Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

100 yil Türk Hava Kuvvetleri, deel IV; Izmir-Çiğli, 3 - 6 juni 2011

Het Air Training Command; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Izmir is het opleidingencentrum van de Turkse Luchtmacht. Er liggen drie vliegvelden rondom de stad die allemaal deel uitmaken van het Air Training Command van de Turkse Luchtmacht. De toekomstige vliegers voor de Turkse Luchtmacht worden hier opgeleid tot piloot met behulp van diverse trainingstoestellen.

Naast de Turkse luchtmacht, maakt ook de United States Air Force Europe (USAFE) gebruik van Izmir. Izmir ligt aan de westkust van Turkije en het vliegveld bestaat eigenlijk uit twee vliegvelden die naast elkaar liggen. De twee vliegvelden zijn Izmir-Çiğli en Izmir-Kakliç. De Amerikanen begonnen in 1952 met het gebruik van dit vliegveld in Turkije toen de US Army een detachement plaatste op deze basis. Op 14 oktober 1953 werd de 6th Air Force van de USAF met zijn hoofdkwartier op Izmir gebaseerd. De 6th Air Force bevat alle Amerikaanse luchtmachteenheden die in Europa gestationeerd zijn. Ook de US Navy begon een detachement op Izmir toen het 7206th Air Base Squadron op Izmir werd gevestigd. Verbeteringen op Izmir-Çiğli werden toegepast in 1962. De basis kreeg toen betonnen vliegtuigshelters, nieuwe brandstofvoorzieningen, nieuwe watervoorzieningen en de flightlines werden uitgerust met elektrische voorzieningen. Later werden er aan de noordkant van het vliegveld betonnen support gebouwen geplaatst, deze waren allen uitgerust met aircon- ditioning. Het vliegveld Izmir-Çiğli werd voor de Amerikanen het belangrijkste vliegveld in de regio vanaf 1966. Vanaf deze basis werden alle operaties in dit gebied gecontroleerd. Op 1 juli 1970, namen de Turken de controle over Izmir weer over. De Amerikanen hadden nog steeds diverse detachementen op dit veld staan. Izmir-Çiğli werd na deze datum een stand-by basis voor de Amerikanen.

Sinds de Turken Izmir-Çiğli weer overnamen van de Amerikanen, staat het een belangrijk deel van het Turkse Air training Command op deze basis gestationeerd. Op Izmir-Çiğli staat het 2nd MJB gestationeerd. De wing bestaat uit 2 eenheden, namelijk: het 121 Tekamül Filosu welke is uitgerust met de T-38 Talon en het 122 Temel Filosu welke is uitgerust met de T-37 Tweety Bird en de KT-1. De Cessna T-37 Tweet was het eerste opleidingsvliegtuig met straalmotor voor de USAF. De Turkse luchtmacht heeft sinds 1963 in totaal 78 van deze toestellen ontvangen. Op dit moment zijn er nog

59 in dienst bij de Turkse luchtmacht bij het 122 Filo. De T-37 is een opleidingstoestel met twee straalmotoren. De piloten zitten naast elkaar onder een achterwaarts scharnierende kap. Hij heeft rechte laaggeplaatste vleugels, schietstoelen en een normaal stabilo. De Turken gebruiken dit toestel tijdens de derde fase van de vliegeropleiding. In het voorjaar van 1952 begon bij de Amerikaanse luchtmacht de behoefte te ontstaan aan een trainingsvliegtuig met straalmotoren. Hierdoor werd aan meerdere vliegtuigbouwers gevraagd om met een voorstel te komen voor een dergelijk vliegtuig. De enige eis was dat het een tweezits straalopleidingstoestel moet zijn. Uit de verschillende inzendingen werd die van Cessna gekozen. De USAF koos voor de inzending van Cessna mede omdat de leerling-vlieger en instructeur naast elkaar konden zitten. Er zijn in totaal 1296 T-37’s gebouwd. Het toestel is echter al oud en daarom heeft de Turkse luchtmacht onlangs besloten om het toestel te vervangen door een geavanceerde turboprop. Op 20 juni 2007 werd er besloten door het Executive Board of Defense Industry van de Turkse luchtmacht dat de opvolger voor de T-37 de KT-1 zou worden. Dit toestel is afkomstig uit Korea en wordt gebouwd door KAI. In totaal bestaat de order uit 40 KT-1 toestellen met nog eens een optie voor 15 extra toestellen. De levering van de KT-1 begon in 2010 en moet afgerond zijn in 2012. De toestellen worden gebouwd door Turkish Aviation and Aerospace Industry TUSAŞ.

Naast de T-37 Tweety Bird bij het 122 Filo, is het 121 Filo uitgerust met de supersonische T-38 Talon. De Northrop T-38 Talon is een zeer succesvol Amerikaans supersonisch lesvliegtuig dat ook tegenwoordig nog steeds wordt gebruikt. De T-38 werd midden jaren 50 van de 20e eeuw ontworpen als lesvariant op de N-156, een lichtgewicht jachtvliegtuig. Het vliegtuig werd ontwikkeld door de Northrop Corporation. Er werden 3 prototypen gebouwd, waarvan de eerste vloog op 10 maart 1959. Het toestel werd snel in gebruik genomen en in 1961 begon de officiële productielijn. Op 17 maart 1961 werd het vliegtuig officieel in gebruik genomen. De productie van T-38’s ging door tot 1972. In totaal werden 1.200 exemplaren afgeleverd. Volgens statistieken hebben ca 50.000 militaire vliegers een aanvullende conversiecursus in een T-38 gevolgd. Een groot deel van het ontwerp van dit toestel werd overgenomen in de later onder meer door Nederland aangeschafte lichte jachtbommenwerper de Northrop F-5. De Turkse Luchtmacht heeft in totaal 77 Talons ontvangen. Tegen- woordig zijn er nog ruim 66 in dienst. Het toestel wordt gebruikt voor de laatste fase in de algemene vliegeropleiding. Na de training op de Talon gaan de leerling vliegers verder op de gespecialiseerde typen zoals de F-4 of de F-16.

Naast Izmir-Çiğli, is Izmir-Kakliç een onderdeel van het 2nd MJB. Ook op deze basis staan twee eenheden gestationeerd, namelijk: het 123 Baslangiç Filosu welke is uitgerust met de SF260 Marchetti en het 125 Nakliye ve SAR Egitim Filosu welke is uitgerust met de CN-235, UH-1 Huey en AS532 Cougar. Deze laatste eenheid is een SAR eenheid. De Turkse luchtmacht ontving voor het 123 Filo in totaal 40 Marchetti’s. De Aermacchi SF260 Marchetti is een lichtgewicht toestel dat ontworpen is voor aerobatics en het trainen van militaire vliegers. Het toestel vloog voor het eerst op 15 juli 1964. Vanaf 1997 wordt de Marchetti geproduceerd door Aermacchi. De militaire versies van de Marchetti zijn populair bij kleinere luchtmachten. De meeste gebruikers gebruiken dit toestel echter als trainer. Op het vliegveld van Istanbul/Atatürk staat het 5 Filo/Serçe Kol gestationeerd. Deze eenheid vliegt met de Cessna T-41 welke wordt gebruikt voor de initiële vliegeropleiding van de Turkse Luchtmacht. De militaire variant van de Cessna 172 wordt aangeduid als Cessna T-41 Mescalero. Ook bij de Turkse luchtmacht wordt dit type gebruikt voor de initiële vliegeropleiding. De Turkse luchtmacht heeft 25 T-41’s in dienst die allemaal voor deze taak worden gebruikt.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden