Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Laatste Operationele F1; Reims-Champagne, 7 maart 2011

Reorganisatie van de Armée de l’Air; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op maandag 7 maart 2011, ben ik naar Reims-Champagne geweest om daar de laatste operationele Mirage F1 Toestellen van de Franse Armée de l’Air te zien. Er werd op deze dag goed gevlogen door de Fransen. In totaal zouden we zeven Mirages te zien krijgen. Een leuk extraatje was de fuel stop van zes Britse Apaches.

Op dit moment ondergaat de Franse luchtmacht een aantal drastische hervormingen. Er moet flink bezuinigd worden bij de Franse luchtstrijdkrachten. Er moeten hierdoor veel velden gesloten worden om de begroting in de toekomst veilig te stellen. Vooral in Noord-Frankrijk heeft dit grote gevolgen voor de luchtmacht. Vooral de vliegvelden waar de Mirages staan zullen verdwijnen. De Franse luchtmacht heeft de afgelopen jaren de eerste Rafales in dienst gesteld. Hierdoor is het niet meer noodzakelijk om meerde typen Mirages in dienst te houden omdat de Rafale een multi inzetbaar toestel is. De Rafales staan op dit moment op St-Dizier gebaseerd in Noord-Frankrijk. Het is de bedoeling dat vanuit hier het gehele noordelijke deel van het Franse luchtruim wordt bewaakt. Een aantal Mirage 2000 velden zullen moeten sluiten door deze beslissing. EC12 op Cambrai gaat in zijn geheel verdwijnen. Eind mei na de Tiger Meet 2011, zal dit veld worden gesloten en verhuizen de Mirages naar de andere twee velden Dijon-Longvic en Orange. De Mirage 2000-5F van Dijon-Longvic zullen in de nabije toekomst gaan verhuizen naar Luxeuil-les-Bains. Dijon wordt hierdoor een slapende basis binnen het Franse bestand. Op Luxeuil staan op dit moment twee Escadrons die bij EC4 horen. Deze twee eenheden gaan verhuizen naar Zuid-Frankrijk. De Mirages van Luxeuil verhuizen naar Istress-Le-Tube. De derde eenheid die bij EC4 hoort, staat al jaren op Istress gebaseerd. Deze eenheid zal worden opgeheven met de komst van de twee Luxeuil Escadrons. Het is nog niet zeker of Orange zal blijven bestaan of dat ook dit veld wordt opgeheven. In Noord-Frankrijk blijven uiteindelijk maar twee fightervelden over, namelijk: St-Dizier waar de Rafale staat en Nancy waar de Mirage 2000D staat.

De gehele Franse Mirage F1 vloot zal worden afgestoten de komende jaren. In 2008 werd er al besloten dat het Franse Colmar-Meyenheim de eerste basis wordt van de bezuinigingsronde die zijn deuren gaat sluiten. Op dit veld stonden toen twee Esca-

drons met Mirage F1B en Mirage F1CT gebaseerd. Na het sluiten van Colmar aan het einde van 2008, zijn deze eenheden opgeheven en zijn de gebaseerde Mirages naar Reims-Champagne verhuisd. De eenheden op Reims hadden dus tijdelijk de beschikking over een aantal extra vliegtuigen. De meeste Mirage F1 vliegtuigen zijn ondertussen uitgefaseerd. Op Reims vliegen op dit moment nog Mirages rond van het type F1B, F1CR en F1CT. Halverwege 2010 is op Reims ER1/33 opgeheven. Er staat op dit moment officieel nog maar een Escadron op Reims. De Mirage F1B zal worden uitgefaseerd aan het begin van mei 2011. Hetzelfde geldt voor de Mirage F1CT, dit type zal worden uitgefaseerd in juni 2011. De Mirage F1CR zal ook in juni geen verdwijnen van Reims. De eenheid die met deze toestellen vliegt, gaat verhuizen van Reims-Champagne naar Mont-de-Marsan in Zuid-Frankrijk. In juni is het dus echt afgelopen met de Mirage F1 op Reims. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat deze basis gesloten gaat worden. De Mirage F1CR zal op een later moment worden opgevolgd door de Rafale. Dit zal echter nog enkele jaren duren. Hiermee komt er in de nabije toekomst dus een einde aan het Mirage F1 tijdperk in Frankrijk. Dit type heeft op dat moment meer dan dertig jaar gediend bij de Franse luchtmacht.

Toen ik in de ochtend aankwam op Reims was het weer erg goed. De lucht was strak blauw en er stond een stevige wind. Ik besloot om halverwege de baan te gaan staan. Dit was op het punt waar ook de bekende heuvel ligt op het veld. Voor mij was dit weer een nieuwe plaats rondom deze Mirage basis. De dag begon meteen goed. Op het moment dat ik net ter plaatse was, vertrokken er twee Franse Puma’s van Etain. Beide helikopters bleven erg laag hangen waardoor ik ze goed op de foto kon zetten. Ik had vandaag wederom geluk, want er kwamen twee Apaches binnen voor een tankstop. Het bleek dat dit Britten waren die onderweg waren naar Italië. Na de aankomst van de eerste twee Apaches volgde er al snel nog eens vier. In totaal stonden er dus zes Apaches binnen op Reims. Het bleek dat er al twee Mirages weg waren toen ik aankwam. Na een half uur verschenen deze twee toestellen aan de horizon. Na de landing van de Mirages werden de eerste twee Apaches opgestart. Deze toestellen taxieden naar de kop van de baan waar ze een rollende take-off maakten. Hierdoor bleven de Apaches ook betrekkelijk laag hangen na de start. Dit leverde mij een aantal foto’s op waar ik aan het begin van de dag niet op gerekend had. Het duurde niet lang voordat ook de overige vier Apaches vertrokken richting het zuiden.

Na het vertrek van de Apaches verschenen er vier Mirages aan de kop van de baan. De eerste Mirage vertrok alleen. Het toestel bleef erg laag hangen tijdens de start. De overige drie Mirages vertrokken tegelijkertijd. Er zaten twee Mirage F1B’s bij deze groep. Deze toestellen trokken meteen erg hoog op na hun start. Toch was ik erg blij met deze tweezitters, want dit zijn de eerste Mirages die van het toneel gaan verdwijnen. Na de start van dit groepje vliegtuigen werd het even stil. Het duurde een uur voordat de eerste drie Mirages terug kwamen. De single seat Mirages taxieden allemaal door naar het einde van de baan. De duals niet, deze draaiden voortijdig af. Deze kwamen dus via de rolbaan naar ons toe die dicht bij mijn positie lag. Later in de middag vertrokken er nog een aantal Mirages. Ook hier zaten weer twee duals bij. Er zat wel een ander toestel bij dan we in de ochtend hadden. In totaal wist ik vandaag zeven verschillende Mirages op de foto te zetten. Dit is een erg mooie score in de nadagen van de carrière van dit toestel. Ik heb in totaal drie Mirages gefotografeerd van het type Mirage F1B, twee van het type Mirage F1CR en twee van het type Mirage F1CT. Alle Mirages vlogen meerdere missies vandaag. Ik heb ze dus allemaal vanuit alle hoeken op de foto kunnen zetten. Een mooi extraatje was de aanwezigheid van de zes Britse Apaches en de twee Franse Super Puma’s.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden