Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

3 Régiment d'Hélicoptères de Combat; Etain-Rouvres, 26 juni 2011

Aviation Légère de l'Armée de Terre; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op zondag 26 juni 2011, was ik aanwezig bij de vliegshow op Etain-Rouvres. Op deze basis is het 3 Régiment d'Hélicoptères de Combat gevestigd van de ALAT (Aviation Légère de l'Armée de Terre). Deze eenheid vliegt met de Gazelle en de Puma en is een van de grote helikopterregimenten binnen de Franse landmacht.

Het 3RHC is opgericht op 1 augustus 1977. Het 3RHC is een directe afstamming van het Aviation Peloton van de 9e Koloniale Infanterie Divisie. Deze eenheid werd in een later stadium aangeduid als de 23e Artillerie Groep. De 9e Division d'Infanterie Coloniale (9DIC) ook wel de 9e Koloniale Infanterie Divisie werd opgericht op 15 juli 1943, in Noord-Afrika. De eenheid werd gestationeerd in de Franse koloniale delen van West-Afrika gestationeerd in landen zoals Marokko en Algerije. Veel Afrikanen verhuisden hierdoor naar Frankrijk van Noord-Afrika via Spanje. In die tijd bestond het 9e DIC grotendeels uit Afrikanen uit alle gebieden van de kolonie. Het 9e DIC was een onderdeel van het Eerste Franse Leger van generaal de Lattre de Tassigny. De 23e Artillerie Groep is van 1947 tot en met 1954 gestationeerd geweest in het voormalige Indo-China. Hierdoor staan er in het insigne van de eenheid de militaire medaille met olijfbomen van de Croix de Guerre van overzeese operaties met zes citaties. Het 3RHC is gevestigd op Etain-Rouvres. Dit stadje telt ongeveer 3700 inwoners en ligt op 20km van Verdun en 50km van Metz net onder Luxemburg. De belangrijkste taak van het 3RHC is vooral een offensieve taak. Deze taak is het aanvallen van vijandelijke doelen bij dag en nacht waar dan ook ter wereld. Mogelijke doelen van dit soort acties kunnen zijn het aanvallen van onder andere gepantserde voertuigen, overslagstations en schuilplaatsen van vijanden.

Het 3RHC is opgebouwd uit een aantal eskadrons die met verschillende helikopter- typen zijn uitgerust. In totaal zijn staan er 6 eskadrons op Etain gestationeerd. Het eerste eskadron is het 1 Escadrille d'Hélicoptères d'Attaque (EHA1). Deze eenheid is uitgerust met de SA342M Gazelle waarvan ze er 9 hebben. De Gazelles van deze eenheid zijn te herkennen aan de letters GAx, GBx en GCx waarbij de x een letter is die uniek is per helikopter. De helikopters van deze eenheid zijn uitgerust als gevechts- helikopter. De gazelles zijn bewapend met het Vivane systeem en ze zijn bewapend

met HOT raketten. Met deze bewapening kunnen ze doelen vernietigen onder alle weersomstandigheden. Het tweede eskadron is het 1 Escadrille d'Hélicoptères légers de Reconnaissance (EHR1). Ook deze eenheid is uitgerust met de SA342M gazelle. De helikopters van deze eenheid zijn uitgerust als lichte verkenningsheli- kopters. Ook deze gazelles zijn te herkennen aan de codes GAx, GBx en GCx. De eenheid beschikt in totaal over 9 SA342M Gazelle helikopters. Het derde en vierde eskadron zijn het 1 Escadrilles d'Hélicoptères Appui Protection (EHAP1) en het 2 Escadrilles d'Hélicoptères Appui Protection (EHAP2). De helikopters van deze eenheden zijn te herkennen aan de codes GQx, GEx en GFx. Beide eenheden hebben 8 SA341F Gazelle helikopters tot hun beschikking. De Gazelles van deze eskadrons zijn uitgerust met een 20mm kanon. Deze helikopters worden gebruikt voor gewapende escortes van de transporthelikopters. Het vijfde en zesde eskadron op Etain zijn het 1 Escadrilles d'Hélicoptères de Manoeuvre (EHM1) en het 2 Escadrilles d'Hélicoptères de Manoeuvre (EHM2). Deze twee eenheden zijn uitgerust met de SA330B Puma. Deze helikopters worden ingezet voor het tactische transport van grondtroepen en hun materieel. De helikopters van deze eskadrons zijn te herkennen aan de codes DAx, DBx, DCx en DDx.

Toen ik arriveerde op Etain in de ochtend, was het weer prachtig. Het was een heldere zomerdag met een temperatuur van meer dan 25 graden Celsius. De flightline was niet groot. Er stonden een aantal Epsilons in het gras geparkeerd en er stond een witte PC-6 naast. Voor de show was er een kleine tribune gebouwd in de hoek van het terrein. Dit was de place to be voor de show vandaag. De show op Etain stelde niet veel voor. Er stond een helikopter demo op het programma die meerdere keren herhaald zou worden die dag. Het was echter wel een groot spektakel. Het scenario van de demo was een schuilplaats van terroristen die moest worden overmeesterd. Nadat er een ultimatum was gesteld verscheen er een Tigre achter de bossen. Deze helikopter vloog meet hoge snelheid op de schuilplaats af en ging in de aanval. Nadat de Tigre uit beeld was verdwenen, verschenen er een tweetal tanks die op de terroristen schuilplaats begonnen te schieten.

De eerste troepen die voet aan de grond zetten op dit vijandige terrein waren een aantal parachutisten die met een PC-6 werden gebracht. Dit waren de verkenners die de landingzone moesten markeren. Een tweetal Gazelles namen positie in de lucht om de landing zone voor de Puma’s te beveiligen. Aan de horizon verschenen twee Puma’s die geëscorteerd werden door twee Gazelles. De Puma’s gingen in een hover op drie a vier meter hoogte aan de linkse kant van de schuilplaats. De load master trok de deur open een een groep soldaten lieten zich met de fast rope techniek naar beneden zakken. Dit gebeurde allemaal heel vlug. De twee Puma’s vlogen weer weg nadat de militairen waren gedropt. Opnieuw verschenen er twee Puma’s aan de horizon. Deze twee Puma’s hadden beide een sling load onder de helikopter hangen. Beide helikopters hadden een artillerie kanon onder de romp hangen. Deze kannonen werden snel gedropped en de militairen op de grond stelden deze kannonen op. Na deze beschieting gaven de terroristen zich gewonnen. Toen de terroristen waren ingerekend, werden de artillerie kannonen meegenomen door de de aanwezige pantservoertuigen. De Puma’s vlogen op een meter hoogte over het gras weg van het publiek. Tot slot zou de Tigre nog terugkeren naar zijn landingsspot. De Tigre landde met zijn neus naar mij toe op een taxi track. Na deze demo had ik alles gezien op Etain en ging ik verder. Etain was het eerste bezoek tijdens een reis die mij uiteindelijk naar Zeltweg in Oostenrijk zou brengen. Morgen stond er een dag op Ramstein Air base in Duitsland op het programma.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden