Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

The NATO Tiger Meet 2010, deel 1; Volkel, 13 oktober 2010

NATO Tigers, Hard To Be Humble; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Ook dit jaar was ik in de gelegenheid om bij de NATO Tiger Meet aanwezig te zijn. De Tiger Meet 2010 wordt dit jaar gehouden op de Nederlandse vliegbasis Volkel. Op woensdag 13 oktober, was ik aanwezig bij een van de twee fotodagen die bij dit evenement horen. Het zou een geweldige dag vol spectaculaire actiefoto’s worden.

Jaarlijks wordt de NATO Tiger Meet georganiseerd door een van de NATO landen. De grootschalige oefening wordt dus elk jaar op een andere locatie gehouden in Europa. Alle deelnemende eenheden hebben een afbeelding van een Tijger of andere katachtige in hun embleem staan. De Tiger Meet is niet zomaar een doorsnee NATO oefening, maar ook een heel sociaal samenzijn van de deelnemende landen. Tijdens de Tiger Meet worden er verschillende competities gehouden onder de deelnemende landen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de hoogste score tijdens de CAMAO missies en de hoogste score voor de mooiste “Tiger tail”. De punten van de competities zijn dus te halen op zowel sociaalvlak als op operationeel vlak. Deze competities worden jaarlijks gehouden in een periode van twee weken. De winnaar van deze reeks aan competities sleept de felbegeerde zilveren tijger “Silver Tiger” in de wacht. De winnaar van de vorige editie van de Tiger Meet was het Escadron 1/12 "Cambresis” van de Franse luchtmacht op de vliegbasis Cambrai. De Tiger Meet heeft over het algemeen vooral een sociaal karakter. Het is de bedoeling om met deze oefening een grotere saamhorigheid te creëren binnen de NATO. Ook het publiek speelt hierbij een grote rol. De NATO Tiger Association eist dan ook van het organiserende land dat er een aantal fotodagen worden georganiseerd rondom de oefening om het tijgergevoel met de buitenwereld te delen.

Dit jaar wordt de NATO Tiger Meet georganiseerd door het Nederlandse no 313 Squadron. Deze eenheid is gebaseerd op Volkel en draagt het embleem van de tijger op de staart van zijn F-16’s. Deze eenheid werd gesticht op 1 december 1953 op Volkel. Nadat de eenheid was verhuisd naar Woensdrecht en later na Twenthe, keerde het op 2 december 2005 terug op Volkel. Op Volkel staan ook het no 311 en no 312 Squadron gebaseerd. Aan deze editie van de Tiger Meet doen verschillende landen van de NATO partners mee. Het no 313 Squadron fungeert als gastheer en

neemt deel met een groot aantal gebaseerde F-16’s. Uit België, doet het no 31 Smaldeel mee aan de oefening. Zij opereren met 7 F-16’s. Namens Frankrijk doen er twee eenheden mee, namelijk: het EC-1/12 van Cambrai en het EC 5/330 van Mont-de-Marsan. Beide eenheden vliegen met de Mirage 2000 en er doen acht vliegtuigen mee uit Frankrijk. De Noren participeren met 7 F-16’s van het 338 Skvadron. De Tsjechen doen mee met 4 Jas-39 Grippens van het 21.zTL gebaseerd op Caslav en de Hongaren met 2 Jas-39 Grippens van het 59 SDHR gebaseerd op Kecskemét. De Turken doen mee met 3 F-16’s van het 192 Filo dat gebaseerd staat op Balikesir. Verder doen de Duitsers met twee eenheden mee aan de oefening, namelijk: het AG-51 van Schleswig-Jagel en JBG-32 van Lechfeld. Beide units doen mee met 3 Tornado’s. De Oostenrijkers doen mee met de Tiger Meet met 3 Saab-105’s van het Düsentrainerstaffel uit Linz. Tot slot doen de F-16’s van het Nederlandse no 312 Squadron mee aan de oefening als agressors tijdens de missies.

Toen ik arriveerde op vliegbasis Volkel, was het erg donker weer. De lucht was niet grijs, maar donker grijs. Het leek er dus op dat het niet veel zou worden vandaag met de fotografische omstandigheden. Na een uur wachten werden dan eindelijk de eerste motoren gestart voor de Tiger Meet. De eerste toestellen die zouden opstijgen waren enkele Nederlandse F-16’s en de Duitse Tornado’s. De Tornado’s gingen eruit via de hoofdbaan en de F-16’s via de parallelbaan. Het was al snel duidelijk dat de vooral de F-16’s op de parallelbaan de beste opnamen opleverde. Ondanks het erg donkere weer, wist ik prachtige opnemen te maken van de vertrekkende kisten. Alle vliegtuigen stegen op met full afterburner omdat de meeste toestellen zwaar geladen waren met externe lading onder de vleugels. De afterburners van al deze toestellen kleurden fel oranje door de donkere omgeving. Na de tornado’s verschenen al snel de Franse Mirages en de Noorse F-16’s Al deze toestellen stegen twee aan twee op via de hoofdbaan. Na het vertrek van deze toestellen vertrokken er veel Nederlandse en Belgische F-16’s. Deze vliegtuigen vertrokken vanaf beide banen. Tot slot verschenen ook de Tsjechische grippens en de Oostenrijkse Saab-105’s. De Gripen vertrokken ook via de parallelbaan en dit leverde een aantal unieke foto’s op. Rond half een waren alle Tiger Meet deelnemers weer terug op Volkel.

Net voordat de middagmissie zou starten trok de grijze lucht ineens open en binnen een half uur veranderde de lucht boven Volkel in een strak blauwe kleur. De middag zou dus totaal anders verlopen dan de ochtend. Ook het aantal starts vanaf de parallelbaan werden er veel meer. Dit kwam de fotografie alleen maar ten goede. Ik besloot mezelf dan ook te verplaatsen. Ik stond wat verder naar het einde van de baan, maar ik besloot om wat verder naar voren te gaan. Dit was de beste keuze die ik heb gemaakt vandaag. Alle vliegtuigen die opstegen op de parallelbaan, die kantelden recht voor mijn lens. De ene na de andere F-16 koos ervoor om de parallelbaan te gebruiken. De Tornado’s en de Mirage besloten dit helaas om niet te doen, maar dat mocht de pret niet drukken. De vier Tsjechische Grippens deden dit wel. Het ene na het andere vliegtuig denderde voorbij met hoge snelheid. Net voordat ze ons passeerden kwamen ze los van de grond met volle naverbranding. Het licht op deze vertrekkende toestellen was werkelijk waar geweldig. Ook het terugkeren van de vliegtuigen zorgde voor een geweldige serie foto’s. De terugkerende toestellen passeerden ons net als in de ochtend over de parallelbaan. Nadat al deze toestellen binnen waren zat voor mij deze bijzondere dag erop. De Tiger Meet 2010 was wederom een groot succes voor mij. Ik kan dan ook niet wachten tot we er weer heen mogen volgende jaar. De Tiger Meet wordt dan georganiseerd door EC 1/12 welke is gebaseerd op het Franse Cambrai.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden