|
|
|
|
De Eurofighter EF2000 Typhoon, Deel II; Zeltweg, 1 juli 2011
Eurofighters op de Air power 2011; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op vrijdag 1 juli 2011, startte de Airpower 2011 op de Oostenrijkse vliegbasis Zeltweg. Oostenrijk
is een van de 6 landen die de Eurofighter heeft aangeschaft. De Eurofighter vervangt in Oostenrijk
de Saab Draken die in 2005 buiten dienst is gesteld. Er zijn in totaal 15 Eurofighters gekocht door
de Oostenrijkse luchtmacht.
In april 1986, rolde de eerste European Aircraft Program EAP uit de fabriekshal van Warton. De EAP
vloog voor het eerst op 6 augustus 1986. De EAP leek erg veel op de hedendaagse Eurofighter. De in
München gevestigde Eurofighter Jagdflugzeug GmbH werd in 1986 opgericht om de ontwikkeling van het
project te beheren. Het vliegtuig stond bekend als Eurofighter EFA uit de late jaren 80 tot het werd
omgedoopt tot EF2000 in 1992. De eerste vlucht van het Eurofighter prototype vond plaats op 27 maart
1994. In de 10 jaar na de eerste vlucht worden er tal van testen en nieuwe ontwikkelingen gedaan aan
de Eurofighter. Op 9 december 2004, worden er met de Eurofighter Typhoon IPA4 drie maanden diverse
Cold Environmental Trials (CET) uitgevoerd op de Zweedse basis Vidsel Air Base. Het doel van deze
testen was het controleren van het gedrag van het toestel bij extreem koude temperaturen tot -25
graden Celsius. De eerste vlucht van Instrumented Production Aircraft 7 (IPA7), vond plaats op 16
januari 2008. Dit was het eerste volledig uitgeruste Tranche 2 vliegtuig. De vlucht vond plaats op
Manching bij EADS. De productie versie van de CAPTOR-E radar werd voorgesteld als onderdeel van
Tranche 3 voor de Typhoon in 2012. Tranche 2 vliegtuigen maken gebruik van de niet- AESA, mechanisch
scannende Captor-M radar die aardig wat gewicht en ruimte kosten. De Italiaanse luchtmacht twijfelde
dat de AESA radar op tijd klaar zou zijn voor de tranche 3 de productie.
De Eurofighter Typhoon is uniek in de wereld van moderne gevechtsvliegtuigen omdat de toestellen op
vier verschillende assemblagelijnen zijn gebouwd. Elk partner bedrijf assembleert zijn eigen nationale
vliegtuigen, maar bouwt wel dezelfde onderdelen voor alle 683 vliegtuigen. Het eerste productie contract
werd ondertekend op 30 januari 1998 tussen Eurofighter GmbH, Eurojet en NETMA. De inkoop totalen waren
als volgt: UK 232, Duitsland 180, Italië 121, en Spanje 87. De productie werd opnieuw toegewezen op basis
van aanbesteding: British Aerospace (37,42%), DASA (29,03%),
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aeritalia (19,52%) en CASA (14,03%). Op 2 september 1998, werd de Eurofighter officieel gedoopt. De
Britten doopte het toestel officieel tot Typhoon. Deze naam werd echter door Duitsland niet erkend
omdat de naam Typhoon in het verleden een brits vliegtuig was dat diverse Duitse doelen had bestookt
tijdens de Tweede Wereld- oorlog. In september 1998 werden contracten getekend voor de productie van
148 Tranche 1 vliegtuigen en de aanschaf van lange doorlooptijd items voor Tranche 2 vliegtuigen. In
maart 2008, werden de laatste vliegtuigen uit de Tranche 1 serie geleverd aan de Duitse Luftwaffe.
De toestellen werden al snel geüpdate tot Tranche 2 toestellen. Op 21 oktober 2008, werden de eerste
twee van 91 Tranche 2 vliegtuigen geleverd aan de RAF op Coningsby.
Op 2 juli 2002, heeft de Oostenrijkse regering aangekondigd de Eurofighter te kopen als de nieuwe
luchtverdedigingjager. De aankoop van 18 Typhoons is overeenge- komen op 1 juli 2003, en bevatte
daarnaast ook training, logistiek, onderhoud, en een simulator. Op 26 juni 2007, kondigde de
Oostenrijkse minister van defensie Norbert Darabos een reductie tot 15 vliegtuigen aan. Het eerste
toestel werd afgeleverd op 12 juli 2007 en kwam daarmee formeel in dienst bij de Oostenrijkse
luchtmacht. Oostenrijk was daarmee het eerste land dat de Eurofighter van de plank kocht. De 15
Oostenrijkse Eurofighters zijn ondertussen geleverd. De toestellen staan allemaal gebaseerd op
Zeltweg. Na een mislukte campagne in Singapore en Zuid-Korea, was Saoedi-Arabië het zesde land dat
met de Typhoon ging vliegen. Op 18 augustus 2006, werd bekend dat Saoedi-Arabië had ingestemd met
de aanschaf van 72 Typhoons. Op 17 september 2007, heeft Saudi-Arabië een contract ondertekend van
4,43 miljard pond voor 72 vliegtuigen. 24 toestellen worden op de Tranche 2 standaard gebouwd. Die
toestellen waren oorspronkelijk bedoeld voor de RAF. De Typhoons voor Saudi-Arabië worden gebouwd in
Engeland op RAF Warton waar BAe is gevestigd.
De Zeltweg Air Power beloofde weer een ouderwets spektakel te worden. De Oostenrijkers waren zoals
altijd erg vroeg op de been om op tijd op de airshow te zijn. Het weer vandaag was in elk geval
velen malen beter dan dat van gisteren. We hadden nu een strak blauwe lucht tussen de Oostenrijkse
bergen. Zeltweg is de thuisbasis van de Oostenrijkse Eurofightervloot. Kort na de opening stond er
meteen een hoofdact voor mij op de lijst. Dit was de Tsjechische Mi-35 Hind. De demo die dit toestel
gaf was werkelijk een spektakel. Na de Hind demo deed de Belgische vlieger de demo nog eens over met
zijn Augusta A-109. Dit toestel is een stuk kleiner dan de Hind, maar de demo was zeker niet slechter.
Tijdens de ochtend uren zouden er ook een aantal klassiekers rondvliegen op Zeltweg. Het eerste toestel
van deze klas- siekers dat verscheen was een Messerschmidt Bf-109. Na de demo van de Bf-109 verscheen
er een replica van de Me-262 aan de kop van de baan. Net na de middag vond het hoogtepunt van de dag
plaats. De Air Power demo van de Oostenrijkse luchtmacht is hetgeen waarvoor je naar Oostenrijk gaat.
Ruim 20 helikopters stonden aan de overkant van de baan klaar om op te stijgen. Het was een geweldig
gezicht om ze allemaal boven het gras te zien hoveren. De opening van de demo verliep niet goed. Er
kwamen 2 parachutisten in elkaar vast te zitten waardoor ze beide hard tegen de grond vielen. Halverwege
de demo werd de gehele show hierom afgelast. Gelukkig hebben beide parachutisten het ongeval overleefd,
ze zijn beide met een medische helikopter naar een ziekenhuis gevlogen. Gelukkig hebben de helikopters
nog wel een keer een landing gemaakt voor het publiek. Dit leverde me dan alsnog de actiefoto’s op
waarvoor ik kwam naar Oostenrijk. Later op de middag kregen we nog demo’s van onder andere Saoudische
Hawks, een Slowaakse MiG-29 en de Zwitserse F-18. na een lange dag zat mijn bezoek aan Zeltweg erop.
Zeltweg was tevens ook het laatste bezoek op mijn reis. Na 7 dagen keerde ik terug naar huis.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|