|
|
|
|
Oefening NRF Brilliant Ardent 2010; Wittmundhafen, 13 april 2010
De NAVO Responce Force Eenheden; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Na een succesvolle dag op Leeuwarden bij de oefening Frisian Flag, stond vandaag de
oefening Brilliant Ardent 2010 op het programma. Deze oefening speelt zich af boven
het noorden van Duitsland en ik zou deze oefening bijwonen vanaf de Duitse
Phantombasis Wittmundhafen.
De oefening Brilliant Ardent 2010 (BAT 10) is een grootschalige oefening van de NAVO
Response Force (NRF). Deze Air Live Oefening (Air LIVEX) wordt dit jaar gehost door
Duitsland in de periode van 12 tot en met 22 april 2010. Luchtmachten uit de
Tsjechische Republiek, Frankrijk, Duitsland, Italie, Polen, Turkije en de Verenigde
Staten zullen deelnemen aan de oefening. BAT 10 missies zullen wordt bestuurd en
gecontroleerd vanuit Izmir in Turkije door het Allied Air Command. Ruim zestig
vliegtuigen van verschillende types uit de deelnemende landen zullen deelnemen aan
deze oefening. De deelnemende jagers, aanvalsvliegtuigen, helikopters, tankers en
Airborne Early Warning vliegtuigen zullen opereren vanuit diverse luchtmachtbases in
Duitsland, de Tsjechische Republiek, Frankrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk.
De Franse Marine zal ook deelnemen aan deze oefening met hun vliegdekschip Charles de
Gaulle vanuit de Noordzee. Het gros van de deelnemende toestellen staat op
vliegvelden in het Noorden van Duitsland. Tijdens de oefening zal de tactische inzet
van het Theatre Missile Defence centre (TMD) en het Ground Based Air Defence centre
(GBAD) uitgebreid worden geoefend.
Het doel van Brilliant Ardent 2010 is het trainen, testen en integreren van
verschillende luchtmachten ter voorbereiding van de NRF 15. De bij behorende
commando- structuren van verschillende luchtmachten worden tijdens de oefening
afgestemd op elkaar in een uitdagend en realistisch scenario. De oefening staat
ook open voor "niet NRF" luchtmacht eenheden binnen de NAVO. Ook voor de Partnership
for Peace (PfP) naties is Brilliant Ardent een uitstekende training. Het
oefenscenario is gebaseerd op een VN-mandaat dat door de NAVO Crisis Response
Operation (CRO) wordt geleid in een fictieve geopolitieke instelling. Dit scenario
is speciaal voor deze oefening ontworpen om de samenwerking in dergelijke
conflicten te bevorderen. Het NRF concept biedt de Alliantie een set robuuste
mogelijkheden om de veiligheid in een
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
omgeving van de 21ste eeuw door een goed
opgeleide en flexibele eenheid te waarborgen. De NRF is hierdoor in staat om op
zeer korte termijn waar dan ook ter wereld te opereren wanneer dit nodig is volgens
de Noord-Atlantische Raad. De NRF bestaat uit land, zee en luchtstrijdkrachten die
door de deelnemende naties op basis van roulatie wordt georganiseerd. Training is
van essentieel belang om voortdurend paraat te kunnen staan. Het is alleen door
middel van oefeningen zoals Brilliant Ardent 2010 mogelijk dat NRF eenheden
operationeel kunnen worden gecertificeerd als opgeleid, capabel en klaar om de NRF
opdracht te vervullen.
Rond acht uur in de ochtend kwam ik aan op Wittmund en de basis was al actief. De
eerste wave met Phantoms was al weg. Ik zag dat er gevlogen werd via de baan 08
omdat er een noordoostelijke wind stond. Ik besloot dan ook om halverwege de
startbaan te gaan staan tijdens de ochtend. Op Wittmund kun je over bijna de gehele
lengte van de baan langs het hek af lopen op een afstand van ongeveer zestig tot
zeventig meter van de baan. Wittmund staat bekend om zijn perfecte fotografie
mogelijkheden en dat werd bij deze wederom bevestigd. Tevens is Wittmund de enige
basis in heel West Europa waar nog operationele Phantoms staan. Over twee tot drie
jaar zal de Phantom helaas plaats moeten maken voor de modernere Eurofighter. Op
de plaats waar ik stond zouden de vliegtuigen die opstijgen net los komen van de
grond. Dit levert mij dus een aantal spectaculaire actiefoto's op van de vliegtuigen
die opstijgen. Het weer vandaag was echt geweldig; ik stond onder een strak blauwe
hemel langs het hek van de basis. Tijdens de oefening Brilliant Ardent stonden er
vier Franse Mirages op Wittmund, twee van het Franse Istres en twee van het Franse
Luxeuil. Naast de Fransen stonden er ook vijf Turkse F-16's.
Een uur nadat ik aangekomen was, werden de eerste motoren gestart voor de oefening
Brilliant Ardent. Vier Turkse F-16's en vier Franse Mirage 2000's en een aantal
Phantoms bewogen zich langzaam naar de baan toe. De eerste deelnemer die take-off
gingen waren de Turken. Helaas zaten de F-16's al aardig hoog toen ze mij passeerden.
Na de Turken was het de beurt aan de Fransen om take-off te gaan. De Mirages zaten
beduidend lager dan de Turken toen die mij passeerden. Dit leverde mij de
spectaculaire actiefoto's op die ik in gedachten had omdat de Mirages recht voor
mijn neus los van de grond kwamen. Ook de Phantoms kwamen met een hoop kabaal
moeizaam los van de grond en ook dit was een spectaculair gezicht. Na de take-off
werd het even rustig rondom dit veld. Wel werd ik bezig gehouden met de approach
van een Duitse marine Lynx die een doorstart maakte. Na ruim een uur meldde de
eerste toestellen zich weer aan voor de landing.
Voor de middag vlucht nam ik plaats langs het hek aan de kop van de baan. Hier sta
je op maximaal vijftig meter van de baan af waar de vliegtuigen de baan opkomen. Ik
moest alleen lang wachten voor de middagvlucht, want de oefening ging er pas om vier
uur uit. Ondertussen vlogen de lokale Phantoms wel aardig wat missies, dus er was
genoeg te doen op het veld. Verder werd ik bezig gehouden met nog eens twee Lynx
helikopters die over de baan vlogen. Ook vertrok er een Mirage die weer terug naar
Frankrijk zou vliegen. Uiteindelijk ging dan toch de missie eruit en kwam alles
recht voor mij de baan opgetaxied. Met veel nabrander gebulder vertrokken de Turken
en de Fransen. Ook nu bleven de deelnemers van de oefening iets meer dan een uur
weg. De zon stond ondertussen op de achterkant van de binnenkomende vliegtuigen.
Dit leverde een aantal verrassende landingsfoto's op. Rond zes uur waren alle
deelnemers van Brilliant Ardent binnen op Wittmund en zat voor mij de oefening erop.
Het was immers nog een rit van ruim drie en een half uur naar huis. Na twee zeer
succesvolle dagen op Leeuwarden voor de oefening Frisian Flag en de oefening
Brilliant Ardent op Wittmund keerde ik weer huiswaarts.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|