|
|
|
|
De Helikopter Eenheden; Gilze-Rijen, 27 augustus 2009
Het Defensie Helikopter Commando; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op donderdag 27 augustus was ik te gast op vliegbasis Gilze-Rijen in het zuiden van Nederland.
Gilze-Rijen is het thuisfront voor het gros van de helikopters van het Defensie Helikopter
Commando (DHC). Op deze basis staan drie operationele squadrons welke met de Apache, Chinook,
Cougar en Allouette III vliegen.
Het Defensie Helikopter Commando (DHC) werd opgericht in 2008. Bij de in het jaar 2001 gestarte
studie van het Nederlandse Ministerie van Defensie welke verliep onder de naam "integrale
militaire helikoptercapaciteit" werd gekeken naar een mogelijk samengaan van diverse helikopter
eenheden binnen defensie. Het betrof hier de helikopter eenheden van de Koninklijke Luchtmacht
(KLu), de Luchtmobiele Brigade (LMB) van de Koninklijke Landmacht en de Marine Luchtvaartdienst
(MLD) van de Koninklijke Marine. Door de vele bezuinigingsmaatregelen gekoppeld aan een steeds
groter wordende vraag naar helikopters, werd er in 2005 besloten tot de oprichting van een
helikopterorganisatie voor de hele krijgsmacht.
In het verleden waren de krijgsmachtdelen ieder met hun eigen helikopter onderdeel uitgerust.
De landmacht bezat de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV) voor artilleriewaarnemingen door
artilleristen. De luchtmacht leverde echter de geschikte infrastructuur met vliegbasis Deelen
en vliegbasis Soesterberg. De ondertussen opgeheven Marine Luchtvaartdienst (MLD) had zijn eigen
vliegkampen Valkenburg en De Kooy en het had helikopters aan boord van de schepen. In de loop van
de tijd zijn deze onderdelen door de vele bezuinigingen en reorganisaties aan grote veranderingen
bloot gestaan. De GPLV werd in de jaren 90 van de vorige eeuw omgevormd tot de Tactische
Helikopter Groep Koninklijke Luchtmacht (THGKLu). Hierbij ging ook het bezit van de helikopters
geheel over naar de luchtmacht toen de artilleriewaarneming werd afgestoten. De MLD was in de
jaren 80 en 90 van vorige eeuw al enkele keren zwaar bekritiseerd door de rekenkamer toen bleek
dat de operationele en de onderhoudsdiensten van deze organisatie erg inefficient werkten. Na de
verkoop van de Lockheed P-3 Orion patrouillevliegtuigen en de sluiting van het Vliegkamp
Valkenburg in 2006 bleef alleen de Maritieme groep helikopters (MARHELI) over met 21 toestellen
op De Kooy in Den Helder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op vrijdag 4 juli 2008 werd doormiddel van een ceremonie het Defensie Helikopter Commando (DHC)
dan ook officieel opgericht. De DHC is ontstaan uit een fusie tussen vliegbasis Gilze-Rijen en
Soesterberg waarbij Soesterberg is opgeheven, Marine Vliegkamp De Kooy in Den Helder en de SAR
vlucht op vliegbasis Leeuwarden. Vliegbasis Gilze-Rijen is de grootste van de drie betrokken
velden en werd daardoor dan ook als hoofdveld aangewezen voor de DHC. Op deze Basis staan drie
eenheden gebaseerd: het 298 squadron welke vliegt met de CH-47D Chinook, het 300 squadron welke
vliegt met de AS-532U-2 Cougar en de Allouette III en het 301 squadron welke vliegt met de AH-64D
Apache. Op Marinevliegkamp De Kooy in Den Helder zijn twee eenheden gebaseerd, namelijk: het 7
squadron en het 860 squadron welke beide zijn uitgerust met de SH-14D Lynx. Verder is op
vliegbasis Leeuwarden nog het 303 squadron gebaseerd welke de SAR vlucht in het waddengebied
verzorgd. In de toekomst zal de SH-14D Lynx vervangen worden door de NH-90 waarvan de marine
twaalf exemplaren zal krijgen op De Kooy. Ook zal de luchtmacht acht stuks van deze helikopter
ontvangen welke op Gilze-Rijen komen te staan.
Deze keer hoefde ik niet ver te reizen voor een leuk bezoek aangezien ik woon op vijftien minuten
reizen van Gilze-Rijen. Eenmaal bij de hoofdpoort aangekomen, werden we met de bus de basis
opgereden. We mochten plaatsnemen op een heuveltje halverwege de startbaan van Gilze-Rijen. Het
doel van dit bezoek was fotograferen en daarom werden de squadrons deze keer niet een voor een
aangedaan. Al snel begon het gebruikelijke spul te vliegen dat hier gebaseerd staat, Apaches
Chinooks, Cougars en een Allouette III. De meeste vliegers waren heel welwillend en vlogen na hun
oefening dan ook even langs ons zodat wij een aantal hele leuke foto's konden schieten. Een Apache
presteerde het zelfs om op volle snelheid op tien meter langs de heuvel af te scheren waar wij
stonden. Dit leverde dan ook meteen de foto's van de middag op. Het weer was ondertussen goed
opgeklaard, want in de ochtend was het zwaar bewolkt. Ook een Cougar maakte een fly-by met volle
snelheid en een opgetrokken landingsgestel.
Deze middag had nog enkele verrassingen voor ons in petto. Een half uur nadat we waren aangekomen,
meldden twee Belgische F-16's zich voor een touch and go. Achteraf bleek dat een van die vliegers
zijn afscheid had bij de Belgische Luchtmacht en daarom vlogen ze een rondje. Een mooi moment om
Gilze-Rijen aan te doen omdat hier nu veel fotografen stonden. In de loop van de middag zagen we
aan de horizon ook een AWACS van Geilenkirchen verschijnen. De grote witte kist maakte maar liefst
zes maal een doorstart waarbij hij elke keer recht voor onze neus met fluitende motoren los kwam
van het beton. Tussen de landingen van de AWACS door kwamen ook twee Nederlandse F-16's van
Volkel langs om tot drie maal toe een doorstart te maken. Het hoogtepunt van deze middag moest
nog komen. Maar liefst vier Mirage 2000's van het Franse Cambrai zouden een doorstart maken. Zij
waren met een navigatievlucht bezig en nadat zij hadden gehoord dat hier vanmiddag een aantal
fotografen zouden staan, hadden ze besloten Gilze-Rijen op te nemen in hun trip. Ik was erg blij
met die Mirages, want je ziet ze niet zo heel vaak binnen de Nederlandse grenzen. Op het gebied
van fighters werd deze geweldige middag afgesloten met het bezoek van een Duitse Tornado van
Lechfeld die in de buurt was.
Na een hele mooie middag op mijn eigen thuisbasis was het dan rond vier uur toch weer tijd om
huiswaarts te keren. Door sommige mensen zou dit bezoek aan Gilze worden omschreven als het beste
basisbezoek ooit aan deze basis. Wellicht hebben ze gelijk, want de kwaliteit van dit bezoek was
perfect, je maakt ze zo niet vaak mee. Tevreden en met een aantal volle fotokaarten ging ik dan
ook weer naar huis en keek ik terug op een perfecte middag op de thuishaven waar het voor mij
ooit begonnen is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|