|
|
|
|
The NATO Tiger Meet 2011, Deel 2; Cambrai-Epinoy, 16 mei 2011
De Internationale Tiger Games; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Naast alle beschilderde vliegtuigen en het sociale deel van de Tiger Meet, werd er ook een serieuze NATO
oefening gehouden op Cambrai-Epinoy. Bij de missie van de oefening op 16 mei 2011, mocht ik aanwezig zijn. Het
aanschouwen van de oefening is een onderdeel van de publieke toegankelijkheid van de Tiger Meet.
Op maandag 9 mei 2011, werd de Tiger Meet 2011 officieel gestart met de vlaggenceremonie. De start vond plaats
in de namiddag nadat alle deelnemers voor de oefening waren aangekomen op Cambrai. Deze Tiger Meet zou de grootste
ooit worden. Helaas moesten er door omstandigheden een aantal deelnemers afmelden voor de oefening. Dit had te
maken met het huidige situatie in Libië. De afwezige squadron door dit conflict zijn: het 31 Smaldeel uit België,
het no 313 Squadron uit Nederland, het 11 Flotille uit Frankrijk, het no 21 Gruppo uit Italië en het 338 Skvadron
uit Noorwegen. Er was ook positief nieuws, want het 335 Mira van de Griekse luchtmacht werd dit jaar officieel
beëdigd als volwaardig lid van de NATO Tigers. In het weekend tussen de twee weken van de oefening in, vonden de
Tiger Games wederom plaats. De Tiger Games zijn een aantal onschuldige spelletjes waarbij de bemanningen van alle
landen het opnemen tegen elkaar. Vooral het grondpersoneel van de deelnemende landen doen fanatiek mee aan de Tiger
Games. De bedoeling van deze games is gezelligheid en het creëren van teamgeest binnen de NATO. De winnaar van de
Tiger games was dit jaar het Fliegerstaffel 11 uit Zwitserland. Naast de Tiger Games worden er nog een aantal
awards uitgereikt tijdens de Tiger Meet. Een van die awards is die voor best skit. De best skit is een award
voor de deelnemer die de beste show opvoert bij de Tiger Games. Het is de bedoeling dat deze kleine show gepaard
gaat met veel humor. De winnaar van deze award is dit jaar het Esquadra 301 uit Portugal. Bij deze voordracht
hoort ook de award voor het beste uniform. Deze award werd tijdens deze Tiger Meet door het Franse Escadron de
Chasse et d'Expérimentation 05.330 gewonnen. Voor alle fotografen is de award voor de mooiste beschildering de
belangrijkste. Dit jaar werd deze award gewonnen door de Duitsers van Aufklarungsgeschwader 51. Naast al deze
awards voor gezelligheid is er ook een award voor een wat serieuzer onderdeel, namelijk het vliegen zelf. De
awards voor het beste resultaat op de oefening werd dit jaar door de Portugezen van
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
het Esquadra 301 gewonnen. Tot slot is de alles overtreffende award te winnen. De Silver Tiger Award is voor de
winnaar van de gehele Tiger Meet. Het mag duidelijk zijn dat door de bovengenoemde resultaten deze prijs ook
gewonnen is door het Esquadra 301 uit Portugal.
Deze Tiger Meet was wederom een Tiger Meet met een aantal prachtig beschilderde vliegtuigen. Zo deden de Fransen
mee met maar liefst 3 beschilderde vliegtuigen. De gastheer van Cambrai EC 1/12 deed mee met 2 special paint Mirages.
De Tiger van deze eenheid was helemaal grijs gespoten. De staart van dit toestel was zwart met grijs gestreept en een
geel met zwart gestreepte lijn liep over de rug van het toestel. Dit was een erg moderne variant van een Tiger
beschildering. Het tweede toestel van de eenheid bevatte alleen een special paint staart met daarop de afbeelding
van de Tiger. De Duitse Tornado van Aufklarungsgeschwader 51 was er ook een die opviel. Deze Tornado was helemaal
zwart gespoten en op staart stond de zwarte panter van de eenheid afgebeeld. Deze Tornado zou de award voor het
mooiste kleurenschema winnen aan het einde van deze Tiger Meet. Ook een opvallende verschijning waren de grippens
van de Tsjechen. Deze hadden allemaal grote kattenogen op de canard- vleugels. De Duitsers van Jagdbombergeschwader
32 van Lechfeld hadden hun Tornado helemaal in een zwart geel gestreept schema gespoten. Persoonlijk vond ik dit de
mooiste Tiger op de hele Tiger Meet. Ook de Franse Tiger van Escadron de Chasse et d'Expérimentation 05.330 was een
bijzondere. Deze Mirage 2000-5F had een grote tijger die over het hele vliegtuig was gespoten. Vooral de brandstoftanks
vielen op. Op de tanks waren grote klauwen geschilderd die het toestel compleet maakten. Naast al deze Tigers waren
er nog veel meer gekleurde toestellen aanwezig op de Tiger Meet op het Franse Cambrai.
Op de spotterdag van 16 mei was het weer helaas niet het beste weer dat je kunt hebben voor een oefening. De lucht
was heel de dag grijs. Van de ene kant jammer en van de andere kant biedt het de mogelijkheid om geweldige actiefoto’s
te maken van vliegtuigen die met volle naverbrander opstijgen. Dit laatste zou ook veelvuldig gaan gebeuren vandaag. Als
eerste vandaag zouden de deelnemers van de vlieg- show van afgelopen weekend vertrekken. Deze extra vliegtuigen stonden
geparkeerd op dezelfde vliegtuigen als de deelnemers van de Tiger Meet. Vanaf de positie waar ik stond, kon ik een foto
maken van de complete flightline. De flightline dit jaar was gigantisch. De eerste vertrekkende toestellen waren twee
Spaanse Mirage F-1’s en twee Rafales. Ook de Duitse EF2000 wilde vertrekken, maar dit toestel bleek stuk te zijn. Pas
later op de middag zou het toestel naar huis vliegen. Alle aanwezige toestellen op het veld zouden vandaag vliegen op
2 na. De 2 MiG-29’s van de Slowaakse luchtmacht vlogen vandaag helaas niet. Erg jammer, want dit waren nu net de vliegtuigen
waar ik voor gekomen was. Het mooie van zo dicht op de rolbaan staan is, dat ik mooie head on foto’s kon maken van de
taxiënde vliegtuigen. De startbaan lag met 250 meter erg ver van ons vandaan. Op dat gebied hadden we geluk dat het
bewolkt was. Op een zonnige dag wordt het al snel moeilijk om over zo’n afstand te fotograferen door de heat haze. Onze
positie langs de baan was wel ideaal, want we stonden halverwege waar de vliegtuigen die opstijgen net los van de
grond komen. In combinatie met de naverbranders en donkere achtergrond leverde dit een aantal spectaculaire actiefoto’s
op. In totaal zouden er ongeveer 50 vliegtuigen vertrekken voor de Tiger Meet. Halverwege de middag landde er ook nog
een Poolse Hercules. Dit toestel kwam een nieuwe motor brengen voor een van de Poolse F-16’s. Aan het einde van de
middag waren alle vliegtuigen weer terug op Cambrai. Deze editie van de Tiger Meet was er wederom een om ni9et te
vergeten. Ik kan nu al niet wachten om volgend jaar naar Monte-Real in Portugal te gaan voor de Tiger Meet van 2012.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|