|
|
|
|
Tactische Training met de Alpha-Jet; Cazaux, 31 mei 2010
Le Tour de France 2010 Deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Na een succesvolle dag op Dax stond vandaag op 31 mei een bezoek aan Cazaux op het programma. Op Cazeaux staan
vooral Alpha-Jets van de Franse en de Belgische Luchtmacht. De vliegers die hier getraind worden zitten in Phase IV
van hun vliegeropleiding en leren hier met wapensystemen omgaan.
Cazaux wat aangeduid wordt als Base Arien 120 (BA120) in Frankrijk heeft in het verleden de naam van Commandant Marzac
gekregen. De basis is gelegen in La Teste-de-Buch in de Gironde wat ongeveer vijftig kilometer ten westen van Bordeaux
ligt. De basis wordt voornamelijk gebruikt voor de opleiding van Franse en Belgische jachtvliegers, de opleiding van
brandweerlieden en het testen van munitie. Cazaux is uitgerust met een standaard NAVO start- en landingsbaan van 2400
meter lang met daarbij de bijbehorende faciliteiten. De belangrijkste eenheid op de basis is de Frans-Belgische jachtvlieger
opleiding welke is uitgerust met de Alpha-Jet. België en Frankrijk besloten beide in 2000 dat ze gingen samenwerken als
het om de training van vliegers gaat. Hiervoor werden de 28 Belgische Alpha-Jets verplaatst naar Frankrijk en vanaf
november 2003 bestaat de AJeTS (Advanced Jet Training School). De AJeTS is het internationale samenwerkingsverband
tussen België en Frankrijk en is gebaseerd op Tours en Cazeaux in Frankrijk. Het brandweer trainingscentrum is sinds
2005 een van de modernste in Europa. Het wordt dan ook als primaire brandweerschool gebruikt door de Franse krijgsmacht,
maar ook door verschillende andere naties. Op de basis werken op dit moment ongeveer 2600 militaire en civiele medewerkers.
Op Cazaux zijn een aantal eenheden terug te vinden welke allemaal een totaal andere taak hebben. De Grootste eenheid is
ETO00.008. Deze eenheid is opgedeeld in twee eenheden welke beide met de Alpha-Jet vliegen. De eerste is het ETO01.008
bijgenaamd "Saintonge". Deze eenheid vliegt met de Alpha-Jet en is gebaseerd op Cazaux sinds 1964. Deze eenheid wordt
ingezet voor het trainen van de Franse toekomstige jachtvliegers. De tweede eenheid op Cazaux is ETO02.008 bijgenaamd
"Nice". Ook deze eenheid vliegt met de Alpha-Jet en ook zij zijn sinds 1964 gebaseerd op deze basis. Sinds 2003 zijn de
Belgische Alpha-Jets van Beauvechain in België
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ingedeeld bij deze eenheid. Deze eenheid verzorgt de laatste fase van de Belgische jachtvliegeropleiding. De derde
eenheid op Cazaux is EH01.067 bijgenaamd "Pyrénées". Deze SAR eenheid is uitgerust met de AS330 Puma en de EC725 Carancal.
De eenheid is gebaseerd op Cazaux sinds 1972. De vierde eenheid op Cazaux is het no 150 Squadron van de Singaporese
luchtmacht. Deze eenheid zit sinds 1998 op Cazaux en vliegt hier met de A-4 Sky-Hawk. De eenheid verzorgt de training
voor de Singaporese vliegers die in de toekomst op de F-15E Strike Eagle en de F-16 Fighting Falcon gaan vliegen. De
F-15E is door de Singaporezen sinds kort aangeschaft en de eerste vliegers zijn al in opleiding om op dit type te gaan
vliegen. De vijfde en laatste vliegende eenheid op Cazaux is het Franse CEV. Deze eenheid heeft verschillende types in
dienst waarmee het experimentele testvluchten uitvoert. Het CEV test onder andere nieuwe wapen systemen en bestudeerd
nieuwe tactieken voor de Franse luchtmacht. Naast alle vliegende eenheden, biedt Cazaux ook onderdak aan de experimentele
luchtfoto dienst van de Franse artillerie, Technische school voor vliegtuigonderhoud en een deel van de luchtvaartdienst
van Gendarmerie.
Om acht uur in de ochtend moesten wij ons melden bij de hoofdpoort van het Franse Cazaux. De begeleiding voor vandaag
bestond uit een Belgische en een Franse Alpha-Jet vlieger en een medewerker van het bureau public relations. Na een korte
controle konden we de basis op en werden we naar het squadron gebouw van de Belgen gebracht. Hier aangekomen, kregen we een
korte presentatie te zien over Cazaux en haar taken. Na de presentatie werden we naar de Belgische flightline gebracht. Hier
stonden een achttal Belgische Alpha-Jets opgesteld. Deze kleine vliegtuigen mochten we allemaal fotograferen. Ook in de
hangaars stonden enkele Alpha-Jets. Ook deze vliegtuigen mochten we op de foto zetten waardoor het aantal waargenomen
Belgische Alpha-Jets aardig toenam. De eerste Alpha-Jets werden opgestart en ik kon deze dan ook geweldig op de foto zetten.
Na het vertrek van deze serie Alpha-Jets mochten wij plaats nemen op de blast walls achter de flightline. Hierachter lag een
rolbaan waar al het landende verkeer op voorbij zou komen. Helaas zouden we vandaag geen Singaporese Sky-Hawks gaan zien omdat
zij hadden besloten niet te gaan vliegen met het grijze weer. Dit was een grote domper, want voor deze toestellen was ik naar
Cazaux gekomen. Als goedmaker kregen we wel een groot aantal Etendards van de marine te zien welke binnen kwamen voor een
schietkamp. De vraag was alleen wanneer we ze zouden zien.
Inmiddels waren de Belgen met de Alpha-Jet goed aan het vliegen. Ook de Franse begonnen nu langzaam meer te vliegen met
dit toestel. Cazaux is de enige basis in Frankrijk waar je bewapende Alpha-Jets kunt zien, dus dit was een erg leuk item
aan dit bezoek. Halverwege de ochtend, landde de eerste twee Etendards voor het schietkamp. Beide Etendards hingen vol met
brandstoftanks en wapensystemen voor het schietkamp. Het gebeurt niet vaak dat de Etendards zo compleet rond vliegen. Het
hoogtepunt van de Alpha-Jet vluchten was de binnenkomst van een Alpha-Jet van het CEV. Normaliter wordt er door de Franse
erg vaag gesproken over het CEV en wordt er niks losgelaten over vliegtijden. Daarom was deze Alpha-Jet dus een mooi extraatje
op de foto. Aan het eind van de middag kwam op sommige momenten de zon even door. Op dit moment kon ik dan ook de Belgische
Alpha-Jets erg mooi op de foto zetten op de flightline. Net voordat wij weg wilden gaan, kwamen de overige vier verwachtte
Etendards binnen. Dit was een geweldige afsluiter voor dit bezoek. Ook deze Etendards waren volgehangen met allerlei apparatuur
en wapensystemen. Dit leverde mij toch wel de foto’s van de dag op. Ons bezoek aan Cazaux zat erop nadat deze vier toestellen
geland waren. Het was een erg leuk bezoek aan Cazaux met een grot diversiteit aan vliegtuigen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|