|
|
|
|
Vrtulníkové Letecké Krídlo; Prešov, 8 juni 2010
Deel 2: De Slowaakse Heli Wing; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Het eerste grote bezoek aan een veld in Slowakije stond op dinsdag 8 juni 2010 op het programma. In de ochtend was ik te
gast op Prešov. Dit veld is de thuishaven van alle helikopters van de Slowaakse Luchtmacht. De types die hier te vinden zijn,
zijn de Mil Mi-2 Hoplite, Mil Mi-17 Hip en de Mil Mi24 Hind.
Op de vliegbasis Prešov staat de derde Wing van de Slowaakse luchtmacht gestationeerd. De naam van deze wing Vrtulníkové Letecké
Krídlo "generálplukovníka Jána Ambruša" betekend helikopter wing en heeft als bijnaam de naam van "Luitenant-generaal John Ambrus".
De vliegbasis Prešov kreeg deze eretitel in 2003 uitgereikt door de opperbevelhebber van de Slowaakse luchtstrijdkrachten Rudolf
Schuster. Jána Ambruša (John Ambrus) leefde van 1899 tot 1994 en was de eerste commandant van het Tsjecho-Slowaakse 312e Fighter
Wing tijdens de Tweede Wereld Oorlog. Dit was de eerste eenheid die zich tegen de Duitsers keerde aan het eind van de Tweede
Wereld oorlog. In 1948 emigreerde hij naar Chicago in de Verenigde Staten om te ontkomen aan het opkomende communisme. In 1994
overleed hij daar en zijn overblijfselen werden verplaatst naar de Slavica vallei in Bratislava. Vroeger was Prešov een stand-by
vliegveld met alleen een school voor grondpersoneel. Prešov ligt in het oosten van Slowakije en is tegenwoordig de enige helikopter
basis van dit land. In eerste instantie werd het de thuisbasis van het no 4 Vrtulníkový Pluk (no 4 helikopter regiment) van de
Tsjecho-Slowaakse luchtmacht. Tijdens de opsplitsing werd het regiment omgedoopt tot het no 34 helikopter regiment. In 2001 werd
het NATO model van Wings en squadrons ingevoerd in dit land en werd het regiment omgedoopt tot het huidige 3 Vrtulníkové
Letecké Krídlo.
De Derde Helikopter Wing op Prešov bestaat uit drie squadrons namelijk: het no 1 Bitevná Vrtul'nikova Letka (no 1
gevechtshelikopter squadron), het no 2 Dopravná Vrtul'nikova Letka (no 2 transporthelikopter squadron) en het no 3 Vycvíkový
Vrtul'nikova Letka (no 3 helikopter training squadron). Het no 1 gevechtshelikopter squadron vliegt met de Mil Mi-24D Hind
waarvan er vijf in dienst zijn en de Mil Mi-24V Hind aanvalshelikopter waarvan er nog vier in dienst zijn. De Mi-24V is
een verbeterde variant van de Mi-24D en is beter uitgerust met de AT-6 Spiraal antitank raket in plaats
|
|
|
|
|
|
|
van de radiogestuurde AT-2 Swatter. Het no 2 transporthelikopter squadron is uitgerust met de Mil Mi-17 Hip transporthelikopter.
Deze helikopters worden ingezet voor de middelzware tot zware transporttaak. Dit bestaat uit het vervoer van grondtroepen tot
het vervoer van externe sling loads onder de helikopter. Hiernaast kan de Mi-17 ook worden uitgerust met rocketpods waardoor
hij kan worden ingezet voor CSAR taken. Tot slot is het no 3 Vycvíkový Vrtul'nikova Letka (no 3 helikopter training squadron)
welke is uitgerust met de Mil Mi-2 Hoplite welke geschikt is voor de training van nieuwe helikopter vliegers. De Mi-2 gaat
binnenkort verdwijnen uit het arsenaal van de helikopter wing omdat deze sterk verouderd is. Er zijn op dit moment een aantal
ex Zweedse luchtmacht Hughes 269 helikopters aangeschaft welke onder een civiele regi de trainingstaken gaan overnemen van de
Mi-2. Er vliegen op dit moment nog vier Mi-2 Hoplites op Prešov.
Het was erg warm op de ochtend dat ik aankwam op Prešov; een temperatuur van ongeveer 35 graden. De lucht was strak blauw, dus
het beloofde een goede dag te worden. Nadat we ons hadden gemeld bij de hoofdpoort, konden we deze helikopterbasis onder
begeleiding betreden. We zouden als eerste het platform gaan bezoeken waar de operationele helikopters stonden opgesteld. Er
stond hier een lijntje met Mi-17’s aan de ene kant en aan de andere kant een met Mi-24’s opgesteld in de dispersals. Onze
begeleider liep met ons mee langs alle helikopters en het was geen probleem om ze allemaal op de foto te zetten. Bij een
aantal Mi-24’s waren een aantal technici bezig. Zij waren deze helikopters luchtwaardig aan het maken voor een vlucht later
op de dag. Hier zou ik alleen helaas niet meer bij zijn. Wel werd er kort na onze aankomst een van de Mi-17’s opgestart. Dit
zou de enige helikopter zijn die tijdens ons bezoek zou gaan vliegen. Helaas stond de zon precies aan de verkeerde kant waardoor
wij alleen tegenlicht opnamen konden maken van deze Mi-17. We mochten niet aan de grasstrip staan waar deze helikopter zou opstijgen
om veiligheidsredenen. Het toestel zou ongeveer een half uur in de lucht blijven voordat het terugkeerde. Ondertussen was ik in
de gelegenheid om de overige helikopters op de operationele te fotograferen. Ondanks het tegenlicht kon ik een aantal redelijk
foto’s maken van de terugkerende Mi-17.
Na de landing van de Mi-17 liepen we richting de onderhoudshangaar. Onderweg hier naartoe, liepen we langs de stand-by staande
SAR Mi-17. Deze helikopter is te herkennen aan zijn gele vlakken. Ook deze werd door mij uitgebreid op de foto gezet. Eenmaal
bij de hangaar aangekomen zagen we dat er nog een SAR helikopter binnen stond. Deze helikopter stond er helemaal vrij bij en
een goede foto maken van dit toestel was dan ook zo gemaakt. De volgende hangaar was gesloten, maar we mochten wel even binnen
kijken. Hier bleek een oude Mi-8 te staan die ondertussen al buiten dienst was gesteld. Er bleek verder niet veel te zien in
deze hangaars. We liepen dan ook al snel weer terug naar de operationele flightline. Hier was ondertussen een van de laatste
operationele Mi-2 helikopters in Slowakije klaargezet voor ons. De mensen van het grondpersoneel hadden alle covers van deze
helikopter afgehaald voor ons en we mochten het toestel dan ook uitgebreid fotograferen. Nadat we het gehele operationele
gedeelte hadden gehad mochten we nog een ronde maken langs de storage lijn. Alle helikopters die stored staan, staat op
Prešov gewoon buiten. Deze helikopters zijn allen ingepakt in witte covers om de vitale delen van de helikopters te beschermen
tegen de elementen. Na een uitgebreid bezoek aan het operationele deel en de storage zat ons bezoek aan Prešov er aan het eind
van de ochtend op. We mochten op de terugweg naar de hoofdpoort tot slot alle gate guards nog fotograferen. Met een wat mager
bezoek aan Prešov beloofde het vervolg van mijn reis door Slowakije nog heel wat te worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|