|
|
|
|
Die Deutschen Heeresflieger; Celle, 2 september 2009
De Duitse Helikopter Opleiding; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op woensdag 2 september was ik te gast op de Duitse basis Celle in Noord Duitsland. Celle ligt op
ongeveer 4,5 kilometer ten zuidwesten van de stad Celle en 30 kilometer ten noordoosten van
Hannover. Organisatorisch is de luchtmachtbasis gescheiden in een kazerne en de vliegbasis.
In 1910 werd de eerste vlucht uitgevoerd op de Scheuener Heide, een heide ten noorden van de
rivier de Aller. De vliegproeven werden uitgevoerd onder leiding van Herr Schluter. Met behulp
van een advertentie in de plaatselijke krant was de bevolking van Celle uitgenodigd om te komen
kijken naar dit spektakel. Het vliegveld werd geopend op 3 oktober 1918 en op grote schaal
gebruikt tot het einde van de Eerste Wereldoorlog. Na de Eerste Wereldoorlog was het vliegveld in
eerste instantie leegstaand, toch vonden er sommige vluchten plaats in de jaren 20. De site werd
steeds belangrijker toen de vliegschool Celle-Wietzenbruch het gebied begon te gebruiken als een
externe landingsplaats in het midden van de jaren 30.
Ernst Sagebiel, een toonaangevende architect in het ontwerpen van luchtmachtbasis kreeg de
leiding bij het ontwerpen van nieuwe bouwwerken. Op 9 maart 1935 had Hermann Goring officieel
het bestaan van een Duitse Luchtmacht aangekondigd en de DLV was niet langer nodig. De Luftwaffe
werd officieel verklaard en haar medewerkers ontpopten zich als leden van de strijdkrachten door
het openlijk dragen van uniformen. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werd de opleiding
verplaatst naar Leipzig en vliegbasis Celle werd gebruikt door verschillende eenheden. Geen van
alle waren daar gestationeerd voor een langere periode dan een jaar. Zonder ernstige schade te
hebben opgelopen werd de luchtmachtbasis ingeleverd door een Duitse onderofficier aan het Britse
leger op 11 april 1945. Na te zijn overgenomen door Britse troepen, kwam het onder commando van
de Royal Air Force in Duitsland en werd de basis omgedoopt tot RAF Celle.
De basis zou niet geheel Engels meer zijn nadat er in 1948 werd begonnen met de luchtbrug
naar Berlijn. De westerse bondgenoten waaronder de Verenigde Staten,
|
|
|
|
|
|
|
Groot Brittannie en Frankrijk waren op zoek naar een veld dat geschikt was om te gebruiken voor
deze luchtbrug. Strategisch gezien lag Celle gunstig voor dit soort vluchten naar de Duitse
hoofdstad omdat het ten opzichte van andere velden de kortste verbinding had met Berlijn. Na het
einde van de Berlijnse luchtbrug in 1949, werd het vliegveld weer uitsluitend gebruikt door de
Britse strijdkrachten. In de loop der jaren waren verschillende squadrons van de RAF hier
gestationeerd die sinds 1950 waren uitgerust met gevechtsvliegtuigen zoals onder andere de
Vampire en Venom. Een jaar na de oprichting van de Bundeswehr hebben de Britse troepen het
vliegveld terug gegeven aan het Duitse leger op 29 november 1957. Na Niedermendig en Fritzlar,
was Celle de thuisbasis van de garnizoenen van de Duitse landmacht.
Celle Air Base wordt voornamelijk gebruikt als een opleidingsbasis voor aspirant helikopter
piloten en hierdoor maakt het dan ook deel uit van de Duitse leger Luchtvaart School. De
opleiding (Heeresfliegerausbildungszentrum) bevat helikopters van het type Bell UH-1D en Bolkow
Bo-105. Toen wij aankwamen in de eerste hangaar van ons bezoek, zagen we dan ook ruim 18 Huey's
binnen staan. Ze stonden erg dicht op elkaar geparkeerd en het fotograferen van al deze
helikopters was dan ook moeilijk. We hadden de pech dat de activiteiten met de Huey's vooral in
de avonduren zouden plaatsvinden, het was dus angstvallig stil in deze hangaar. Slechts een Huey
stond buiten. Enkele technici waren deze helikopter gereed aan het maken voor een testvlucht.
Bij ons bezoek aan de volgende hangaar zagen we dat er een Bolkow voor ons was buiten gezet welke
we uitgebreid konden fotograferen. Ook waren hierbij enkele vliegers aanwezig waar we vragen over
dit toestel aan konden stellen. Na deze Bolkow uitgebreid te hebben gefotografeerd, konden we de
hangaar ingaan. Hier stonden iets van twaalf Bolkows binnen welke we allemaal goed op de foto
konden zetten. Naast deze hangaar zat een werkplaats waar het krioelde van de technici. Het was
duidelijk dat hier het fase onderhoud werd uitgevoerd. Een technicus gaf ons uitleg over hoe zij
een rotorblad bewerken tijdens het periodieke onderhoud. Hier komt nog veel bij kijken aangezien
rotorbladen veel te lijden hebben tijdens het gebruik. Soms komen de bladen binnen met nog stukken
tak ertussen omdat de vlieger de bovenkant van de bomen heeft geraakt volgens de technicus
Na de rondleiding door de hangaars, werden we naar de overkant van het platform gebracht. Hier
stonden een viertal Bolkows klaar voor een vlucht en het zou dan ook niet lang duren voordat er
actie zou plaatsvinden rondom deze toestellen. We stonden in het gras net naast het platform waar
deze toestellen stonden opgesteld. De zon stond erg mooi op deze groen gecamoufleerde machines.
Het was dan ook niet moeilijk om een aantal hele goede foto's te produceren van deze machine toen
zij opgestart werden. Met een mooie groene achtergrond en een grijs platform was de omgeving dus
ideaal onder deze weersomstandigheden. Nadat de vier Bolkow waren vertrokken kwamen twee ander
Bolkows net terug van hun missie.
Toen we terug liepen over het platform in de richting van de hangaars, werd net de Huey opgestart
die eerder was buiten gezet. Deze Huey had duidelijk problemen met de afstelling. Er werden
steeds korte testvluchten gemaakt en tussen de vluchten door waren technici bezig met het
afstellen van de staartrotor. Bij de take-off van de Huey konden wij vanuit onze positie erg
goede foto's maken door de deels groene achtergrond en deels bebouwde achtergrond. Het mooiste
fotomoment was toen deze groene machine een meter boven het beton hing. Na het vertrek van de
Huey was ons bezoek ten einde en werden wij naar de hoofdingang terug gebracht. Het was een
verdienstelijk bezoek en zeker de moeite waard.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|