|
|
|
|
25 Jaar Gilze-Rijen Aviation Society; Gilze-Rijen, 25 augustus 2011
Het Zilveren Jubileum van de GRAS; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de Gilze-Rijen Aviation Society (GRAS) werd opgericht. Om dit feit te
vieren is er samen met de Koninklijke Luchtmacht een spottermiddag georganiseerd. Deze spotters middag vond
plaats op 25 augustus op vliegbasis Gilze-Rijen. Veel vliegtuigen zouden langskomen op deze dag.
In 1986 werd de Gilze-Rijen Aviation Society officieel opgericht door een groep mensen uit de buurt van de
basis. In het begin was deze groep meer een vriendenclub dan een spottersvereniging. Vanaf maart 1988
startte de groep met het uitgeven van een eerste nieuwsbrief. Dit sloeg goed aan bij mensen uit de omgeving,
want vanaf april 1988 verscheen het eerste deel van het blad “Runway 28”. De naam van dit blad was simpel te
verklaren, want de startbaan op Gilze-Rijen is de Runway 28. Deze locatie is ondertussen een van de meest
bekende spots in Nederland om te fotograferen. Het blad is een succes en al snel begint de groep uit te groeien
tot een vereniging. Helaas werd begin jaren 90 het uitgeven van het blad gestaakt. Dit zou echter niet van
lange duur zijn, want vanaf 1994 werd het werk door een nieuwe groep enthousiaste mensen voortgezet. Het blad
“Runway 28” werd nieuw leven ingeblazen. De naam “Runway 28” zou van het toneel verdwijnen, want de nieuwe
naar van het verenigingsblad was de “Take-Off”. Ook kreeg de vereniging een naam in deze periode. De
spottersvereniging zou voortaan door het leven gaan als de Gilze-Rijen Aviation Society (GRAS). De “Take-Off”
is tegenwoordig nog steeds het blad van de GRAS. De GRAS is tegenwoordig een grote vereniging met ruim 350
leden die uit binnen- en buitenland komen. Ook de Take-Off is tegenwoordig een modern vere- nigingsblad met
de nodige kleurenpagina’s erin. De GRAS onderscheid zich op dit mom ent vooral door de vele basisbezoeken
van de overige verenigingen in het land. Ook de bezoeken vinden plaats in het binnen- en buitenland. Naast
het spotten is de GRAS ook een vereniging waar mensen met dezelfde interesse elkaar ontmoeten. Regelmatig
organiseert de vereniging een ledenavond waar men elkaar foto’s kan bekijken en waar de leden verhalen
uitwisselen.
Sinds de officiële oprichting in 1986 is er alweer 25 jaar voorbij gegaan. Een lange periode die het bestuur
van de vereniging niet aan zich voorbij wil laten gaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De GRAS is een vereniging van leden voor leden, en daarom wil men het 25 jarige jubileum niet onopgemerkt
voorbij laten gaan. Ook de vliegbasis Gilze-Rijen en het Defensie Helikopter Commando (DHC) spelen een
belangrijke rol. Nog nooit eerder had de GRAS zulke goede banden met de vliegbasis als nu het geval is.
Daarom heeft luchtmacht de GRAS uitgenodigd voor een spottermiddag op de vliegbasis om het 25 jarige
jubileum te vieren. Op donderdag 25 augustus stond deze middag op het programma. De GRAS had in samenwerking
met de luchtmacht een heel programma opgesteld waarbij meerde buitenlandse vliegtuigen het veld zouden
bezoeken. Er werd ons bewust niks verteld van te voren zodat we weer eens een ouderwets dagje konden gaan
spotten op Gilze-Rijen. De gedachte hierbij was dat we tegenwoordig altijd alle informatie al hebben van
de geplande vliegtuigen. Meestal is die informatie beschikbaar via internet. We werden ongeveer op 33% van
de baanlengte gezet.
Toen we arriveerden bij de heuvel, zat er 1 Apache in het circuit. Dit was het voorproefje voor alles wat
er zou gaan gebeuren deze middag. Na een paar minuten verschenen de eerste buitenlandse bezoekers al aan de
horizon. Het waren 2 Franse Mirage 2000’s van Luxeuil. De twee vliegtuigen maakten beide 2 maal een low approach.
Het was dan ook niet moeilijk om deze goed op de foto te zetten. Meteen na het vertrek vertrok er een Cougar
vanaf de startbaan. Ook deze helikopter vloog voor ons langs. De tweede leuke bezoeker van de middag was
een Lynx van Gütersloh in Duitsland. De helikopter kwam in een hover voor de bosrand. Na het landen van de
Lynx verschenen er 2 Belgische Augusta 109’s van de Belgische luchtmacht. Een van de 2 helikopters was
uitgerust als een lucht ambulance. Beide helikopters kwamen een keer laag over de baan langs ons gevlogen.
Ondertussen was er een AB-412Sp van vliegbasis Leeuwarden opgestart. Dit toestel vloog terug naar Leeuwarden
nadat het een keer langs ons was gevlogen. Ook de 2 Apaches die terugkeerden van hun lokale missie vlogen in
een formatie langs ons heen. Er waren in het begin van de middag 3 Duitse Bölkows van Celle geland voor een
fuel stop. Deze helikopters vlogen halverwege de middag weg om te rug te keren naar Duitsland.
Na het vertrek van de Duitse Bölkows, zou ik de mooiste foto van de dag maken. Ik had niet verwacht dat ik
een spectaculaire foto kon maken van de KDC-10 van Eindhoven. Het toestel keerde naar de baan 10 toe en net
voordat het toestel zou landen, trok het weer stijl op. Ondertussen was een Britse Tucano al naar de kop van
de baan getaxied. Dit kleine zwarte vliegtuig kwam al los voordat het bij ons was. Na het vertrek van de Tucano
keerde een Allouette III terug op Gilze-Rijen. De Allouette was amper geland toen er een Belgische Marchetti in
de landing hing. Dit kleine grijze vliegtuig maakte in totaal 2 approaches voordat het terugvloog naar België.
Ook de volgende 2 bezoekers kwamen uit België. Deze keer waren het 2 F-16’s van kleine-Brogel. Een van de
vliegtuigen was de Tiger F-16. De vliegers van deze toestellen maakten een tweetal spectaculaire approaches
over de baan. Ook een Hercules van Eindhoven maakten een aantal touch and go’s. Het was mijn laatste Hercules
van Eindhoven die ik nog niet in mijn verzameling had. Dit toestel maakte een low approach met zijn gear up.
Dit leverde mij een aantal spectaculaire foto’s op van dit grote vliegtuig. Ondertussen zat er ook een Chinook
van het no 298 Squadron in het circuit. De twee laatste bezoekers van de dag waren 2 Nederlandse F-16’s van
Volkel. Deze toestellen maakten 1 formatie landing en ieder 1 touch and go. Het laatste toestel dat ik
fotografeerde, was een Chinook die neet zijn sling load kwam afzetten. Het bezoek aan Gilze-Rijen was een
zeer geslaagde middag. De GRAS en de Koninklijke Luchtmacht hadden goed hun best gedaan om ons een aantal
leuke toestellen aan te bieden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|