|
|
|
|
The Lockheed C-5 Galaxy; Ramstein Air Base, 27 juni 2011
Kampioen Zwaargewicht van de USAF; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op maandag 27 juni 2011, stond ere en bezoek aan Ramstein Air Base op het programma. Op deze gigantische
Amerikaanse basis vinden elke dag tientallen vluchten van de USAF plaats. De C-5 Galaxy is een vaste
bezoeker op Ramstein. De C-5 van de USAF ondergaat op dit moment een modernisatieprogramma.
De Lockheed C-5 Galaxy is een groot militair transportvliegtuig dat gebouwd is door Lockheed. Het toestel
werd ontworpen als strategische zwaar transportvliegtuig. De Galaxy moest in staat zijn om zware ladingen
of ladingen van groot volume intercontinentaal te verplaatsen. De C-5 Galaxy wordt gebruikt door de United
States Air Force (USAF) sinds 1969 en is een van de grootste militaire vliegtuigen in de wereld. De C-5M
Super Galaxy is een verbeterde versie met nieuwe motoren en gemoderniseerde avionica. Dit model zal de
levensduur van deze gigant verlengen tot na 2040. Er zijn naast de C-5M nog 3 varianten ontworpen in het
veleden, namelijk: de C-5A, de C-5B en de C-5C. De C-5A is het originele ontwerp van dit toestel. Dit
vliegtuig werd gebouwd in de periode van 1969 to 1973. In totaal zijn er in die periode 81 C-5A’s geleverd
aan de USAF. Als gevolg van scheuren in de vleugels in de jaren 70, werd het maximum startgewicht beperkt.
Om het vliegtuig weer helemaal operationeel te krijgen, werd er een compleet nieuw vleugelontwerp
geïntroduceerd. Tussen 1981 en 1987, werd er een programma uitgevoerd dat 77 C-5A Galaxy’s moest updaten
met deze nieuwe vleugels. De vernieuwde vleugel maakt gebruik van een nieuwe aluminium legering die nog
niet bestond tijdens de productie van het toestel. Er zijn ondertussen al enkele toestellen uit deze serie
uit dienst gesteld door de hoge leeftijd van de C-5A Galaxy. Er staan nog een aantal C-5A’s op de lijst
om te worden afgeschreven. Deze toestellen zijn op dit moment in dienst op Wright-Patterson AFB in Ohio
en Stewart ANGB in New York. Zoals de planning nu is, worden deze toestellen vervangen door de C-17
Globemaster III. De C-5B is een verbeterde versie van de C-5A. Alle wijzigingen die aan de C-5A zijn
aangebracht zoals de vleugels, zitten standaard verwerkt op de C-5B. Het toestel is daarnaast opgewaar-
deerd met verbeterde TF-39-GE-1C turbofan motoren en betere avionica. Er zijn in de periode van 1986 tot
en met 1989 ruim 50 geleverd aan de USAF. De C-5C is een speciaal aangepaste variant voor het vervoeren van
grote vrachten.
|
|
|
|
|
|
|
Twee C-5’s werden omgebouwd om een grotere interne vrachtcapaciteit te creëren. De vliegtuigen werden
hierdoor geschikt om vrachten zoals satellieten voor NASA te vervoeren. De twee C-5C’s worden gevlogen
door bemanningen van de USAF en zijn vooral in dienst van NASA. De 2 toestellen zijn gestationeerd op
Travis AFB in Californië. Het huidige updateprogramma zal de C-5 opwaarderen tot de C-5M Super Galaxy.
Uit een recente studie bleek dat 80% van de C-5 vloot in onderhoud staat. Dit is erg veel. Om dit te
reduceren wordt de C-5 geüpdate naar de C-05M standaard. Er is een intensief programma gestart dat in
totaal alle C-5B en C-5C vliegtuigen en een deel van de C-5A vloot zal updaten. Het C-5 Avionics
Modernization Program (AMP) begon in 1998 en omvatte het upgraden van de avionica van het toestel tot
de Global Air Traffic Management standaard. Het toestel ontvangt bij die update een gehele nieuwe glazen
cockpit en daarnaast worden ook de communicatie en veiligheids- apparatuur compleet vervangen door
betere en veiligere systemen. De eerste vlucht van de eerste aangepaste C-5 met AMP avionica, vond
plaats op 21 december 2002. Een ander deel van het vernieuwingsplan is het verbeteren van de
betrouwbaarheid van de motoren doormiddel van het Reliability Enhancement and Re-Engining Program
(RERP). Het toestel krijgt 4 nieuwe General Electric CF6-80C2 motoren tijdens dit programma. De update
bevat ook een opgewaardeerde cockpit en een verbeterd landingsgestel. Het toestel heeft hierdoor een
grotere vrachtcapaciteit en het zal ook zuiniger vliegen. In totaal zullen 52 vliegtuigen worden geüpdate
naar deze standaard. Het vernieuwde toestel wordt aangeduid als C-5M Super Galaxy.
Ook vandaag was het weer op Ramstein goed. Wederom scheen de zon volop en beloofde dus ook deze keer
weer een warme dag te worden. De gebaseerde Herculessen waren er al vroeg bij vandaag. Want het eerste
toestel dat ik fotografeerde was een van de nieuwe C-130J Herculessen van 86th AW. Het eerste toestel
dat vertrok vandaag was een C-17A van het 437th AW van Charleston Air base in Amerika. De C-17 stond aan
de overkant van de baan te wachten tot het mocht vertrekken. De Hercules die eerder vertrok zat in de
landing op dit moment. Het zou een ochtend van de tankers worden, want er kwamen in een korte tijd 2 KC-135
tankers binnen. De eerste tanker die landde was er een van de Ohio Air National Guard (ANG). De tanker is
ingedeeld bij het 121st Air Refuelling Wing en staat gebaseerd op Rickenbacker ANGB. Vliegtuigen van deze
eenheid zijn te herkennen aan de blauwe staartband. De tweede tanker die binnenkwam was er een van de
Wisconsin Air National Guard. Dit toestel was ingedeeld bij het 128th Air Refuelling Wing. Deze eenheid
staat gebaseerd op General Mitchell IAP en is te herkennen aan de rood witte staartband. Ook een C-21
taxiede naar de baan. Dit kleine toestel ging eruit voor een lokale missie en zou later in de ochtend
terug keren op Ramstein. Het mooiste vliegtuig van de ochtend stond nu op het punt om te vertrekken. Aan
de overkant van de aan kwam een C-5 Galaxy aangetaxied. Dit enorme vliegtuig draaide al eerder de baan op.
Ik was bang dat ik hem niet voor de lens zou krijgen. Gelukkig keerde het toestel zijn neus mijn kant uit.
De Galaxy maakte een backtrack over de baan en draaide voor mijn lens in de juiste richting. Het toestel
was van de New York ANG en was afkomstig van Stewart IAP. De vliegtuigen van het 105th AW zijn te herkennen
aan hun lichtblauwe staartbanden. Kort na het vertrek van de C-5, landde er een C-17 op Ramstein. Ook deze
C-17 van afkomstig van Charleston. Kort na de landing van de C-17, verscheen er een McGuire C-17 aan de
kop van de baan. Dit toestel is ingedeeld bij het 306th AW en is te herkennen aan de geel met blauwe
staartband. Deze C-17 was het laatste vliegtuig dat ik fotografeerde op Ramstein. Na het vertrek van de
C-17 vertrok ik naar Manching-Ingolstadt. Het bezoek aan Ramstein was relatief kort, maar er verschenen
toch weer mooie toestellen voor de lens.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|