Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het Project Afstoting F-16; Volkel, 29 augustus 2011

Nederlandse F-16’s vertrekken naar Chili; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op maandag 29 augustus 2011, was ik aanwezig bij het vertrek van 5 Nederlandse F-16 die naar Chili zouden vliegen. Deze F-16 zijn verkocht aan Chili door het Project Afstoting F-16 (PAF). Deze vliegtuigen zijn de laatste toestellen in een levering van in totaal 18 vliegtuigen. Eerder vertrokken er ook al 18 naar Chili.

Na de sluiting van vliegbasis Twenthe in 2004, werd besloten om ook een deel van de Nederlandse F-16 vloot te verkopen. Er zou een batch van in totaal 18 vliegtuigen te koop komen. Na 1,5 te kop te hebben gestaan, werden deze vliegtuigen gekocht door de Chileense regering. De 18 vliegtuigen kwamen vrij door de opheffing van het no 315 squadron op Twenthe. De Nederlandse regering sloot de overeenkomst met de Chilenen voor het leveren van 18 tweedehands vliegtuigen op 16 december 2005. De F-16’s zouden vertrekken in 3 batches van 6 vliegtuigen. De levering van deze toestellen vond plaats in 2006 en 2007. Alle F-16’s vertrokken vanaf vliegbasis Twenthe. De vliegtuigen zijn allemaal overgespoten in de Chileense kleuren en ze worden allemaal voorzien van nieuwe serials volgens het Chileense systeem. Omdat de toestellen door Nederlandse vliegers worden overgevlogen naar Chili, vliegen alle toestellen met Nederlandse registratienummers. Deze nummers zijn met stickers over de originele Chileense nummers geplakt. Ook is de Chileense ster op de staart van deze F-16’s afgeplakt en vervangen door een KLu embleem op de romp. De eerste batch F-16’s vertrok vanaf vliegbasis Twenthe op 4 september 2006. De toestellen die vertrokken waren de: J-141 (730), J-194 (722), J-633 (721), J-656 (733), J-657 (736) en J-885 (732). De nummers tussen haakjes zijn de nieuwe Chileense registratienummers. Ruim een half jaar later op 5 april 2007, vertrok de tweede batch met F-16’ naar Chili. Deze keer vertrokken de J-137 (726), J-139 (731), J-205 (729), J-649 (737), J-652 (734) en de J-878 (724). Nog eens 3 maanden later op 3 juli 2007, vertrok de laatste batch. Deze batch bestond uit de: J-143 (725), J-211 (738), J-360 (723), J-619 (728), J-622 (727) en J-655 (735). Alle F-16’s vliegen vanuit Nederland naar Grand Canaria. Hier wordt een tussenstop gemaakt om te tanken. Na een tankstop, vliegen de F-16’s door naar Brazilië om daar een tankstop te maken op Salvador-Deputado Luis Eduardo Magelhaes. Het laatste deel van de vlucht in vanaf deze Braziliaanse basis naar Antofagasta/Cerro Moreno.

De tweede serie F-16’s die door het PAF project werd voorbereid voor verkoop vond plaats in 2009. Ditmaal was de koper Jordanië. In totaal kocht de Jordaanse regering 6 F-16BM’s van de Koninklijke Luchtmacht. Deze toestellen vertrokken op 28 juli 2009 naar Jordanië vanaf vliegbasis Leeuwarden. De F-16’s die toen vertrokken waren de J-267 (130), J-269 (131), J-270 (132), J-650 (133), J-653 (134) en J-654 (135). In 2008 werd er een tweede grote bezuinigingsronde aangekondigd bij defensie. Er moesten weer 18 F-16’s worden afgestoten. Ook deze F-16’s kwamen te koop te staan. Op 16 september 2008 kwamen de Nederlandse en Chileense regering wederom tot een overeenkomst voor de levering van 18 F-16’s. Ook deze keer werden de F-16’s geleverd in 3 batches van 6 vliegtuigen. De eerste batch van 6 F-16’s vertrok vanaf Leeuwarden naar Chili op 4 november 2010. De toestellen die toen vertrokken waren de: J-138 (757), J-192 (752), J-198 (753), J-207 (755), J-864 (747) en J-869 (749). Naast de vliegende F-16’s, werd de J-255 verkocht aan de Chilenen om als ground instructional aircraft te dienen. Op 4 april 2011, stond de tweede levering op het programma. Er vertrokken in totaal 5 F-16’s naar Chili vanaf Volkel. Oorspronkelijk waren er 6 F-16’s vertrokken, maar de J-627 ging stuk halverwege de vlucht en keerde hierdoor terug naar Nederland. De 5 vliegtuigen die wel werden geleverd, waren de: J-204 (754), J-617 (741), J-636 (744), J-648 (746) en J-867 (748). Een dag later werd de J-058 (758) geleverd als compensatie voor de J-627. Deze f-16 zou met de derde batch geleverd worden. Op 29 augustus stond de laatste levering aan de Chilenen op het programma. Ook hier stonden initieel 6 F-16’s op de lijst om te leveren. Ook hier ging weer de J-627 stuk. Deze vertrok dus niet op deze dag. De overige 5 F-16 vertrokken wel volgens schema. De laatste F-16’s die vertrokken waren de volgende 5 vliegtuigen: J-203 (745), J-365 (756), J-620 (742), J-874 (750) en J-875 (751). Ook deze toestellen vertrokken vanaf Volkel. Het is de bedoeling was de J-627 (743) een dag later op zou aansluiten bij de 5 die wel op tijd vertrokken.

Toen ik om 8 uur aankwam op vliegbasis Volkel, stonden er al een aantal mensen te wachten op het parkeerterrein. We zouden vandaag een bliksembezoek brengen aan deze basis in verband met het vertrek van de 5 PAF F-16’s. Na een korte introductie, werden we naar de eerste locatie op de basis gebracht. Na vijf minuten rijden over de basis, kwamen we aan bij het Safari Park. Hier waren speciaal voor ons de twee gekleurde F-16’s van het no 311 en no 312 Squadron geparkeerd. Beide eenheden zijn op dit moment 60 jaar oud. Hoewel het no 311 Squadron geen actieve eenheid meer is, hebben ze nog wel een beschilderde F-16 gemaakt. De F-16’s van het no 311 Squadron zijn per 9 mei 2011 stil gezet in het kader van de bezuinigingen. Na ongeveer een half uur werden we weer met de bus naar de startbaan van Volkel gereden. We werden daar naast het afcheckpunt voor de blast wall neergezet. Dit was een erg mooie locatie om de vertrekkende F-16’s te fotograferen. Er stonden naast de vertrekkende Chilenen helaas geen andere vluchten op het programma vandaag. Wel een leuk extraatjes was de aankomst van 2 Duitse Tornado’s van JBG-33 uit Büchel. Deze 2 toestellen kwamen hier voor een oefening op Volkel. Het duurde dan ook niet lang voordat de eerste F-16 uit de bosrand verscheen. In totaal werden er 4 F-16’s op de holding geparkeerd die zich recht voor ons bevond. De serials van de F-16’s waren afgeplakt met het Nederlandse nummer van het betreffende toestel. De vliegers die de ferry flight maakten waren immers Nederlandse vliegers. De F-16’s krijgen pas een Chileens nummer nadat ze zijn afgeleverd. Het vijfde toestel was er een met een speciale mission badge op de staart die symbool stond voor de laatste ferry van deze F-16’s. Na het vertrek van de F-16’s, vertrok ook nog de Russische Il-76. Ik was erg blij met het resultaat van de F-16’s en de Il-76 vandaag. Dit korte en krachtige bezoek leverde me weer een mooie serie met foto’s op.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden