|
|
|
|
Dopravniho Krídlo; Malacky-Kuchyña, 9 en 10 juni 2010
Deel 4: De Slowaakse Transport Wing; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Na een zeer succesvolle dag op Malacky-Kuchyña, was ik vandaag nogmaals welkom op deze geweldige basis. Dit keer om de
Slowaakse Transport eenheid van dichtbij te bekijken. Op Malacky-Kuchyña staan de An-26 en L-410 transport vliegtuigen
van de Slowaakse luchtmacht gestationeerd.
Malacky-Kuchyña is de tweede basis van de Slowaakse luchtmacht. Op deze basis staat de gehele tactische transportvloot
van de Slowaakse luchtmacht de Dopravniho Krídlo "generála Milana Rastislava Štefánika". Dit betekent vrij vertaalt
transportwing waarbij de eenheid de erenaam van "Generaal Milan Rastislav Štefánik" draagt. Milan Rastislav Štefánik was
een Slowaakse jachtvlieger die ook voor de Franse luchtmacht heeft gevlogen. Van 1918 tot 1919 was hij als eerste de minister
van Oorlog van Tsjecho-Slowakije. Štefánik was een veelzijdig man. Hij was militair, vlieger, meteoroloog en wiskundige. Toen
Oostenrijk-Hongarije betrokken raakte in de Eerste Wereldoorlog begreep Štefánik dat een Oostenrijkse nederlaag het einde van
de Dubbelmonarchie en de onafhankelijkheid van de Slavische rijkslanden zou betekenen. De Fransen trainden hem als piloot en
hij vloog in 1915 naar Servië. Na 30 gevechtsvluchten keerde hij met een geruïneerde gezondheid terug naar Parijs. In Parijs
leerde hij Edvard Beneš kernnen en hij hernieuwde zijn kennismaking met Tomáš Masaryk. Hij werd vicepresident van de Tsjecho-
Slowaakse Nationale Raad die de onafhankelijkheid van het aankomende land voorbereidde. Toen Štefánik, nog steeds Frans generaal,
met twee Italianen in 1919 van Udine naar Bratislava vloog stortte zijn toestel neer. Het zou per ongeluk zijn neergeschoten.
In Slowakije dacht men aan een politieke moord. De dood van Štefánik is de betrekkingen tussen de Slowaken en de Tsjechen
blijven belasten. Štefánik wordt gezien als een van de grondleggers van de zelfstandige Slowaakse Republiek.
In het verleden was Malacky-Kuchyña de thuisbasis van de Slowaakse jachtbommen- werpervloot. Het no 2 Bombardovacie Letecké
Krídlo (no 2 Fighter Bomber Wing) was hier gebaseerd. Deze eenheid vloog met de Su-22 Fitter en de Su-25 Frogfoot. De
Sukhoi’s werden uit dienst gesteld in 2003. In het jaar 2001 verhuisde de transportvloot van Piešt'any naar Malacky. De
vliegbasis van Piešt'any had hiermee
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geen operationele taak meer en werd daarom wegbezuinigd. De Transport Wing op Malacky is opgebouwd uit twee squadrons.
Het no 1 Dopravná Roj (no 1 Transport Squadron) is uitgerust met de An-26 Curl. Op dit moment heeft de Slowaakse luchtmacht
een gecamoufleerde An-26 in dienst voor de middellange en middelzware transporttaken. Hiernaast heeft de eenheid nog een An-24
Coke in de kleuren van de Biele Albatrosy in opslag staan. De Plannen bestaan om op korte termijn twee exemplaren van de C-27J
Spartan te kopen om de transportvloot uit te breiden. Het is nog onduidelijk of de Antonov’s dan worden behouden dan wel
afgestoten. Het no 2 Dopravná Roj (no 2 Transport Squadron) op Malacky beschikt over meerdere varianten van de Tsjechische
Let-410 Turbolet. De eenheid heeft een Let-410FG in dienst voor luchtfotografie. Om deze taak te kunnen uitvoeren, heeft dit
toestel een geheel glazen neus van waaruit luchtopnamen kunnen worden gemaakt. Drie Let-410VP-E’s worden gebruikt voor licht
transport en VIP vervoer. Deze vliegtuigen zijn wit en dragen de nationale markings. Voor het VIP vervoer is naast deze drie
toestellen ook nog een Let-410VP-S in dienst bij de eenheid. Tot slot beschikt de eenheid nog over drie maal de Let-410VP-T welke
geschikt is voor lichte transporttaken.
Ook vandaag was het net als de dag ervoor geweldig weer op deze basis. Het bezoek van vandaag zou vooral in het teken staan van
de Slowaakse transport Wing. We hadden dezelfde begeleider als de dag ervoor. Heel het platform stond vol met Let-410’s. Vijf van
de zes toestellen die nu in dienst zijn waren aanwezig op Malacky. De eerste Let-410 die we zouden gaan fotograferen was gelijk
een bijzondere. Het betrof hier een Let-410FG welke voor luchtfotografie wordt gebruikt. Deze Let-410 is gemakkelijk te herkennen
aan zijn glazen neus. Het toestel was buitengezet voor een testrun van de motoren. Wij mochten dit gaan fotograferen. Het toestel
stond er prachtig bij in de felle zon en de achtergrond was net zo mooi. Na een paar minuten werd de motor afgezet en konden we verder
lopen naar de andere toestellen op de lijn. De volgende let-410 die ik zou fotograferen was een Let-410VP-E. Dit witte toestel had
ik gisteren al in de landing uitgebreid kunnen fotograferen toen het een aantal circuitjes vloog. Ook hier op het platform stond
het toestel er erg mooi bij. Tot slot stonden er nog drie Let-410 naast elkaar op het platform. Het ging hier om een Bruine Let-410VP-T,
een witte Let-410VP-E14 en een grijze Let-410VP-E20. Dit laatste toestel is pas een jaar oud en is de nieuwste aanwinst van deze
transport eenheid. Deze drie toestellen werden ook uitgebreid op de foto gezet door mij. Na het fotograferen van deze An-24 zat
mijn bezoek aan de Transport Wing op Malacky erop. We zouden in de middag nog de Fighter Wing bezoeken die tijdelijk vanaf
Malacky vliegt. Op de twee Antonov-26’s na heb ik nagenoeg de gehele transportvloot op de foto gekregen op Malacky-Kuchyña.
De zesde operationele Let-410 zou ik een dag later met geluk tegenkomen op Slavnica. Slavica is een klein zweef vliegveld ten
noorden van Trencin. Op het moment dat wij daar aankwamen, was er net oefening met parachutisten bezig op dat veld. Een commando
eenheid van de Slowaakse strijdkrachten werd met dit vliegtuig steeds naar grote hoogte gebracht zodat zij konden oefenen met het
tactisch parachutespringen. De groene Let-410VP-T lande elke keer op de korte grasstrip van Slavnich om een nieuwe lading
paratroopers op te pikken. Ik was in staat om dit toestel te fotograferen tijdens het uittaxiën. Dit was een erg fraai gezicht
omdat je niet elke dag een Let-410 fotografeert welke over het gras taxiet. Dit leverde een aantal zeer unieke foto’s op onder
operationele omstandigheden. Nadat het geparkeerd was mochten we van de piloten ook een aantal close-ups maken van dit toestel.
Met een aantal geweldige foto’s op de kaart, vervolgde ik mijn weg naar Bratislava-Ivanka voor een bezoek aan het ministerie
van binnenlandse zaken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|