Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Gebied Laagvliegen Vijf; Oirschotse heide, 20 oktober 2009

Integratie Oefening Phoenix Challange; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In de week van 20 oktober 2009 vond de oefening Phoenix Challenge plaats op verschillende locaties in Nederland. Ik zou deze oefening bijwonen op de Oirschotse Heide welke officieel wordt aangeduid als Gebied Laagvliegen 5 (GLV5). Dit gebied wordt gebruikt als landing zone achter de frontlinie gedurende de oefening.

Luchtmachthelikopters, een compagnie mariniers, landmachteenheden en eenheden uit Duitsland en Belgie oefenen deze week gezamenlijk tijdens de oefening Phoenix Challenge in Noord-Brabant en Zeeland. Van de luchtmacht doen er vier Apaches, twee Chinooks en twee Cougars mee en van de Duitse landmacht twee Bolkows. De grondeenheden bestaan uit een compagnie mariniers, een peloton van de Lucht- mobiele Brigade, specialisten van de Explosieve Opruimingsdienst Defensie en troepen uit Belgie. Het scenario van de oefening is het veiligstellen van een gebied door middel van een zogenaamde air assault. Tijdens Phoenix Challenge wordt geoefend hoe met een gecombineerde aanval vanuit de lucht een object in vijandelijk kan worden veiliggesteld. Bij een dergelijke actie vliegen eerst Apache gevechtsheli- kopters vooruit om een vijandelijk gebied te verkennen en eventueel vrij te maken voor grondeenheden. Daarna worden de Chinooks en Cougars met grondtroepen aan boord door Apaches en Bolkows geescorteerd naar het in te nemen gebied om het volledig onder controle te krijgen. Einddoel is een veilige en efficiente samenwerking tussen de verschillende grond- en luchteenheden.

Op dinsdag 20 en donderdag 22 oktober vinden er vliegbewegingen plaats rondom deze oefening. Op dinsdag 20 oktober wordt er in de middag gevlogen op de Oirschot- se heide, oefenterrein Budel-Weert en luchtmachtbasis de Peel. Op donderdag 22 oktober wordt er gevlogen tijdens een avondmissie op en in de omgeving van het zweefvliegterrein Axel in Zeeland. In de aangewezen vlieggebieden mogen militaire helikopters zo laag vliegen als voor het doel van de oefening noodzakelijk is. De deelnemende grondeenheden zijn een compagnie van 120 Mariniers, de Explosieve Opruimingsdienst, vier Nederlandse en vier Belgische militairen van het Mobile Air Operations Team. En militairen van de 11e Luchtmobiele Brigade fungeren als oefenvijand. Aan het einde van de ochtend rond de klok van elf uur kwam ik aan op de

Oirschotse Heide. Het was een mooie herfstdag met een strak blauwe lucht. Dat beloofde dus veel goeds voor het fotograferen van de groene helikopters van de luchtmacht. Er was veel meer militaire activiteit op het terrein aanwezig dan gebruikelijk. Na een half uurtje wachten kwam er een Belgische militair aanlopen die de markeringen voor de helikopters ging plaatsen. Deze markeringen geven aan waar de helikopters kunnen landen tijdens de oefening. Dat was voor mij hele belangrijke informatie, want ik kon hierdoor een mooi plekje uitzoeken voor later op de dag. Ondertussen had zich een groepje van ongeveer zes mensen zich rondom mij heen verzameld en we waren gezamenlijk aan het wachten op de helikopters. Ondertussen kwamen er verschillende pantservoertuigen van de landmacht voorbij gereden. Dit was leuk om een keer te zien en ik maakte er dan ook een paar leuke actiefoto's van. Ondertussen waren er ruim honderd militairen gearriveerd en zij waren zich aan het klaarmaken voor de oefening. Deze militairen zouden met de helikopters meegaan naar de Peel om dat gebied in te nemen.

Na anderhalf uur wachten hoorden we eindelijk de eerste helikopters zich inchecken bij de verkeersleiding van Eindhoven. Vliegbasis Eindhoven ligt naast de Oirschotse Heide en de verkeersleiding van dit veld controleert dan ook de vliegbewegingen die hier plaatsvinden. Er kwam een Chinook en een Cougar aangevlogen en zij vlogen eerst een keer laag over het terrein heen om de landing zone te spotten vanuit de lucht. Hierna vlogen zij aan vanuit het noorden richting het zuiden. Dit was erg gunstig voor ons, want hierdoor hadden wij het licht mooi op de voorkant van de helikopters staan. Beide helikopters maakte een brown out landing recht voor ons. Een brown out landing is een landing waarbij het zand opwaait en de vlieger daardoor niets meer kan zien. De load master moet op dat moment de vlieger naar zijn exacte landingsplaats loodsen. De communicatie tussen vlieger en load master is daarom dan ook erg belangrijk. Toen beide helikopters aan de grond stonden kon ik erheen lopen om er een paar hele spectaculaire foto's van te maken. Het licht stond echt geweldig op de groene Chinook en de grijze Cougar. Beide helikopters stonden al een tijdje aan de grond met draaiende rotors en wij kregen het vermoeden dat ze ergens op stonden te wachten. Dat vermoeden werd bevestigd toen er nog een Chinook en een Cougar aan kwamen vliegen. Toen alle helikopters aan de grond stonden werden alle wachtende soldaten ingeladen en vertrokken de helikopters naar de Peel. Het opstijgen van de Chinooks was prachtig met al dat opwaaiende zand.

Na een uur wachten zouden de Chinooks terugkeren naar de landing zone op GLV5. Dit zou voor mij het hoogtepunt van de oefening worden. De eerste Chinook die binnenkwam had namelijk een sling load bij in de vorm van twee Landrovers van 5400kg elk. De rotorbladen van deze Chinook waren echt in de lucht aan het hakken door deze zware lading. Een dergelijk zwaar geladen helikopter hangt dan ook bijna stil in de lucht. Ik had het geluk dat deze zwaar geladen helikopter zijn lading recht voor mij ging droppen. Dit leverde voor mij dan ook de mooiste foto's van de dag op. Er stonden een aantal militairen klaar op de grond om deze voertuigen in ontvangst te nemen. Nadat deze Chinook weer was verdwenen verscheen er een Cougar aan de horizon. Deze zou een tactische landing gaan maken boven de heide net naast de aangegeven landingzone. Ook dit was een mooi schouwspel om te fotograferen. Tot slot kwam ook de tweede Chinook terug en ook deze had een sling load bij zich. Hij was niet zo zwaar geladen als de eerste Chinook die arriveerde, maar dat maakte de foto's er niet minder mooi om. Deze Chinook kwam naast zijn sling load ook een groep van de eerder vertrokken militairen terugbrengen. Dit was de laatste vliegbeweging die zou plaatsvinden. Na een geweldige middag op de hei kon ik dan ook met een serie spectaculaire foto's op de kaart naar huis gaan.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter