|
|
|
|
Gebied Laagvliegen Vijf; Oirschotse heide, 20 oktober 2009
Integratie Oefening Phoenix Challange; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
In de week van 20 oktober 2009 vond de oefening Phoenix Challenge plaats op verschillende locaties in
Nederland. Ik zou deze oefening bijwonen op de Oirschotse Heide welke officieel wordt aangeduid als Gebied
Laagvliegen 5 (GLV5). Dit gebied wordt gebruikt als landing zone achter de frontlinie gedurende de oefening.
Luchtmachthelikopters, een compagnie mariniers, landmachteenheden en eenheden uit Duitsland en Belgie oefenen
deze week gezamenlijk tijdens de oefening Phoenix Challenge in Noord-Brabant en Zeeland. Van de luchtmacht
doen er vier Apaches, twee Chinooks en twee Cougars mee en van de Duitse landmacht twee Bolkows. De
grondeenheden bestaan uit een compagnie mariniers, een peloton van de Lucht- mobiele Brigade, specialisten van
de Explosieve Opruimingsdienst Defensie en troepen uit Belgie. Het scenario van de oefening is het
veiligstellen van een gebied door middel van een zogenaamde air assault. Tijdens Phoenix Challenge wordt
geoefend hoe met een gecombineerde aanval vanuit de lucht een object in vijandelijk kan worden veiliggesteld.
Bij een dergelijke actie vliegen eerst Apache gevechtsheli- kopters vooruit om een vijandelijk gebied te
verkennen en eventueel vrij te maken voor grondeenheden. Daarna worden de Chinooks en Cougars met grondtroepen
aan boord door Apaches en Bolkows geescorteerd naar het in te nemen gebied om het volledig onder controle te
krijgen. Einddoel is een veilige en efficiente samenwerking tussen de verschillende grond- en luchteenheden.
Op dinsdag 20 en donderdag 22 oktober vinden er vliegbewegingen plaats rondom deze oefening. Op dinsdag 20
oktober wordt er in de middag gevlogen op de Oirschot- se heide, oefenterrein Budel-Weert en luchtmachtbasis de
Peel. Op donderdag 22 oktober wordt er gevlogen tijdens een avondmissie op en in de omgeving van het
zweefvliegterrein Axel in Zeeland. In de aangewezen vlieggebieden mogen militaire helikopters zo laag vliegen
als voor het doel van de oefening noodzakelijk is. De deelnemende grondeenheden zijn een compagnie van 120
Mariniers, de Explosieve Opruimingsdienst, vier Nederlandse en vier Belgische militairen van het Mobile Air
Operations Team. En militairen van de 11e Luchtmobiele Brigade fungeren als oefenvijand. Aan het einde van de ochtend rond de klok van elf uur kwam ik aan op de
|
|
|
|
|
|
|
Oirschotse Heide. Het was een mooie herfstdag met een strak blauwe lucht. Dat beloofde dus veel goeds voor het
fotograferen van de groene helikopters van de luchtmacht. Er was veel meer militaire activiteit op het terrein aanwezig dan gebruikelijk. Na
een half uurtje wachten kwam er een Belgische militair aanlopen die de markeringen voor de helikopters ging
plaatsen. Deze markeringen geven aan waar de helikopters kunnen landen tijdens de oefening. Dat was voor mij
hele belangrijke informatie, want ik kon hierdoor een mooi plekje uitzoeken voor later op de dag. Ondertussen
had zich een groepje van ongeveer zes mensen zich rondom mij heen verzameld en we waren gezamenlijk aan het
wachten op de helikopters. Ondertussen kwamen er verschillende pantservoertuigen van de landmacht voorbij
gereden. Dit was leuk om een keer te zien en ik maakte er dan ook een paar leuke actiefoto's van. Ondertussen
waren er ruim honderd militairen gearriveerd en zij waren zich aan het klaarmaken voor de oefening. Deze
militairen zouden met de helikopters meegaan naar de Peel om dat gebied in te nemen.
Na anderhalf uur wachten hoorden we eindelijk de eerste helikopters zich inchecken bij de verkeersleiding van
Eindhoven. Vliegbasis Eindhoven ligt naast de Oirschotse Heide en de verkeersleiding van dit veld controleert
dan ook de vliegbewegingen die hier plaatsvinden. Er kwam een Chinook en een Cougar aangevlogen en zij vlogen
eerst een keer laag over het terrein heen om de landing zone te spotten vanuit de lucht. Hierna vlogen zij aan
vanuit het noorden richting het zuiden. Dit was erg gunstig voor ons, want hierdoor hadden wij het licht mooi
op de voorkant van de helikopters staan. Beide helikopters maakte een brown out landing recht voor ons. Een
brown out landing is een landing waarbij het zand opwaait en de vlieger daardoor niets meer kan zien. De load
master moet op dat moment de vlieger naar zijn exacte landingsplaats loodsen. De communicatie tussen vlieger
en load master is daarom dan ook erg belangrijk. Toen beide helikopters aan de grond stonden kon ik erheen
lopen om er een paar hele spectaculaire foto's van te maken. Het licht stond echt geweldig op de groene
Chinook en de grijze Cougar. Beide helikopters stonden al een tijdje aan de grond met draaiende rotors en wij
kregen het vermoeden dat ze ergens op stonden te wachten. Dat vermoeden werd bevestigd toen er nog een Chinook
en een Cougar aan kwamen vliegen. Toen alle helikopters aan de grond stonden werden alle wachtende soldaten
ingeladen en vertrokken de helikopters naar de Peel. Het opstijgen van de Chinooks was prachtig met
al dat opwaaiende zand.
Na een uur wachten zouden de Chinooks terugkeren naar de landing zone op GLV5. Dit zou voor mij het hoogtepunt
van de oefening worden. De eerste Chinook die binnenkwam had namelijk een sling load bij in de vorm van twee
Landrovers van 5400kg elk. De rotorbladen van deze Chinook waren echt in de lucht aan het hakken door deze
zware lading. Een dergelijk zwaar geladen helikopter hangt dan ook bijna stil in de lucht. Ik had het geluk
dat deze zwaar geladen helikopter zijn lading recht voor mij ging droppen. Dit leverde voor mij dan ook de
mooiste foto's van de dag op. Er stonden een aantal militairen klaar op de grond om deze voertuigen in
ontvangst te nemen. Nadat deze Chinook weer was verdwenen verscheen er een Cougar aan de horizon. Deze zou
een tactische landing gaan maken boven de heide net naast de aangegeven landingzone. Ook dit was een mooi
schouwspel om te fotograferen. Tot slot kwam ook de tweede Chinook terug en ook deze had een sling load bij
zich. Hij was niet zo zwaar geladen als de eerste Chinook die arriveerde, maar dat maakte de foto's er niet
minder mooi om. Deze Chinook kwam naast zijn sling load ook een groep van de eerder vertrokken militairen
terugbrengen. Dit was de laatste
vliegbeweging die zou plaatsvinden. Na een geweldige middag op de hei kon ik dan ook met een serie
spectaculaire foto's op de kaart naar huis gaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|