Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

The Lockheed C-5 Galaxy; Ramstein Air Base, 27 juni 2011

Kampioen Zwaargewicht van de USAF; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op maandag 27 juni 2011, stond ere en bezoek aan Ramstein Air Base op het programma. Op deze gigantische Amerikaanse basis vinden elke dag tientallen vluchten van de USAF plaats. De C-5 Galaxy is een vaste bezoeker op Ramstein. De C-5 van de USAF ondergaat op dit moment een modernisatieprogramma.

De Lockheed C-5 Galaxy is een groot militair transportvliegtuig dat gebouwd is door Lockheed. Het toestel werd ontworpen als strategische zwaar transportvliegtuig. De Galaxy moest in staat zijn om zware ladingen of ladingen van groot volume intercontinentaal te verplaatsen. De C-5 Galaxy wordt gebruikt door de United States Air Force (USAF) sinds 1969 en is een van de grootste militaire vliegtuigen in de wereld. De C-5M Super Galaxy is een verbeterde versie met nieuwe motoren en gemoderniseerde avionica. Dit model zal de levensduur van deze gigant verlengen tot na 2040. Er zijn naast de C-5M nog 3 varianten ontworpen in het veleden, namelijk: de C-5A, de C-5B en de C-5C. De C-5A is het originele ontwerp van dit toestel. Dit vliegtuig werd gebouwd in de periode van 1969 to 1973. In totaal zijn er in die periode 81 C-5A’s geleverd aan de USAF. Als gevolg van scheuren in de vleugels in de jaren 70, werd het maximum startgewicht beperkt. Om het vliegtuig weer helemaal operationeel te krijgen, werd er een compleet nieuw vleugelontwerp geïntroduceerd. Tussen 1981 en 1987, werd er een programma uitgevoerd dat 77 C-5A Galaxy’s moest updaten met deze nieuwe vleugels. De vernieuwde vleugel maakt gebruik van een nieuwe aluminium legering die nog niet bestond tijdens de productie van het toestel. Er zijn ondertussen al enkele toestellen uit deze serie uit dienst gesteld door de hoge leeftijd van de C-5A Galaxy. Er staan nog een aantal C-5A’s op de lijst om te worden afgeschreven. Deze toestellen zijn op dit moment in dienst op Wright-Patterson AFB in Ohio en Stewart ANGB in New York. Zoals de planning nu is, worden deze toestellen vervangen door de C-17 Globemaster III. De C-5B is een verbeterde versie van de C-5A. Alle wijzigingen die aan de C-5A zijn aangebracht zoals de vleugels, zitten standaard verwerkt op de C-5B. Het toestel is daarnaast opgewaar- deerd met verbeterde TF-39-GE-1C turbofan motoren en betere avionica. Er zijn in de periode van 1986 tot en met 1989 ruim 50 geleverd aan de USAF. De C-5C is een speciaal aangepaste variant voor het vervoeren van grote vrachten.

Twee C-5’s werden omgebouwd om een grotere interne vrachtcapaciteit te creëren. De vliegtuigen werden hierdoor geschikt om vrachten zoals satellieten voor NASA te vervoeren. De twee C-5C’s worden gevlogen door bemanningen van de USAF en zijn vooral in dienst van NASA. De 2 toestellen zijn gestationeerd op Travis AFB in Californië. Het huidige updateprogramma zal de C-5 opwaarderen tot de C-5M Super Galaxy. Uit een recente studie bleek dat 80% van de C-5 vloot in onderhoud staat. Dit is erg veel. Om dit te reduceren wordt de C-5 geüpdate naar de C-05M standaard. Er is een intensief programma gestart dat in totaal alle C-5B en C-5C vliegtuigen en een deel van de C-5A vloot zal updaten. Het C-5 Avionics Modernization Program (AMP) begon in 1998 en omvatte het upgraden van de avionica van het toestel tot de Global Air Traffic Management standaard. Het toestel ontvangt bij die update een gehele nieuwe glazen cockpit en daarnaast worden ook de communicatie en veiligheids- apparatuur compleet vervangen door betere en veiligere systemen. De eerste vlucht van de eerste aangepaste C-5 met AMP avionica, vond plaats op 21 december 2002. Een ander deel van het vernieuwingsplan is het verbeteren van de betrouwbaarheid van de motoren doormiddel van het Reliability Enhancement and Re-Engining Program (RERP). Het toestel krijgt 4 nieuwe General Electric CF6-80C2 motoren tijdens dit programma. De update bevat ook een opgewaardeerde cockpit en een verbeterd landingsgestel. Het toestel heeft hierdoor een grotere vrachtcapaciteit en het zal ook zuiniger vliegen. In totaal zullen 52 vliegtuigen worden geüpdate naar deze standaard. Het vernieuwde toestel wordt aangeduid als C-5M Super Galaxy.

Ook vandaag was het weer op Ramstein goed. Wederom scheen de zon volop en beloofde dus ook deze keer weer een warme dag te worden. De gebaseerde Herculessen waren er al vroeg bij vandaag. Want het eerste toestel dat ik fotografeerde was een van de nieuwe C-130J Herculessen van 86th AW. Het eerste toestel dat vertrok vandaag was een C-17A van het 437th AW van Charleston Air base in Amerika. De C-17 stond aan de overkant van de baan te wachten tot het mocht vertrekken. De Hercules die eerder vertrok zat in de landing op dit moment. Het zou een ochtend van de tankers worden, want er kwamen in een korte tijd 2 KC-135 tankers binnen. De eerste tanker die landde was er een van de Ohio Air National Guard (ANG). De tanker is ingedeeld bij het 121st Air Refuelling Wing en staat gebaseerd op Rickenbacker ANGB. Vliegtuigen van deze eenheid zijn te herkennen aan de blauwe staartband. De tweede tanker die binnenkwam was er een van de Wisconsin Air National Guard. Dit toestel was ingedeeld bij het 128th Air Refuelling Wing. Deze eenheid staat gebaseerd op General Mitchell IAP en is te herkennen aan de rood witte staartband. Ook een C-21 taxiede naar de baan. Dit kleine toestel ging eruit voor een lokale missie en zou later in de ochtend terug keren op Ramstein. Het mooiste vliegtuig van de ochtend stond nu op het punt om te vertrekken. Aan de overkant van de aan kwam een C-5 Galaxy aangetaxied. Dit enorme vliegtuig draaide al eerder de baan op. Ik was bang dat ik hem niet voor de lens zou krijgen. Gelukkig keerde het toestel zijn neus mijn kant uit. De Galaxy maakte een backtrack over de baan en draaide voor mijn lens in de juiste richting. Het toestel was van de New York ANG en was afkomstig van Stewart IAP. De vliegtuigen van het 105th AW zijn te herkennen aan hun lichtblauwe staartbanden. Kort na het vertrek van de C-5, landde er een C-17 op Ramstein. Ook deze C-17 van afkomstig van Charleston. Kort na de landing van de C-17, verscheen er een McGuire C-17 aan de kop van de baan. Dit toestel is ingedeeld bij het 306th AW en is te herkennen aan de geel met blauwe staartband. Deze C-17 was het laatste vliegtuig dat ik fotografeerde op Ramstein. Na het vertrek van de C-17 vertrok ik naar Manching-Ingolstadt. Het bezoek aan Ramstein was relatief kort, maar er verschenen toch weer mooie toestellen voor de lens.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden