Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Operation Harmattan; Cambrai-Epinoy, 31 maart 2011

De Franse Mirage 2000 in Aktie; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op donderdag 31 maart 2011, was ik welkom op de Franse vliegbasis Cambrai-Epinoy. Op deze basis staat het EC1/12 gestationeerd. Deze eenheid vliegt met de Mirage 2000. Dit type toestel wordt op dit moment ingezet om de no-fly zone boven Libië te handhaven. Dit gebeurde onder de code naam Operation Harmattan.

Operatie Odyssey Dawn is de codenaam voor het Amerikaanse militaire optreden in Libië om het vliegverbod boven Libië te handhaven. De Verenigde Staten maken deel uit van een internationale coalitie. Dit vliegverbod werd door de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties in resolutie 1973 vastgelegd. Frankrijk maakt deel uit van de internationale coalitie, de Coalition of the Willing, om dit doel te bereiken. Het doel hiervan is een einde maken aan de aanvallen op Libische burgers door de strijd- krachten van Moammar al-Qadhafi. Op 18 maart 2011 heeft Qadhafi de VN-resolutie geschonden. Zijn leger beschoot onder andere heel de ochtend met tanks Benghazi. Ook werd deze dag de westelijke stad Zintan gebombardeerd en naderden tanks van Qadhafi de stad. Op 19 maart werd een internationale top over Libië gehouden in Parijs waaraan VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon en vertegenwoordigers van de Verenigde Staten, de Europese Unie en de Arabische Liga deelnamen. Daar werd besloten om over te gaan tot militair ingrijpen. Het aandeel van Frankrijk aan deze operatie wordt aangeduid als Operation Harmattan. De Harmattan is een droge en stoffige wind ten zuiden van de Sahara in de richting van de Golf van Guinee tussen november en maart. Als de wind over de woestijn raast, neemt hij kleine stofdeeltjes van tussen de 0,5 en 10 micrometer op. Als de wind sterk genoeg is, kan hij stof en zand tot in Zuid-Amerika meevoeren. Verschillende vliegtuigtypen van de Franse strijdkrachten zijn ingezet bij deze acties. Voor de Dassault Rafale is het de eerste keer dat dit toestel wordt ingezet in een oorlogsscenario.

De Rafales waren de eerste vliegtuigen van de Coalitie die het Libische luchtruim binnendrongen op 19 maart. Ze voerder verschillende verkenningsmissies uit om doelen te identificeren en ze schakelde daarbij enkele tanks uit. De volgende gevechtstoestellen van de Franse luchtmacht deden tot nu toe mee aan de operatie: 8x Rafale van EC 01.007 uit Saint-Dizier-Robinson, 6x Mirage 2000-5 van EC 01.002

van Dijon-Longvic, 6× Mirage 2000D van EC 03.003 uit Nancy-Ochey en 2× Mirage F1CR van ER 02.033 Reims-Champagne. Deze toestellen worden ondersteund door verschillende KC-135 tankers en C-160 transportvliegtuigen. Vanuit de Middellandse Zee doet de Franse marine mee met het vliegdekschip de Charles de Gaulle. Aan boord van dit schip staan de volgende vliegtuigen: 10x Rafale M, 6x Super Etendard, 2x E-2C Hawkeye en verschillende ondersteunende helikopters. Op 24 maart, hebben Franse gevechtsvliegtuigen een Libische vliegbasis aangevallen. Tijdens deze actie heeft een Franse Mirage 2000C een Galeb neergehaald. Dit lichte aanvalsvliegtuig probeerde te landen om te ontkomen. Op de grond zijn er nog eens vijf van deze toestellen verwoest door Franse Rafales op 26 maart. De Mirage 2000D’s hebben met GBU-12 lasergeleide bommen een aanval uitgevoerd op een artilleriebatterij in de buurt van Ajdabiyah. Twee patrouilles vluchten met Rafales en Mirage 2000D’ s en een patrouille met Marine Rafales en Super Etendards hebben een batterij met luchtafweerraketten aangevallen op 29 maart. Deze batterijen stonden 60 mijl ten zuidwesten van Tripolie opgesteld. Twee gezamenlijke patrouilles uit Frankrijk en Qatar hebben met Mirage 2000-5F vliegtuigen lucht verdedigingsmissies gevlogen.

De vliegtuigen die op Cambrai staan doen op dit moment niet mee aan de operaties in Libië. Er werd dus normaal gevlogen op dit veld. Ik moest mezelf melden bij de poort van de Franse basis om tien uur. Het weer vandaag was niet veel. De lucht was grijs en van tijd tot tijd viel er veel regen. Gelukkig zou het tijdens het gehele bezoek droog blijven. Na een korte controle werden we met een bus naar het platform gereden. Toen we aankwamen zagen we meteen een Mirage take-off gaan. Een goed teken, want er werd in ieder geval gevlogen vandaag. We hoefden niet lang te wachten op de eerste activiteit. Er werden op het platform twee Mirages voorbereid voor een vlucht. Na een kwartier werden de eerste motoren gestart. De vliegers hadden aangegeven dat ze voor ons langs zouden taxiën. Door het donkere weer kwam de verlichting op de beide Mirages erg mooi naar voren. Na het vertrek van de beide Mirages, mochten we ook even in de hangaar kijken. Hier stonden twee Mirages welke klein onderhoud ondergingen. Beide vliegtuigen konden we uitgebreid op de foto zetten. Het was geen probleem om een wat langere sluitertijd te gebruiken, want ik had een statief bij voor dit soort momenten.

Na de lunch werden we naar een ander punt op het veld gebracht. We mochten nu op een heuvel staan aan de kop van de startbaan. Er stonden voor vanmiddag twee vluchten gepland. Het duurde ook nu niet lang voordat deze twee machines verschenen. Onze begeleider was dus goed op de hoogte van de vluchtplanning. De twee Mirages taxieden voor ons langs naar de kop van de baan. Dit leverde een aantal erg mooie foto’s op. Beide toestellen stonden naast elkaar op de baan. Na een paar minuten steeg de eerste Mirage op met volle naverbrander. Door het donkere weer leverde dit erg spectaculaire foto’s op. Kort na het eerste steeg het tweede toestel ook op. Na het vertrek van de Mirages kregen we een korte briefing van een vlieger over de gang van zaken op Cambrai. Voor de landing van de twee Mirages, werden we naar het einde gereden van de startbaan. Hier werden de toestellen die net geland waren afgecheckt. Tijdens de lunch was er een Belgische Marchetti geland. Dit toestel stond op het cross service platform. Ook hier mochten we een aantal leuke foto’s maken. Onze begeleider vertelde dat er nog een Dauphin binnen moest komen voor een tankstop. Dit gebeurde ook toen wij bij dit platform stonden. Dit leverde mij de mooiste foto’s van de dag op. Het was de eerste keer dat ik een Dauphin fatsoenlijk op de foto kon zetten ik was er dan ook erg blij mee. Na vertrek van nog eens twee Mirages zat ons bezoek erop. Het bezoek aan Cambrai was een erg goed bezoek waarbij ik een aantal prachtige actiefoto’s heb kunnen maken.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden