|
|
|
|
United Kingdom Tour 2009 Deel Twee; RAF Coningsby, 14 juli 2009
De Thuisbasis van de Britse Typhoon; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op dinsdag 14 juli stond een bezoek aan RAF Coningsby op het programma. Dit veld is de thuishaven
van de Britse Typhoon vloot en de Battle of Britain Memorial Flight. Op deze basis staan vier
squadrons met Typhoons gebaseerd en een test eenheid welke een aantal Tornado's en Harriers
gebruikt.
RAF Coningsby werd in 1940 aan het begin van WOII In gebruik genomen als bommenwerper basis waar
de AVRO Lancaster bommenwerpers gebaseerd werden. Onder de eenheden dit hier stonden zat ook no
617 Sqn welke later in de oorlog bekend zou worden als de Dambusters wegens het vernietigen van
dammen diep in Duitsland. Later in de oorlog werden de eerste jets hier gebaseerd van het type
Gloster Meteor welke werden ingezet voor het onderscheppen van Duitse V1 en V2 raketten. Later
na de oorlog werden hier ook Canberra's geplaatst en al snel werd het veld uitgebreid en geschikt
gemaakt voor de Avro Vulcan, maar die gingen al snel naar Cottesmore toe in 1964. De basis werd
nu aangewezen als fighter veld en zou de TSR2 gaan ontvangen. Dit is echter nooit gebeurd omdat
dit project om economische redenen werd gecalcelled. In eerste instantie dacht de Britse regering
aan de aanschaf van de F-111, maar dit overschreed het budget en dus werd het uiteindelijk de
Phantom. Met de komst van de Phantom werd deze basis definitief een onderdeel van het Britse
Fighter Command. In november 1984 werden de eerste Phantoms hier vervangen door de Tornado F-3.
Speciaal voor de komst van de Tornado werden toen de shelterkampen gebouwd zoals ze nu hedendaags
zijn.
Coningsby was in de Britse geschiedenis het eerste veld dat de Phantom, de Tornado en nu ook de
Typhoon ontving. De Typhoon is de Vervanger van de Tornado F3 binnen de RAF en deed zijn eerste
intreden vanaf december 2004. Vanaf juli 2007 was de eerste eenheid volledig operationeel met dit
type. Op dit moment zijn er vier squadrons die met de Typhoon vliegen vanaf RAF Coningsby
namelijk: no 3 Sqn, no 11 Sqn, no 17 Sqn en no 29 Sqn. Die laatste is de conversie eenheid ofwel
OCU waar de vliegers worden voorbereid op een carriere als Typhoon vlieger. Naast de Typhoon
eenheden, is ook no 41(R)Sqn gebaseerd op RAF Coningsby, deze eenheid vliegt met een aantal Harrier
GR9's en een aantal Tornado GR4's. Deze eenheid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
genaamd Fast Jet and Weapons Operational Evaluation Unit (FJWOEU) is belast met het testen en
evalueren van hedendaagse en toekomstige te gebruiken wapens en gevechtsvliegtuigen binnen
de RAF.
Naast al deze operationele eenheden is Coningsby ook de thuishaven van de Battle of Britain
Memorial Flight (BBMF). Deze vlucht is sinds maart 1976 ondergebracht op deze basis en heeft
een van de nog twee vliegwaardige Avro Lancaster bommenwerpers in zijn arsenaal zitten. Naast
de lancaster heeft de BBMF ook nog vijf Supermarine Spitfires van verschillende types, twee
Hawker Hurricanes, een Dakota, twee Chipmunks en een Tiger Moth in zijn bezit. Die laatste
twee types worden alleen gebruikt om de piloten te trainen op het vliegen met de Spitfire en de
Hurricane. Deze groep klassieke vliegtuigen gaan elke jaar vele shows en herdenkingen af om op
deze manier de Britse luchtvaartgeschiedenis uit de periode WOII in leven te houden.
Na een rit van ongeveer een uur arriveerde ik op woensdag morgen op RAF Coningsby aan de
westenwind landing. Na een klein stukje lopen het weiland in, kon ik plaatsnemen boven op een
heuvel waardoor ik ruimschoots over het hek heen kon kijken. Het licht stond echt perfect voor
een serie mooie foto's, het beloofde dus een goede dag te worden. Na een klein half uurtje
wachten, starten de eerste motoren op en kwam het veld tot leven. Als eerste verscheen er een
Tornado aan de overkant kort gevolgd door een Dual Typhoon. Na even aan de baankop te hebben
gewacht kon het schouwspel beginnen en koos de Tornado met veel geweld het luchtruim.
Na een korte periode van stilte starten er uiteindelijk meer motoren op het veld en even later
verscheen er een tweetal Typhoons aan de kop van de baan. Vandaag zouden alle Typhoons er zonder
massa start van een groot aantal tegelijk uit gaan, het was dus twee uur lang om de tien minuten
dat er een of twee Typhoons opstegen. Het licht op dit tijdstip van de dag was echt geweldig en
naarmate de tijd vorderde werd dat alleen maar beter en beter. Wat me opviel was dat er geen
enkele Typhoon was die zijn nabrander gebruikt bij de start. Dit is omdat de motoren meer dan
genoeg power hebben om zonder naverbranding op te stijgen.
Na ongeveer anderhalf a twee uur nadat de eerste vliegtuigen waren opgestegen, meldden de eerste
Typhoons zich alweer aan voor de landing. De kisten kwamen eerst redelijk laag over de baan
vliegen en gingen dan stipt volgens procedure in de break om zo af te dalen en in te draaien
naar de baan. De Typhoons komen door hun vleugelconstructie in delta vorm met een redelijk hoge
snelheid en een grote invalshoek binnen. Dit levert in de landing erg mooie plaatjes op vanuit de
hoek waarop de Typhoon op zijn mooist is, dat is schuin van voren. Toen alle Typhoons eenmaal
binnen waren ben ik naar de ander kant van de baan gereden om daar een aantal foto's te maken
van de uitdraaiende kisten. Geen goede keuze, want de Typhoons blijken halverwege de baan al snel
heel steil te klimmen. Ik was dus snel weer weg op die locatie. Ik ben toen halverwege de baan
gaan staan om foto's te maken op het punt waar de Typhoons net los komen van de grond. Dit
leverde een aantal spectaculaire plaatjes op van de Typhoon.
Aan het eind van de middag rond vijf uur waren de laatste Typhoons binnen en was de vliegdag op
Coningsby vrijwel voorbij. Het was voor mij dan ook een mooi moment om weer verder te gaan op
mijn reis door Engeland welke de volgende dag op RAF Lakenheath een vervolg zou krijgen. De
conclusie van vandaag was dat Coningsby een zeer actief veld is waar je met gemak ruim twintig
Typhoons scoort plus de rest wat er vliegt. Ik heb dan ook een zeer aangename dag gehad hier en
hoewel dit de eerste keer was dat ik dit veld bezocht, zal het zeker niet de laatste keer zijn
geweest.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|