Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het 2e Wing Een Jaar Na de TLP; Florennes, 18 mei 2010

Force Arien de Belgique Deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het derde bezoek aan verschillende vliegvelden in Belgiƫ stond met een bezoek aan Florennes op dinsdag 18 mei op het programma. Exact een jaar na de laatste TLP op Florennes is alleen het 2 Wing van de Belgische Luchtmacht nog actief op deze basis. De wing vliegt met de F-16 Fighting Falcon.

Florennes is ontstaan aan het begin van de Tweede Wereld Oorlog in 1942 toen de Duitse Luftwaffe in deze regio een basis nodig had voor zijn nachtjagers. De Duitsers stationeerden verschillende type vliegtuigen op Florennes zoals de Messerschmidt 110, Focke Wulf 190 en Junkers 88. De basis wordt in 1944 door de First US Division (The Big Red One) bevrijd. De USAAF (United States Army Air Force) blijft Florennes gebruiken tot 1945 voor bombardementen op Duits grondgebied. Hierbij werd de B-26 Marauder van de 344ste Groep van de USAAF ingezet. In 1947 vestigt de Belgische Luchtmacht zich in Florennes en richt er het no 2 Wing op. De wing bestaat uit het no 1 Smaldeel en het no 2 Smaldeel welke zijn uitgerust met de Supermarine Spitfire. Deze toestellen worden in 1951 door de F-84E Thunderjet en in 1955 door de F-84F Thunderstreak vervangen. Deze toestellen bleven tot 1970 vliegen toen zij werden vervangen door de Mirage 5. In 1954 wordt er nog een derde Smaldeel opgericht namelijk het no 42 Smaldeel. Deze eenheid krijgt de taak van verkenning toegewezen. In oktober 1970 met de komst van de Mirages krijgt de wing de naam "2e Tactische Wing". De wing biedt dan onderdak aan het 2 Smaldeel en het no 42ste Smaldeel voor Verkenning. In 1988 verhuist het no 42 Smaldeel van Florennes naar Bierset en het wordt vervangen door het no 1 Smaldeel dat na 18 jaar terugkeert naar de basis van zijn oorsprong. De basis wordt in dat jaar ook gemoderniseerd en er zullen grote veranderingen plaatsvinden in de infrastructuur. Dit alles heeft te maken met de komst van de F-16 en de het gebruik van de Gryphon kruisraket van het no 485 Tactische Missiles Wing van de USAF.

Tegenwoordig bestaat het no 2 Wing uit het no 1 Smaldeel en het no 350 Smaldeel. Het no 2 Smaldeel is opgeheven en het no 350 Smaldeel is overgeplaatst van Beauvechain naar Florennes. De F-16's zijn vertrokken van Beauvechain in het kader van enkele bezuinigingen. Het no 1 Smaldeel heeft de taak van offensieve

conventionele operaties en luchtverkenning. Hiernaast heeft het no 350 Smaldeel de luchtverdedigingstaak op zich genomen. Beide eenheden maken deel uit van de NATO Response Force (NRF). Het embleem van het no 2 Wing werd op 12 oktober 1962 officieel goedgekeurd naar een idee van de eerste Korpsadjudant, Adjudant Robette. Deze persoon was een Ardense Jager in het verleden. Het everzwijn en de jachthoorn zijn een kenmerkend beeld voor het hoogland tussen de Samber bij Charleroi en de Maas bij Dinant. De roep van de jachtmeester "Taiaut - Taiaut" in het Frans is tot het jargon van de vliegers is gaan behoren. De term vindt haar oorsprong in het jargon van de piloten tijdens de Tweede Wereldoorlog tijdens de slag om Engeland. Wanneer een piloot zijn tegenstander zag voor een luchtgevecht, meldde hij immers op de radio de term "Tally Ho".

Rond negen uur arriveerde ik op Florennes bij de hoofdpoort. Het weer was vrij mistig, maar volgens de voorspellingen zou dit moeten oplossen in de loop van de ochtend. Na een tijdje gewacht te hebben, kwam dan eindelijk onze begeleider naar buiten. Onze begeleider was een jonge cadet die in opleiding was voor de verkeerstoren van Florennes. Nadat onze begeleider een introductie had gegeven kon de tour over de basis beginnen. We zouden starten in een hangaar waar een F-16 stond opgesteld. Deze F-16 had geen canopy en er hing een contragewicht onder de neus. Dit gewicht zorgt ervoor dat de F-16 niet achterover valt als de schietstoel en de radar uit het vliegtuig zijn verwijderd voor onderhoud. Na dit korte bezoek mochten we ook nog de F-16 op het platform fotograferen. Er stond een F-16 opgesteld voor de grote onderhoudshangaar. Ook hier waren we zo klaar en even leek het erop dat we niet veel F-16's te zien kregen vandaag. Na een korte rit met de bus kwamen we aan op het oude TLP platform. Dit platform is ondertussen in gebruik genomen door de Belgen zelf en zij opereren vanaf die platform met hun F-16's. Er stonden hier bijna twintig F-16 opgesteld in twee rijen. Helaas mochten we dat platform niet betreden.

We werden met de bus naar de baan gebracht waar we wat actiefoto's zouden gaan maken van de F-16's. Helaas waren acht van de twaalf vluchten in de ochtend afgelast door de aswolk boven de Noordzee van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajokull. Het bleek dat er in totaal maar twee F-16's weg waren in de ochtend. De F-16's maakten beide enkele doorstarts waardoor we ze erg goed op de foto konden zetten. Wij stonden halverwege de baan waar dat ze steeds loskomen van de grond bij een doorstart. Dit levert doorgaans erg spectaculaire foto's op van de F-16's met volle naverbrander. Na de lunch reden we terug naar dezelfde plaats als in de ochtend. Er stonden op dit moment twee F-16's klaar om te vertrekken op het oude TLP platform. Tijdens het taxien naar de baan kwamen beide F-16's langs ons gerold. Het licht stond aan de goede kant op deze F-16's en ik kon dan ook een aantal leuke foto's maken van deze machines. Enkele minuten later gingen beide F-16's met volle naverbrander take-off en ze kwamen recht voor ons los van de grond. Dit leverde mij een aantal hele spectaculaire foto's op. Ongeveer dertig minuten nadat de beide F-16's take-off waren gegaan, kwamen de drie eerder vertrokken vliegtuigen terug. Ons bezoek zat erop nadat deze drie F-16's terug waren. We werden terug gereden naar de hoofdpoort en konden daar nog even de gate-guards op de foto zetten. Ik heb de terugkerende F-16's nog gefotografeerd van buiten het veld. Toen deze F-16's terugkwamen, zat er ook nog een Belgische Hercules in het circuit. Na de binnenkomst van deze toestellen reden we terug naar Nederland en maakten we een tussenstop op Brussel-Melsbroek. Hier stond zomaar een Spaanse Falcon 900 binnen, dit was een erg leuke bezoeker en ik kon hem heel goed op de foto krijgen. Na een vermakelijke dag vol met actie van de Belgische luchtmacht keerde ik huiswaarts. Het bezoek aan Florennes was niks bijzonders, maar wel erg leuk.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden