Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

25 Jaar Gilze-Rijen Aviation Society; Gilze-Rijen, 25 augustus 2011

Het Zilveren Jubileum van de GRAS; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de Gilze-Rijen Aviation Society (GRAS) werd opgericht. Om dit feit te vieren is er samen met de Koninklijke Luchtmacht een spottermiddag georganiseerd. Deze spotters middag vond plaats op 25 augustus op vliegbasis Gilze-Rijen. Veel vliegtuigen zouden langskomen op deze dag.

In 1986 werd de Gilze-Rijen Aviation Society officieel opgericht door een groep mensen uit de buurt van de basis. In het begin was deze groep meer een vriendenclub dan een spottersvereniging. Vanaf maart 1988 startte de groep met het uitgeven van een eerste nieuwsbrief. Dit sloeg goed aan bij mensen uit de omgeving, want vanaf april 1988 verscheen het eerste deel van het blad “Runway 28”. De naam van dit blad was simpel te verklaren, want de startbaan op Gilze-Rijen is de Runway 28. Deze locatie is ondertussen een van de meest bekende spots in Nederland om te fotograferen. Het blad is een succes en al snel begint de groep uit te groeien tot een vereniging. Helaas werd begin jaren 90 het uitgeven van het blad gestaakt. Dit zou echter niet van lange duur zijn, want vanaf 1994 werd het werk door een nieuwe groep enthousiaste mensen voortgezet. Het blad “Runway 28” werd nieuw leven ingeblazen. De naam “Runway 28” zou van het toneel verdwijnen, want de nieuwe naar van het verenigingsblad was de “Take-Off”. Ook kreeg de vereniging een naam in deze periode. De spottersvereniging zou voortaan door het leven gaan als de Gilze-Rijen Aviation Society (GRAS). De “Take-Off” is tegenwoordig nog steeds het blad van de GRAS. De GRAS is tegenwoordig een grote vereniging met ruim 350 leden die uit binnen- en buitenland komen. Ook de Take-Off is tegenwoordig een modern vere- nigingsblad met de nodige kleurenpagina’s erin. De GRAS onderscheid zich op dit mom ent vooral door de vele basisbezoeken van de overige verenigingen in het land. Ook de bezoeken vinden plaats in het binnen- en buitenland. Naast het spotten is de GRAS ook een vereniging waar mensen met dezelfde interesse elkaar ontmoeten. Regelmatig organiseert de vereniging een ledenavond waar men elkaar foto’s kan bekijken en waar de leden verhalen uitwisselen.

Sinds de officiële oprichting in 1986 is er alweer 25 jaar voorbij gegaan. Een lange periode die het bestuur van de vereniging niet aan zich voorbij wil laten gaan.

De GRAS is een vereniging van leden voor leden, en daarom wil men het 25 jarige jubileum niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Ook de vliegbasis Gilze-Rijen en het Defensie Helikopter Commando (DHC) spelen een belangrijke rol. Nog nooit eerder had de GRAS zulke goede banden met de vliegbasis als nu het geval is. Daarom heeft luchtmacht de GRAS uitgenodigd voor een spottermiddag op de vliegbasis om het 25 jarige jubileum te vieren. Op donderdag 25 augustus stond deze middag op het programma. De GRAS had in samenwerking met de luchtmacht een heel programma opgesteld waarbij meerde buitenlandse vliegtuigen het veld zouden bezoeken. Er werd ons bewust niks verteld van te voren zodat we weer eens een ouderwets dagje konden gaan spotten op Gilze-Rijen. De gedachte hierbij was dat we tegenwoordig altijd alle informatie al hebben van de geplande vliegtuigen. Meestal is die informatie beschikbaar via internet. We werden ongeveer op 33% van de baanlengte gezet.

Toen we arriveerden bij de heuvel, zat er 1 Apache in het circuit. Dit was het voorproefje voor alles wat er zou gaan gebeuren deze middag. Na een paar minuten verschenen de eerste buitenlandse bezoekers al aan de horizon. Het waren 2 Franse Mirage 2000’s van Luxeuil. De twee vliegtuigen maakten beide 2 maal een low approach. Het was dan ook niet moeilijk om deze goed op de foto te zetten. Meteen na het vertrek vertrok er een Cougar vanaf de startbaan. Ook deze helikopter vloog voor ons langs. De tweede leuke bezoeker van de middag was een Lynx van Gütersloh in Duitsland. De helikopter kwam in een hover voor de bosrand. Na het landen van de Lynx verschenen er 2 Belgische Augusta 109’s van de Belgische luchtmacht. Een van de 2 helikopters was uitgerust als een lucht ambulance. Beide helikopters kwamen een keer laag over de baan langs ons gevlogen. Ondertussen was er een AB-412Sp van vliegbasis Leeuwarden opgestart. Dit toestel vloog terug naar Leeuwarden nadat het een keer langs ons was gevlogen. Ook de 2 Apaches die terugkeerden van hun lokale missie vlogen in een formatie langs ons heen. Er waren in het begin van de middag 3 Duitse Bölkows van Celle geland voor een fuel stop. Deze helikopters vlogen halverwege de middag weg om te rug te keren naar Duitsland.

Na het vertrek van de Duitse Bölkows, zou ik de mooiste foto van de dag maken. Ik had niet verwacht dat ik een spectaculaire foto kon maken van de KDC-10 van Eindhoven. Het toestel keerde naar de baan 10 toe en net voordat het toestel zou landen, trok het weer stijl op. Ondertussen was een Britse Tucano al naar de kop van de baan getaxied. Dit kleine zwarte vliegtuig kwam al los voordat het bij ons was. Na het vertrek van de Tucano keerde een Allouette III terug op Gilze-Rijen. De Allouette was amper geland toen er een Belgische Marchetti in de landing hing. Dit kleine grijze vliegtuig maakte in totaal 2 approaches voordat het terugvloog naar België. Ook de volgende 2 bezoekers kwamen uit België. Deze keer waren het 2 F-16’s van kleine-Brogel. Een van de vliegtuigen was de Tiger F-16. De vliegers van deze toestellen maakten een tweetal spectaculaire approaches over de baan. Ook een Hercules van Eindhoven maakten een aantal touch and go’s. Het was mijn laatste Hercules van Eindhoven die ik nog niet in mijn verzameling had. Dit toestel maakte een low approach met zijn gear up. Dit leverde mij een aantal spectaculaire foto’s op van dit grote vliegtuig. Ondertussen zat er ook een Chinook van het no 298 Squadron in het circuit. De twee laatste bezoekers van de dag waren 2 Nederlandse F-16’s van Volkel. Deze toestellen maakten 1 formatie landing en ieder 1 touch and go. Het laatste toestel dat ik fotografeerde, was een Chinook die neet zijn sling load kwam afzetten. Het bezoek aan Gilze-Rijen was een zeer geslaagde middag. De GRAS en de Koninklijke Luchtmacht hadden goed hun best gedaan om ons een aantal leuke toestellen aan te bieden.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden