijdje langs de baan te hebben gelopen vond ik dan toch een spot langs de rolbaan. De show van Tours zou voor mij een kort en krachtig optreden worden met vooral veel Franse toestellen. Alleen het aantal Alpha-Jets waar ik voor kwam was wat aan de lage kant als je dit vergelijkt met de hoeveelheid die aanwezig is op deze basis. Er staan namelijk ruim 60 van deze kleine straaltrainers op Tours en ze zijn allemaal ingedeeld bij EAC00.314 wat een onderdeel is van de AJeTS.

Het hoogtepunt van de dag zou voor mij de Franse airpower demo. Een grote hoeveelheid Franse toestellen zouden opstijgen. Alle deelnemende vliegtuigen kwamen voor hun start netjes voor het publiek voorbij getaxied over de rolbaan. De eerste deelnemer was een Franse Tucano van Salon de Provence. Hier was ik heel erg blij mee, want foto's van dit toestel heb ik nog niet veel in mijn verzameling. Met een mooie achtergrond en een mooie zomerzon op dit toestel leverde dit geweldige plaatjes op. De Tucano werd kort gevolgd door maar liefst vier Mirage 2000's van Orange. Drie van de vier toestellen waren van het type Mirage 2000B. Een erg leuke verrassing aangezien je meestal de enkelzits Mirage 2000C tegenkomt. Ook deze mooie blauwe vliegtuigen kleurden geweldig en het leverde een paar mooi sfeerfoto's op doordat ze twee aan twee heel dicht naast elkaar taxieden. Tot slot kwam er nog een Transall van Evreux voorbij. Na een paar minuten wachten ging de volledige formatie met vooral een hoop gebulder van de Mirages de lucht in. De Mirage zouden een base attack uitvoeren en hierna lieten ze zien hoe ze een vliegtuig onderscheppen. Natuurlijk was de Transall het te onderscheppen vliegtuig.

Na een periode van ongeveer drie uur langs de baan op Tours was het voor mij weer over. We moesten immers nog een aardig end rijden in de richting van St-Dizier. Hier zouden we morgen een basisbezoek hebben met als doel het fotograferen van de Rafales. Na de demo van de Hongaarse Gripen liep ik dus terug naar de uitgang. Onderweg zou ik nog even de enorme flightline afgaan, want hier stonden nog een aantal interessante vliegtuigen tussen. De vliegshow op Tours was voor mij een kort en krachtig bezoek waarbij ik toch snel een paar hele leuke opnamen heb gemaakt van met name de Franse vliegtuigen. Al met al was het dus een plezierige middag op het Franse Tours.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter