|
|
|
|
Technische Schule der Luftwaffe 1; Kaufbeuren, 29 juni 2011
De Luchtmacht Technische School; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
De vliegbasis Kaufbeuren Air Base is een vliegbasis van de Duitse Luftwaffe in het zuiden van
Duitsland. Het is op dit moment de thuisbasis van de Technische Schule der Luftwaffe 1 (Luchtmacht
Technische School nummer 1). Op deze school worden alle technici van de Duitse Luftwaffe opgeleid
tot vliegtuigtechnicus.
Het vliegveld werd in 1935 gebouwd als Fliegerhorst Kaufbeuren. Na de Tweede Wereldoorlog in mei
1945, werd het veld al snel in beslag genomen door de Amerikaanse strijdkrachten. Het veld werd
in eerste instantie gebruikt door het 225th Anti-Aircraft Searchlight Battalion. Er stonden op dat
moment dus geen vliegtuigen gebaseerd op Kaufbeuren. Vanaf 22 juli 1945 tot en met 28 april 1946,
was de 45th Fighter Group van de USAAF (United States Army Air Force) gebaseerd op deze vliegbasis.
Deze eenheid was uitgerust met de P-51 Mustang en had een luchtverdedigingstaak. Vanaf 1 juli 1948
tot en met 1 oktober 1949, was de 60th Troop Carrier Wing gebaseerd op Kaufbeuren AB. De eenheid
hier bestond uit het 10th, 11th en 12th Troop Carrier Squadron. De Wing was medeverantwoordelijk
voor de luchtbrug met Berlijn. In 1948 en 1949 hebben de C-47 en C-54 squadrons vanaf Kaufbeuren
en Wiesbaden in totaal meer dan 1,8 miljoen ton aan vracht afgeleverd in Berlijn. Op 20 januari
1949 werd de transportwing verplaatst van Kaufbeuren naar de RAF op Fassberg. De wing viel vanaf
dat moment onder de 1st Airlift Task Force. Toen de Berlijnse luchtbrug eindigde op 26 september
1949 werd het 60 TCW begon verplaatst naar Wiesbaden. Op Kaufbeuren bleef het geïnactiveerde 7150e
Air Force Composite Wing achter zonder vliegtuigen. De verschuiving van de USAF bases naar locaties
ten westen van de Rijn betekende dat er permanent niet meer gevlogen zou worden vanaf Kaufbeuren.
De basis werd gebruikt als een communicatie station van het 7320e Air Force Wing. In 1955 werd het
7330th Flying Training Wing opgericht op om piloten te trainen voor de gereconstitueerde Duitse
luchtmacht. Vanaf 16 december 1957 was Kaufbeuren weer volledig in Duitse handen.
De Technische Schule der Luftwaffe 1 (TSLw 1) is een trainingscentrum van de Duitse luchtmacht in
Kaufbeuren in Beieren. De opdracht van de school is de opleiding en training van militairen van
alle rangen en burgerpersoneel van het leger, luchtmacht
|
|
|
|
|
|
|
en de marine. Het belangrijkste onderdeel van de basisopleiding zijn de wapen- systemen van de Tornado,
de Phantom en de Eurofighter. Andere belangrijke delen van de opleiding zijn: elektronische oorlogvoering,
de militaire luchtverkeersleiding en computer-based management. De praktische opleiding vindt plaats
doormiddel van het gebruik van echte vliegtuigen en simulatoren. Het vaste personeel van de school bestaat
uit ongeveer 650 militairen en civiele medewerkers. Het onderwijzend personeel bestaat uit officieren,
onderofficieren en civiele medewerkers. Op 14 december 1957, gaf de commandant van de US Air Forces in
Europa, generaal Frank F. Everest tijdens een ceremonie in Erding aan de toenmalige minister van Defensie
Franz Josef Strauss aan, dat de opleidingen voor het personeel voor de luchtmacht- bases Erding,
Furstenfeldbruck, Landsberg en Lechfeld het beste kon plaatsvinden op Kaufbeuren. In november 1971, werd
de school erkend als een elektronica opleidingscentrum waar men landelijke diploma kon halen in
vliegtuigelektronica. In 1994 werd de Technische Schule der Luftwaffe 1 gefuseerd met de Technische
Schule der Luftwaffe 2. De nieuwe technische school kreeg de naam Technische Schule der Luftwaffe 1 en
deze werd actief op Kaufbeuren. In 2004 verhuisde ook de workshop van het inmiddels ontbonden JBG34
van Memmingen naar Kaufbeuren.
Na het goede bezoek aan Lechfeld in de ochtend, vond er in de middag een bezoek plaats op Kaufbeuren.
Deze velden liggen hemelsbreed niet ver van elkaar vandaan. Aan het begin van de middag arriveerde ik
op deze opleidingsbasis van de Luftwaffe. Bij de ingang van het terrein stond een Starfighter opgesteld.
De eerste hal waar we binnen zouden komen was de Tornado hangaar. Er stonden in totaal 5 Tornado’s in
deze hangaar. Alle Tornado’s worden hier gebruikt om studenten te trainen op dit type. De Tornado is
in Duitsland op dit moment het meest gebruikte vliegtuigtype. Volgens onze begeleider is de Tornado ook
een erg fijn toestel om instructies op te geven aan de studenten, omdat de Tornado een erg toegankelijk
toestel is. Na een kort bezoek aan deze hangaar liepen we naar de volgende hangaar. Deze hangaar was
een stuk kleiner. Hier stonden een Starfighter en een P.149 binnen. Er waren ook een hoop leerlingen
aan het werk in deze hangaar. De beginnende vliegtuigtechnici krijgen voor het eerst praktijkles op
dit soort oude toestellen.
De volgende hangar die we betraden, was er een waar de wat meer gevorderde technici getraind worden.
Ook in deze hal stond een Starfighter binnen. Dit toestel zag er in tegenstelling tot de andere
Starfighter erg goed uit. Naast de Starfighter stond ook een Duitse Huey. Ook deze helikopter stond
er erg mooi bij. Deze toestellen waren een van de weinige die machines die niet in de steigers stonden
op Kaufbeuren. Voor in de hangaar stonden nog 2 Tornado’s. Deze 2 vliegtuigen waren moeilijk om op de
foto te zetten door de beperkte ruimte in het gebouw. De laatste hangaar waar we binnen mochten kijken
was een hal waar 2 Phantoms binnen stonden. Ook in deze hal stond het erg vol. Fotograferen was ook
hier moeilijk door alle objecten die rondom en op de toestellen stonden. Een van de 2 Phantoms was
een van de oudste Phantoms die de Duitsers hebben. De andere was afkomstig van Neuburg nadat daar de
Phantom was omgeruild voor de Eurofighter. Achterin de hangaar stond een simulatiecockpit die de
leerlingen gebruiken om instrumenten in te bouwen in een vliegtuig. De laatste hangaar waar we
mochten kijken was de Eurofighter hangaar. Hier mocht echter niet gefotografeerd worden omdat de
toestellen open stonden. Er stonden in totaal 3 Eurofighters binnen die nog in actieve dienst zijn.
De toestellen worden hier 2 jaar gebruikt als sleuteltoestel voordat ze weer terug gaan naar een
actieve eenheid. Na het bezoek aan de Eurofighter hangaar, zat het bezoek erop. Dit kleine bezoek
leverde een aantal leuke en unieke foto’s op van de Duitse luchtmacht. Ik was dan ook tevreden met
het behaalde resultaat hier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|